Nytt projekt - behöver er hjälp!

#1 - 4 juli 2007 19:43
Det är så här att min kub står och samlar damm (västafrikanerna leker som fasen) och jag vill ha någon snyggt och renare än "svartvatten". Jag har en tanke på vad jag ska ha för fisk och inredning men det jag behöver ha hjälp med är belysningen.

Idag har jag ett kompaktlysrör på 9 watt tror jag. Det ska vara en hel del växter i karet så lite mer behöver jag allt.
Lysrör tänker ni säkert, nja, det är inte så lätt. Karet är nämligen 40x40x40 och minsta standardrampen är väl 50 cm någonting?

En variant är ju att bygga en egen ramp/lock med arcadias armatur. 4 rör blir det isf.

Behöver jag säga att det kommer att inredas för att lätt kunna fota?

Har ni några tips eller idéer?
#2 - 4 juli 2007 23:14
köp kvicksilverlampor! finns inte bara i lysrör att köpa, dock väldigt dyra, runt 500kr tror jag att en sån kostar, dom är större en vanliga glödlampor iallafall vad jag har sett, det är det bästa du kan ha till dina växter enligt vad jag har hört av folk i affärer, då var det löst ;)
#3 - 5 juli 2007 06:45
Finns en 80 watt kvicksilverlampa + armatur på orchidéhuset på tegnergatan för 900:-. Tror den kostar så iaf för det gjorde den när jag köpte en där....men det är ju ett tag sedan.
Då får du 1.25 watt/litern men det kanske är lite mycket?
#4 - 5 juli 2007 19:39
För att få växterna att må som bäst ska man ha MINST 0,5watt/L, men kan järna gå upp över 1watt/L. Farsan var medlem i GAF (Göteborgs akvarieförening) och där fick de lära sig det av de som höll på med Växtakvarium.

LÄS HÄR: http://hem.passagen.se/gaf1/plant_manual.pdf
Nu har du att läsa :p

Lycka till med planerna!
#5 - 5 juli 2007 20:34
Tack för tipsen men tyvärr går kvicksilverlampor bort. De måste väl hängas i taket? Vi har flygande papegojor och vill minimera alla sladdar och dylikt från taket.

En tanke är kompaktlysrör av modellen starkare. Då blir det lite mer saltvattensbelysning utöver det hela.

Annons