Nytt lysrör Sylvania aquastar

#1 - 18 april 2016 19:22
Ska byta mitt standardlysrör till ett Sylvania aquastar (googlade lite och det verkade poppis). Kommer ju märka eventuell skillnad. Men ni med mer erfarenhet, kan jag förvänta mig stor skillnad vad gäller fiskarnas färger?

Tycker de ser väldigt annorlunda ut hemma jämfört med i butik.

/Jens
Kjell Fohrman
Administrator
#2 - 18 april 2016 19:27
I de akvarier jag har lysrör så har jan en kombination av Sylvania Aquastar och Sylvania Gro Lux och jag är nöjd.
Om din belysning förändras beror ju på vilket rör du hade tidigare.
#3 - 18 april 2016 20:12
Jo det är klart. Har egentligen ingen aning, men jag antar lite att det är ett billigt standardlysrör typ. Lyser upp bra, men känns väldigt vitt ljuset.

Köpte ett eheim mp aquastar-akvarium som jag sett i alla 4 zoobutiker vi har där jag bor. Verkar vara väldigt vanligt.
Kjell Fohrman
Administrator
#4 - 18 april 2016 20:32
Som ensamt rör hade jag nog valt Sylvania Grolux istället för det har ett lite lägre Kelvintal (ger ett varmare ljus) än Aquatsar
#5 - 18 april 2016 20:39
Ok, jag ska prova att följa ditt råd.

Stort tack!
#6 - 19 april 2016 04:51
rekomenderar varm att ha en reflexor på om det är en svart kåpa på 54an.. =) det blev super bra när jag gjorde så
#7 - 19 april 2016 04:59
Damen ville tyvärr ha vit kåpa.. Men tack för tipset. Ska kolla upp ändå
#8 - 19 april 2016 08:53
Aquastar eller Gro Lux om man bara kan ha ett rör ger två skilda uppfattningar och effekter i karet.

Star har högre Kelvin, vilket ger ett mer blåvitt, lite krispigt intryck.

Gro ger ett lite lummigare och varmare intryck.

En del blommor skiter i om det är mer blåvitt ljus. Undantag finns, men generellt så höga blommor ex Vallar, växer lika bra i blåvitt som varmare ljus.
En del blommor, tycker det är tråkigare med blåvitt ljus. framför allt de som normalt är mer buskiga av sig.

Kjell Fohrman
Administrator
#9 - 19 april 2016 09:04
[QUOTE=Ken Olofsson;n2354511]En del blommor skiter i om det är mer blåvitt ljus. Undantag finns, men generellt så höga blommor ex Vallar, växer lika bra i blåvitt som varmare ljus.
En del blommor, tycker det är tråkigare med blåvitt ljus. framför allt de som normalt är mer buskiga av sig.
[/QUOTE]
Off topic - men var har du fått denna info från?

#10 - 19 april 2016 10:07
[QUOTE=Kjell Fohrman;n2354512]
Off topic - men var har du fått denna info från?

[/QUOTE]

Ifrån ett par goda vänner som är en så kallade växtnördar.

Såvitt jag kan se på alla de vallar jag har haft så bryr de sig inte dugg om ljuset är blått / rött / vitt. De växer hejvillt iaf. Bara mängden (Watt eller lumen) är vettig.

Kjell Fohrman
Administrator
#11 - 19 april 2016 10:17
Tycker det låter märkligt och jag har inte tidigare hört några växtexperter säga detta.
#12 - 21 april 2016 09:56
Bytte till grolux igår. Vilken skillnad. Passar mig utmärkt. Blev ett varmare rödaktigt sken. Framförallt det röda på fiskarna blev mycket starkare.

Tack för tipset!

Annons