Nytt litet 64lit kar

#1 - 9 augusti 2013 18:26
40x40x40cm kar med möbel.
Är det overkill att sätta in en extern pump och filter?
Typ Eheim eXperience 150 filter och lämplig pump.

tänkte försöka planera allt denna gång innan inköp och börjar med frågor och funderingar här.
tänkte mig en btn slimline som jag har till mitt rio 180.
tänkt mig ett ciklidpar och kanske några zebra fiskar.

Dumt och vågat eller kan det bli bra?
alla kreativa förslag från er erfarna akvarister mottages med öppna armar:)
#2 - 9 augusti 2013 18:30
KTMsmurf skrev:
40x40x40cm kar med möbel.

Är det overkill att sätta in en extern pump och filter?

Typ Eheim eXperience 150 filter och lämplig pump.

tänkte försöka planera allt denna gång innan inköp och börjar med frågor och funderingar här.

tänkte mig en btn slimline som jag har till mitt rio 180.

tänkt mig ett ciklidpar och kanske några zebra fiskar.

Dumt och vågat eller kan det bli bra?

alla kreativa förslag från er erfarna akvarister mottages med öppna armar:)

Vilka ciklider har du tänkt dig?

//Inger
#3 - 9 augusti 2013 18:38
Nytt litet 64lit kar

Inger H skrev:
Vilka ciklider har du tänkt dig?

//Inger

Bolivianska fjärilsciklider. Men öppen för förslag. De får ju inte bli för stora för karet heller. 64 liter är väl minimum antar jag för ett ciklidpar :/
#4 - 9 augusti 2013 19:14
KTMsmurf skrev:
Bolivianska fjärilsciklider. Men öppen för förslag. De får ju inte bli för stora för karet heller. 64 liter är väl minimum antar jag för ett ciklidpar :/

Om du nu tänker skaffa bolivianer, så köp en grupp på kanske sex st. - jag skulle nog nöja mig med dom i ett 54-liters. Sen inred efter deras behov:).

//Inger
#5 - 9 augusti 2013 19:16
Nytt litet 64lit kar

Inger H skrev:
Om du nu tänker skaffa bolivianer, så köp en grupp på kanske sex st. - jag skulle nog nöja mig med dom i ett 54-liters. Sen inred efter deras behov:).

//Inger

Ooh.. Ja fungerar det med så "många" i ett 64lit kar så gärna det :)
Då får jag läsa på mig lite hur de trivs.
#6 - 9 augusti 2013 19:27
KTMsmurf skrev:
Ooh.. Ja fungerar det med så "många" i ett 64lit kar så gärna det :)

Då får jag läsa på mig lite hur de trivs.

Nu menar jag förstås unga fjärilsciklider, som får para ut. Vuxna behöver förstås lite större kar:).

//Inger
#7 - 9 augusti 2013 19:34
Här håller jag inte riktigt med. Bolivianska fjärilsciklider bör ha åtminstone ett dubbelt så stort akvarium, särskilt om de inte kan simma mer än 40 cm åt något håll. Frågan är om det finns några ciklider som kan trivas i så litet utrymme. Kanske kan du testa med ett par påfågelgoby, som vaktar sina ägg nästan som ciklider?

Olle
#8 - 9 augusti 2013 19:36
Inger H skrev:
Nu menar jag förstås unga fjärilsciklider, som får para ut. Vuxna behöver förstås lite större kar:).

//Inger

Nu skrev vi nästan samtidigt, men är det ungdjur som ska hållas där en kortare tid kan det förstås fungera. :)

Olle
#9 - 9 augusti 2013 20:03
Nytt litet 64lit kar

Olle A skrev:
Här håller jag inte riktigt med. Bolivianska fjärilsciklider bör ha åtminstone ett dubbelt så stort akvarium, särskilt om de inte kan simma mer än 40 cm åt något håll. Frågan är om det finns några ciklider som kan trivas i så litet utrymme. Kanske kan du testa med ett par påfågelgoby, som vaktar sina ägg nästan som ciklider?

Olle

Intressant, Tateurndina ocellicauda, googlar jag lite så verkar de gå bra i mindre akvarium :)
Betta fiskar då (kampfiskar?) är jag väldigt dåligt insatt i.. De kan ju bli väldigt fina vad jag sett på nätet och i butiker. Men de hålls ju ofta i en liten plastbur i akvariet?
#10 - 9 augusti 2013 20:14
Betta går alldeles utmärkt i ditt 64-liters. Däremot inte i en liten "plastbur" annat än möjligen för tillfällig förvaring. Är akvariet välplanterat kan du nog ha en hane ihop med 3-4 honor. (Detta skrivs med risk för att bli halshuggen - en del menar bestämt att man aldrig får ha kampfiskhanar och honor ihop utom vid lek. ;))

Olle
#11 - 9 augusti 2013 20:17
Nytt litet 64lit kar

Får nog läsa mig lite där tror jag :D (halva nöjet är ju att lära sig något nytt!!!)
Men påfågelgoby verkar väldigt intressant de med!
#12 - 9 augusti 2013 20:26
Det är bra, läs på! Förutom på zoopet och andra akvariesidor på nätet är det trevligt att låna akvarieböcker på biblioteket. Det är alltid kul att lära sig mer, och bäst blir det när kunskapen kommer från olika håll. :)

Olle

Annons