Vågar jag skaffa ett nytt större kar? Vad är mini tiden ett 120-160 l kar håller utan att börja läcka?
Hur stor är risken att glaset spricker?
Jag står och velar mellan att skaffa större eller ha de två mindre karen jag har hemma kvar..
SleepyZZZ skrev:ja silikonen torkar om det står tomt länge och det är garanterat negativt.
laerni skrev:Då har du otur! Eller det kanske stått utan vatten någon tid! Mitt från 1966 har alltid haft vatten!
Glenn skrev:Ja det stod väl sisådär en 15år kanske utan vatten innan jag fick det. Men vi silikonade om det för ungefär 7-8år sedan. Dock så är jag glad att det började läcka för det gjorde så jag fick skaffa ett större för pappa vilket jag inte fått tidigare. (Ljög lite och sa att jag inte hittade något kar i samma storlek, däför som det blev ett större):D
Helena_o_Mattias skrev:får jag rätta dig. silicone torkar inte en stor missupfattning det härsknar och ser mycket ut som det torkar silicone ä nämligen biologiskt
laerni skrev:Härsknar silikon?
Silikon är ju s.k. polymerer - långa molekylkedjor - uppbyggda av några av våra vanligaste grundämnen: kol, kisel och syre.
Trodde inte att dessa ämnen härsknar???:)
Helena_o_Mattias skrev:silicone härsknar på grund av att det fins ättika i det ettika härsknar
wicked1 skrev:okaj. Hade tänkt köpa en polares akvarium, och det har ju en del år på nacken. Kan en ide vara att fylla det och ställa på altanen i en månad, under presenning?
laerni skrev:OK! Trodde att det var ättikssprit som gjorde silikonet flytande, sedan att silikonet blev fast då ättiksspriten dunstar! Nej jag tror inte på att silikon härsknar! Ättikssprit härsknar inte! Däremot förstörs silikon av att stå i solen!
wicked1 skrev:okej. Jag har lite silikon hemma, hade kanske varit kul å testa silikonera faktist. Kanske blir något sådant då.
wicked1 skrev:jojo jag har köpt tuben i en djuraffär å det står tydligt att silikonet är för akvarium, så den borde nog funka.
Helena_o_Mattias skrev:tja bra ide det med då jag bodde hemma så va det inte direkt så lätt det krävdes en hel del tjat för att bara köpa fisk du vet räkte inte med vatten i karet ;)
Glenn skrev:Att köpa fisk har aldrig varit något problem här hemma men fler akvarium har varit absolut förbjudet! Fast iofs så har jag dragit hem akvarium efter akvarium, smugglat hem när pappa inte har varit hemma:p Blev faktist själv jäkligt förvånad att han gick med på att större akvarium:D
wicked1 skrev:tänkte på en annan grej, är det väldigt bökigt å silikonera om om akvariet har aluminium ram?
Helena_o_Mattias skrev:hehe jasså hur smugglar du in dem då del för del :D annars har jag ett tips till dig om du skulle förskräcka din farsa rejält med att tex sätta in ett kar lika stort som v-rummet gör det på natten o ta del för del och se till att ha snabbtorkade silicone hehehe sen några hjätte pirajor nån haj med :D se till att du har ett inlopp till karet från sovrummet hehe
Glenn skrev:Jag har tagit hem dom när han typ har varit på öandet eller liknande för då kan han inte säga något om det. Gjort på precis samma sätt när jag skaffade fåglarna och chinchillan:D
Hehe ne det är mer effektivt att då köpa en orm och lägga framför akvariet, då vet jag att han inte ens kommer gå in i lägenheten:p
Helena_o_Mattias skrev:Nä du ska ej ta i sär glasen du setter ny silicone på insidan av karet krapa bara bort det gammla.