Nytt kar, vågar jag?

#1 - 5 mars 2007 18:04
Vågar jag skaffa ett nytt större kar? Vad är mini tiden ett 120-160 l kar håller utan att börja läcka?

Hur stor är risken att glaset spricker?

Jag står och velar mellan att skaffa större eller ha de två mindre karen jag har hemma kvar..
#2 - 5 mars 2007 18:08
mitt ex har vårat gammla 400 liters kar puttrandes fortfarande och det är iaf 18 år gammalt (shit vad gammal jag känner mej nu då)
vet om flera som har kar som är över 10 år allt beror på hur dom förvarats om dom stått tomma.
#3 - 5 mars 2007 18:11
helloj....har sj ett 105 liters som jag fått av min granne som är nog minst (om jag inte har fel) 13 år gammalt....har haft det i 2 år och han har sj haft et i 11 år...där är fortfarande fin silikon:)
#4 - 5 mars 2007 18:14
Tack för era svar!

Det som är värst är väl att karet ev. kommer få genomgå en flytt längre fram (2-3 år) men det kanske det klarar bara man är försiktig?
#5 - 5 mars 2007 18:19
ja men det e lungt....... så länge man inte tappar det och kör det på ett släp:D
köper du ett beg så kan det vara smart att provtrycka det i badrummet innan du ställer det på plats.

ställ det på frigolit som täcker hela botten (ska sticka ut ca 1 cm runt om) fyll upp det å låt det stå några dagar.
tömm karet om det håller, ställ det på en stabilmöbel (om det inte följde med ngn) med figolit under och fyll upp.

tänk på att karet ska vara rummsvarmt innan du häller i vatten:D annars säger det splach.
#6 - 6 mars 2007 17:31
jag har limmat några kar och jag föreslår då då silicone består av ättika så härsknar det om det är utan vatten. Man bör limma om ett kar efter 20år sen kan man se då de börjar bli gammat då siliconet ändrar färg och blir mer mjuk
#7 - 6 mars 2007 17:41
såg ett kar på 300L på blocket i dag som var över 30 år:-o
#8 - 6 mars 2007 17:44
Mitt äldsta limmade akvarium limmades 1966!! Och fortfarande funkar det som akvarium:)) Använder det till matfisk för mina större vänner!:))
#9 - 6 mars 2007 17:46
Mitt äldsta kar är 30år+ och först nu har det börjat att läcka.
#10 - 6 mars 2007 17:47
Då har du otur! Eller det kanske stått utan vatten någon tid! Mitt från 1966 har alltid haft vatten!
#11 - 6 mars 2007 18:29
Fanns det limmade kar redan1966 ?
När kom dom dom första limmade karen ?

Mina första akvarium som jag hade i slutet på 60 talet/början på 70 talet var alla kittade, men dom var nog förmodligen ordentligt begagnade när jag fick dom.
#12 - 6 mars 2007 19:40
När silekonet kom omkring 1960!
#13 - 6 mars 2007 20:45
hhaa såg en annons på ett kar som var 100 år gammalt och så såg det ut också. Ramen på karet var av koppar som gick ner och bildade hela ställningen karet stod på, och det var grönt(ärg)
#14 - 6 mars 2007 21:55
gör det stor skillnad om karet stått tomt länge?Possitivt eller negativt?
Bilagor:
#15 - 6 mars 2007 23:22
ja silikonen torkar om det står tomt länge och det är garanterat negativt.
#16 - 6 mars 2007 23:57
SleepyZZZ skrev:
ja silikonen torkar om det står tomt länge och det är garanterat negativt.

får jag rätta dig. silicone torkar inte en stor missupfattning det härsknar och ser mycket ut som det torkar silicone ä nämligen biologiskt
#17 - 7 mars 2007 00:01
laerni skrev:
Då har du otur! Eller det kanske stått utan vatten någon tid! Mitt från 1966 har alltid haft vatten!

Ja det stod väl sisådär en 15år kanske utan vatten innan jag fick det. Men vi silikonade om det för ungefär 7-8år sedan. Dock så är jag glad att det började läcka för det gjorde så jag fick skaffa ett större för pappa vilket jag inte fått tidigare. (Ljög lite och sa att jag inte hittade något kar i samma storlek, däför som det blev ett större):D
#18 - 7 mars 2007 00:15
Glenn skrev:
Ja det stod väl sisådär en 15år kanske utan vatten innan jag fick det. Men vi silikonade om det för ungefär 7-8år sedan. Dock så är jag glad att det började läcka för det gjorde så jag fick skaffa ett större för pappa vilket jag inte fått tidigare. (Ljög lite och sa att jag inte hittade något kar i samma storlek, däför som det blev ett större):D

tja bra ide det med då jag bodde hemma så va det inte direkt så lätt det krävdes en hel del tjat för att bara köpa fisk du vet räkte inte med vatten i karet ;)
#19 - 7 mars 2007 05:59
och när det sen då härsknat så lossnar det lättare?
#20 - 7 mars 2007 06:02
får jag rätta dig. silicone torkar inte en stor missupfattning det härsknar och ser mycket ut som det torkar silicone ä nämligen biologiskt

Härsknar silikon?
Silikon är ju s.k. polymerer - långa molekylkedjor - uppbyggda av några av våra vanligaste grundämnen: kol, kisel och syre.
Trodde inte att dessa ämnen härsknar???:)
#21 - 7 mars 2007 12:34
wicked1 skrev:
och när det sen då härsknat så lossnar det lättare?

jo det lossnar då.
#22 - 7 mars 2007 12:35
laerni skrev:
Härsknar silikon?

Silikon är ju s.k. polymerer - långa molekylkedjor - uppbyggda av några av våra vanligaste grundämnen: kol, kisel och syre.

Trodde inte att dessa ämnen härsknar???:)

silicone härsknar på grund av att det fins ättika i det ettika härsknar
#23 - 7 mars 2007 13:02
silicone härsknar på grund av att det fins ättika i det ettika härsknar

OK! Trodde att det var ättikssprit som gjorde silikonet flytande, sedan att silikonet blev fast då ättiksspriten dunstar! Nej jag tror inte på att silikon härsknar! Ättikssprit härsknar inte! Däremot förstörs silikon av att stå i solen!
#24 - 7 mars 2007 15:33
okaj. Hade tänkt köpa en polares akvarium, och det har ju en del år på nacken. Kan en ide vara att fylla det och ställa på altanen i en månad, under presenning?
#25 - 7 mars 2007 16:20
wicked1 skrev:
okaj. Hade tänkt köpa en polares akvarium, och det har ju en del år på nacken. Kan en ide vara att fylla det och ställa på altanen i en månad, under presenning?

Om du är osäker så tycker jag du ska siliconera om karet en tub silikon kostar 49kr på clasohlsson bara skrapa bort det gammla och rengör ytorna med aseton sätt ny silicone ta lite tallsåpa på fingret och dra ut en fin kant av silicone låt stå o torka klart bara tryck testa.
#26 - 7 mars 2007 16:23
laerni skrev:
OK! Trodde att det var ättikssprit som gjorde silikonet flytande, sedan att silikonet blev fast då ättiksspriten dunstar! Nej jag tror inte på att silikon härsknar! Ättikssprit härsknar inte! Däremot förstörs silikon av att stå i solen!

jo ättiksprit härsknar sen så avdustar inte allt, lämnar alltid lite kvar just därför kan silicone mögla med därför har vissa typer antimögel medel med.
#27 - 7 mars 2007 16:25
okej. Jag har lite silikon hemma, hade kanske varit kul å testa silikonera faktist. Kanske blir något sådant då.
#28 - 7 mars 2007 16:33
wicked1 skrev:
okej. Jag har lite silikon hemma, hade kanske varit kul å testa silikonera faktist. Kanske blir något sådant då.

obs se bara till att det inte är mögel medel i det fisken dör!!! det ska va silicone avsett för akvarium
#29 - 7 mars 2007 16:47
jojo jag har köpt tuben i en djuraffär å det står tydligt att silikonet är för akvarium, så den borde nog funka.
#30 - 7 mars 2007 20:31
wicked1 skrev:
jojo jag har köpt tuben i en djuraffär å det står tydligt att silikonet är för akvarium, så den borde nog funka.

jo då då e det ok. Tycker det är skit roligt jag limmade ihop ett kar åt brorsan för inte så länge sen satte i en btn bakgrund med i sista svängen :) och filter bakom btn bakgrunden
#31 - 7 mars 2007 20:34
hehe okej soft. Om jag nu köper det karet kmr jag nog skaffa slimline, det e snyggt å lite billigare :P
#32 - 7 mars 2007 21:17
tja bra ide det med då jag bodde hemma så va det inte direkt så lätt det krävdes en hel del tjat för att bara köpa fisk du vet räkte inte med vatten i karet ;)

Att köpa fisk har aldrig varit något problem här hemma men fler akvarium har varit absolut förbjudet! Fast iofs så har jag dragit hem akvarium efter akvarium, smugglat hem när pappa inte har varit hemma:p Blev faktist själv jäkligt förvånad att han gick med på att större akvarium:D
#33 - 7 mars 2007 21:35
tänkte på en annan grej, är det väldigt bökigt å silikonera om om akvariet har aluminium ram?
#34 - 8 mars 2007 01:17
Glenn skrev:
Att köpa fisk har aldrig varit något problem här hemma men fler akvarium har varit absolut förbjudet! Fast iofs så har jag dragit hem akvarium efter akvarium, smugglat hem när pappa inte har varit hemma:p Blev faktist själv jäkligt förvånad att han gick med på att större akvarium:D

hehe jasså hur smugglar du in dem då del för del :D annars har jag ett tips till dig om du skulle förskräcka din farsa rejält med att tex sätta in ett kar lika stort som v-rummet gör det på natten o ta del för del och se till att ha snabbtorkade silicone hehehe sen några hjätte pirajor nån haj med :D se till att du har ett inlopp till karet från sovrummet hehe
Bilagor:
#35 - 8 mars 2007 01:19
wicked1 skrev:
tänkte på en annan grej, är det väldigt bökigt å silikonera om om akvariet har aluminium ram?

Nä du ska ej ta i sär glasen du setter ny silicone på insidan av karet krapa bara bort det gammla.
#36 - 8 mars 2007 01:36
hehe jasså hur smugglar du in dem då del för del :D annars har jag ett tips till dig om du skulle förskräcka din farsa rejält med att tex sätta in ett kar lika stort som v-rummet gör det på natten o ta del för del och se till att ha snabbtorkade silicone hehehe sen några hjätte pirajor nån haj med :D se till att du har ett inlopp till karet från sovrummet hehe

Jag har tagit hem dom när han typ har varit på öandet eller liknande för då kan han inte säga något om det. Gjort på precis samma sätt när jag skaffade fåglarna och chinchillan:D
Hehe ne det är mer effektivt att då köpa en orm och lägga framför akvariet, då vet jag att han inte ens kommer gå in i lägenheten:p
#37 - 8 mars 2007 01:55
Glenn skrev:
Jag har tagit hem dom när han typ har varit på öandet eller liknande för då kan han inte säga något om det. Gjort på precis samma sätt när jag skaffade fåglarna och chinchillan:D

Hehe ne det är mer effektivt att då köpa en orm och lägga framför akvariet, då vet jag att han inte ens kommer gå in i lägenheten:p

hehe som när vi köpte ett 30l akvarium till svärfar det första svärmor säger då det kommer in genom dörren är gud va äkliga de där gula sniglarna är sen ringer hon efter en vecka och säger vi kan inte ha karet mer tänk om de spricker det är ju 100L :D sen när sa jag att det va 100l det va bara 30L hahahaha nä vi fick ta tebax det sorligt nog min slutsats är köp aldrig akvarier till föräldrar = svärföräldrar
#38 - 8 mars 2007 04:30
Nä du ska ej ta i sär glasen du setter ny silicone på insidan av karet krapa bara bort det gammla.

okej tack.

Annons