Nytt kar, nya fiskar, olika storlekar

#1 - 15 september 2007 22:54
Tjenare!

Jag ligger precis i startgroparna för att starta upp mitt första Malawikar (222 l med fluval 4+) och har därför lite frågor.
Min plan är att ha antingen 2 eller 3 grupper (johanni+röd zebra eller johanni+röd zebra+demsoni)

Jag skall nog köpa 5 johannis imorrn som en första omgång för att inte få för höga nitritvärden. Dessa ligger på ca 4cm i storlek. Kommer sen att köpa resten av grupperna/fiskarna succesivt för till slut komma upp till ca 15-20 fiskar.

Min fråga är därför; Går det att köpa in fisk med olika storlekar, eller bör man hålla sig till ungefär samma storlek (ca 4-6 cm i mitt fall). Är rädd för att om dom mindre kommer stryka med om jag skulle sätta i några större efter några veckor.

Skulle vara tacksam om jag fick lite tips (både ang topic och generellt) då man är lite newbee inom Malawi!

MVH
Anders
#2 - 16 september 2007 11:14
Det brukar för det mesta vara helt ok att köpa fiskar med olika storlekar så länge det inte rör sig som samma art. Sådana nykomlingar brukar få en rätt tuff period i burken innan de slagit sig in i "gänget".
Det hjälper också om man har gott om gömställen, så bygg gärna massor med stenskravel i akvariet. Gärna med kalksten, så har du automatiskt lite buffring också.
Själv gillar jag inte alger, så jag har några L-malar i burken också. Istället för att köpa fem ciklider på en gång, kanske du kunde köpa en medelstor ancistrus och ha i burken i en vecka för att starta upp den med?
#3 - 16 september 2007 13:05
Tackar för svaret. Kom precis hem med en låda kalksten som jag skall installera i eftermiddag tänkte jag. Har haft en L-mal som gått i karet sen i fredags....

Är det då för tidigt att sätta i 5 johanni (4cm ungefär) ikväll?

//Anders
#4 - 16 september 2007 13:11
Hur länge har karet gått med vatten i? Man bör vänta tre veckor om det är helt nystartat med att släppa i fisk.... Fin mix med malawis du kommer att få! :-) Tänk på att Johanni är ganska tuffa så ha gott om gömställen!
#5 - 16 september 2007 18:27
Jag startade upp det i torsdags eftermiddag. Då satte jag i alla tillbehör (sand, kalksten, hålsten, nån rot och växter) samt bikarbonat och "Aquavital nitrigon 1" som är nån form av bakteriekultur. Efter ett dygn (fredagkväll) satte jag i en L-mal på ca 8-10 cm. Idag satte jag även i mer kalksten/hålsten + aquasafe för klor, etc.

Jag har, efter bra svar här på zoopet, kommit fram till att det kanske är bra att vänta ett tag till med den första johanni-gruppen. Min plan är tisdagkväll i dagsläget. Det är ganska långt ifrån 3 veckor, men det är trots allt en liten grupp. Vad tror ni om det?

Jag har inte gett malen någon mat än då det finns en del alger på rötter etc, men den har ändå skitigt nå in i he*****. Är detta possitivt eller negativt för nitritutvecklingen? Skall jag suga upp skiten eller bara låta den ligga tills bakterierna tar hand om den?

Sen en annan sak jag har tänkt på. Jag har möjligheten att köpa lite yngel/ungfisk (4-8 cm stora) via blocket för arterna jag nämde innan, Finns det några nackdelar med det kontra att köpa från akvariebutik? (förutom pris då vill säga )

//Anders
#6 - 16 september 2007 18:32
Skall kanske tillägga att pump, rötter samt några stenar kommer från ett akvarium där vattensköldpaddor har hållits innan. Pumpen låg avslagen i en hink med vatten två dagar innan den sattes i bruk karet medans rötter och stenar låg på golvet i min hall.

Så grejerna är inte butiksnya...

Over and out
#7 - 16 september 2007 20:30
Skulle nog skippa rötter om jag vore du..Gör vattnet mjukt.. Ju mindre fiskarna är när du köper dem desto bättre..Bra om alla får växa upp tillsammans och skaffa sina revir..Bygg därför inte om sedan... Tror att fisk ifrån privatpersoner är minst lika bra om inte bättre i vissa fall än butikernas.. Många butiker köper ju också in fisk ifrån privata odlare... Lycka till med din tank!

Annons