Nytt kar, ny utmaning och nya funderingar...

#1 - 15 mars 2006 18:38
Man har ju alltid en massa dumma frågor när man inte är hundra på vissa grejor. Ska köpa ett nytt kar och göra mig av med de två andra. Har kollat runt lite och bestämmt mig för ett Aquastabil, kan få ett nytt billigt (relativt alltså). Ska antingen ha ett 250 eller 325liters, men det är ljuset som får mitt huvud att snurra. Man kan få karen med T5, vilket gör att jag kommer upp i ca 0,49watt/liter i båda karen. Funderar även på MetallHalogen, men allt har sina för- och nackdelar. vill ha lite respons på vad ni tycker, ska vara ett växtakvarie, som ska få "riktig" co2 anläggning etc, enligt konstens regler[:o] [:o] [:o]
#2 - 16 mars 2006 01:36
0.49w/L är rätt mycke men kan bli rätt kul ihop med bra co2 nivå.

känns plånboken "tung" är ju mh klart snyggast.
#3 - 16 mars 2006 09:28
[quote=Raven]0.49w/L är rätt mycke men kan bli rätt kul ihop med bra co2 nivå.

känns plånboken "tung" är ju mh klart snyggast.[/quote]

Har funderat på Mh, kollat lite i gamla trådar etc, men kan inte få kläm på vad folk tycker. Antingen blir den för varm och låter, eller så är det himmelriket med mh, men det lyser ändå upp rummet etc.etc.

Ska ha pH controller på co2, så high tech blir det ju.:D :D
#4 - 16 mars 2006 09:39
jag kör mh, tycker det e kanon! Håller just nu på att testa 2x70w över mitt kar. Hade en 150w innan, men den spred ljuset lite dåligt i mitt kar. Ska prova med alla tre med tänkte jag(vill se hur det växer med 1w/L :D).
#5 - 16 mars 2006 10:06
[quote=jower]jag kör mh, tycker det e kanon! Håller just nu på att testa 2x70w över mitt kar. Hade en 150w innan, men den spred ljuset lite dåligt i mitt kar. Ska prova med alla tre med tänkte jag(vill se hur det växer med 1w/L :D).[/quote]

Ja, det är ju ett argument mot Mh, man ska helst ha två stycken. Kan du inte lägga upp en bild på dina mh, och när du kör på 1w/l....snälla[B)]
#6 - 16 mars 2006 14:52
[QUOTE=Axeru]Ja, det är ju ett argument mot Mh, man ska helst ha två stycken. Kan du inte lägga upp en bild på dina mh, och när du kör på 1w/l....snälla[B)][/QUOTE]

Det ska jag göra! :D
#7 - 16 mars 2006 15:45
Här får du en bild ... men den blev inte i närheten lika ljus som i verkligheten.... öj vilket tryck :D

fast det va bara 0,9w/l när jag räknade på det
#8 - 16 mars 2006 17:30
[quote=Axeru] ca 0,49watt/liter [/quote]

Hur räknar man ut hur mkt watt/liter det är?
#9 - 16 mars 2006 18:20
[QUOTE=PlatyYngel]Hur räknar man ut hur mkt watt/liter det är?[/QUOTE]

ja du... lägg ihop antalet watt på dina lysrör(står på dem), dela sedan det med antalet liter som e i akvariet.

ex 1x18w lysrör över ett 60L akvarium blir 18/60=0,3w per liter
#10 - 17 mars 2006 11:34
[quote=jower]Här får du en bild ... men den blev inte i närheten lika ljus som i verkligheten.... öj vilket tryck :D

fast det va bara 0,9w/l när jag räknade på det[/quote]

Lyser gör det ju, mycket, men 0,9w/l är också ganska mycket. Har funderat vidare på om det bilr Mh eller T5, man vill ju ha två små Mh, och då blir det plötsligt mycket dyrare än en stor....funderar vidare på det....
#11 - 19 mars 2006 15:15
Vad är okey w/L då?
#12 - 19 mars 2006 15:41
[quote=PlatyYngel]Vad är okey w/L då?[/quote]

Det beror ju på vilken typ av kar du har, ett växtkar ska väl ligga på runt 0.5-0.6w/l.
#13 - 19 mars 2006 15:47
[quote=Axeru]Det beror ju på vilken typ av kar du har, ett växtkar ska väl ligga på runt 0.5-0.6w/l.[/quote]

KANSKE så högt om man kör med co2 gödning men då är det finlir i hög division.
redan 0.3w/L kan va tillräckligt även med co2 gödning.
#14 - 20 mars 2006 09:52
[quote=Raven]KANSKE så högt om man kör med co2 gödning men då är det finlir i hög division.
redan 0.3w/L kan va tillräckligt även med co2 gödning.[/quote]

Ok, tack, det var mer än vad jag visste. Har trott att runt 0.5 var normalt för ett växtkar, ej ultra hightech.:confused: [:o]

Annons