Jag ska på måndag åka och hämta ett 200 l kar där jag får med 5-6 nyckelhålsciklider och några malar. Jag ska i det karet även sätta ned ett blåciklidyngel på 4 månader, 2 siameser och 1 glasmal som jag har hemma för närvarande i ett 65l kar. Min fråga är hur jag bäst ska göra för fiskarna. Jag hade tänkt göra följande:
Hämta nyckelhålscikliderna o malarna i 2 10l hinkar m lock så jag får med så mycket vatten som möjligt från det akvariet. Får även med mig pump och sand o rot etc från det karet. Fyller karet med vatten (och Aquasafe) och så tänkte jag ta vatten från 65l karet också (ca 20l) då jag ändå ska byta vatten i det då. Tänkte att det vore bra för fiskarna från 65l karet om det även är vatten från det och för att få så mycket "inkört" vatten i det stora karet som möjligt, det blir ju ändå 140 liter nytt vatten.
- Är detta bra tänkt?
- Sen undrar jag hur länge jag ska vänta med att sätta ned nyckelhålscikliderna och malarna, som är i hinkarna, i det stora karet?
- Ska jag sätta ned blåcikliden och de övriga från 65l karet samtidigt som de andra fiskarna? (för att de ska vara nya i reviret samtidigt allihop tänkte jag) Eller ska jag vänta och se så att det akvariet är i balans med nyckelhålscikliderna i någon vecka först innan jag sätter ned de andra fiskarna där? Är väldigt rädd om min blåciklid.
Vad tycker ni är det bästa sättet att gå till väga med detta?