Nytt Juwel Rio 180 - kall belysning

#1 - 19 maj 2015 01:56
Har just monterat in min nya btn-slimline amazonas bakgrund i mitt nya Rio 180 och ställt upp det på den nymonterade bänken. Det första jag slås av när jag slår på ljusrampen är hur blekt-blåakitigt ljuset är. Särskilt illa gör sig ljuset mot amazonas-bakgrunden som i sig inte är särskilt varm i färgtonerna och nu ser direkt illa ut. Jag kanske borde inreda mer och se vad som händer med ljuset?

Vad säger ni som har erfarenhet av Juwels standardbelysning? Använder ni Daylite som jag tror den heter som kommer med akvariet eller något annat? Det finns ju flera olika och jag funderar på Nature som verkar vara ett varmare ljus. Eller Kan man kombinera två lysrör av olika typ för bästa effekt? Eller finns det andra lysrör som det inte nödvändigtvis står juwel på som funkar bättre?
#2 - 19 maj 2015 05:40
Håller med dig, om att Juwels standardbelysning ger ett för kallt sken. Jag har bytt ut ett av rören i mina Juwelkar till Sylvania Aquastar.

//Inger
#3 - 19 maj 2015 06:04
Jag jagar alltid efter kallt ljus för det är snyggast tycker jag men nu vet jag inte hur juwels daylight ser ut riktigt...
Det jag undrar är - hade du vatten i karet när du testade ljuset? Om inte så kommer det se helt annorlunda ut när du fyllt upp det!
#4 - 19 maj 2015 06:31
Jag kör S. aquastar och Power-Glo. 10.000 och 18.000 kelvin! :D
Myspyskännslan får man till genom att färga vattnet!
#5 - 19 maj 2015 09:37
Jag har bytt ett av mina till Juwel Color istället för ett Daylight då det ger bättre färger. Jag vet att Bluewing också kör så fast han har då 2 st Color och 2 st Daylight i sitt stora kar. Ditt är ju mindre så du har väl bara 2 rör och då räcker det ju med att byta ett av dem till Color. Jag har ingen erfarenhet av Power-Glo eller Aquastar så kan inte säga vilka som är bättre.

Som Åheim skriver så ser det annorlunda ut med vatten i, om du nu inte hade det innan. Sedan blir ljuset också annorlunda beroende på vilket grus, växter och stenar du läggar i. Så inred som du vill ha och med vatten så ser du hur det ser ut och kan då kolla efter det vad du behöver byta/ändra.
#6 - 20 maj 2015 01:57
Så på vilket vis blev det bättre? [COLOR=#333333]Sylvania Aquastar verkar ju prisvärda men finns de som T5?[/COLOR]
#7 - 20 maj 2015 02:18
Jo jag är medveten om att att färgen på botten, bakgrund och annat påverkar färgtemperaturen som helhet. Eller jag borde veta det eftersom jag sysslat med foto och liknande en hel del och har koll på ljus men uppenbarligen betyder det man lärt sig inget när man ger sig sig in på nytt område och är osäker om allt man gör. Btn-slimline Amazonas som jag just silikonat fast är snygg men ser rätt blek gul-blå ut i juwel-orginalljuset. Hade jag vetat bättre innan hade jag köpt en bakgrund med mer rött i.

Som det är just nu när akvariet är tomt och inte ens har sand på botten så är ljuset det kastar ut i rummet kallare än en 5 år gammal led-lampa:)
#8 - 20 maj 2015 02:33
Du får gärna förklara hur du gör. 18.000 kelvin låter mycket. Vilken vattenfärg använder du för att få till myspys med så blått ljus som jag tror du har? Myspys är ju något relativt och vad menar du med det? :)
#9 - 20 maj 2015 05:41
www.cyberzoo.se

Sylvania Aquastar 895 mm, detta har jag i mitt Juwel 180L :).

//Inger
#10 - 20 maj 2015 05:49
montahue skrev:
Du får gärna förklara hur du gör. 18.000 kelvin låter mycket. Vilken vattenfärg använder du för att få till myspys med så blått ljus som jag tror du har? Myspys är ju något relativt och vad menar du med det? :)

Power-Glo ger ett ganska så "vitt" ljus faktiskt, S. aquastar ger ett mer violett sken!

Jag vill ha mycket färg på vattnet, det får jag med hjälp av catappablad! :)
Det finns lite filmsnuttar i min tråd, men färgerna stämmer inte riktigt... Svårt att få rätt färger på film med den kamera jag har.

https://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=157106&page=52&p=1734615&viewfull=1#post1734615

https://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=157106&page=52&p=1734620&viewfull=1#post1734620

https://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=157106&page=52&p=1735692&viewfull=1#post1735692

https://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=157106&page=52&p=1735729&viewfull=1#post1735729
#11 - 20 maj 2015 10:51
Juwel levererar rören HiLite Day som standard och de har en färgtemperatur på 9000K. Jag använder själv de rören och håller med om att ljuset ser extremt kallt ut då akvariet är tomt. Men jag lovar att det ser helt annorlunda ut då allt är igångkört. Jag tycker ljuset är på gränsen till för varmt.
Kjell Fohrman
Administrator
#12 - 20 maj 2015 11:15
Där jag har lysrör så blandar jag Sylvania Aqua Star med Sylvania Gro Lux.

Sedan som flera har nämnt så ser ljuset helt annorlunda ut (även bakgrunden) när det kommer vatten och inredning i akvariet
#13 - 20 maj 2015 13:10
BrigTSD skrev:
Juwel levererar rören HiLite Day som standard och de har en färgtemperatur på 9000K. Jag använder själv de rören och håller med om att ljuset ser extremt kallt ut då akvariet är tomt. Men jag lovar att det ser helt annorlunda ut då allt är igångkört. Jag tycker ljuset är på gränsen till för varmt.

Håller inte alls med där - kallt ljus (i min värld) även med vatten i, men såklart en smaksak :).

//Inger
#14 - 24 maj 2015 00:46
Efter att jag fått i sanden och en några mangroverötter så ser det genast något bättre ut, antar att det kommer att ändras ännu mer när jag fått i växter och vatten. Så jag avvaktar till akvariet är igång innan jag funderar mer över ljuset. Tack för tipsen!
#15 - 24 maj 2015 08:21
[ATTACH]76140[/ATTACH]

Det blir allt bra när det kommer vatten i. På bilden kör jag Day-rör, fyra stycken till ett Rio 180. Det blir en trevlig färgåtergivning även om det blir lite väl gröngult i längden. :)
#16 - 26 maj 2015 01:53
Hur klämmer man in 4 lysrör när det är bara plats för 2?
Även om jag vill ha växter i mitt akvarium så är jag långt ifrån en "trädgårdsmästare" så jag försöker basera det hela på på bakgrund, trä och sten så oavsett hur slutresultatet blir så lär ljuset i mitt akvarium bli annorlunda än det du får av all denna imponerande grönska:) Vilken växt har du på botten och är den så lågväxt av naturen eller måste man hålla efter den hela tiden? Vilken växt är den du har längst fram nere till vänster?
#17 - 26 maj 2015 06:31
montahue skrev:
Hur klämmer man in 4 lysrör när det är bara plats för 2?

Även om jag vill ha växter i mitt akvarium så är jag långt ifrån en "trädgårdsmästare" så jag försöker basera det hela på på bakgrund, trä och sten så oavsett hur slutresultatet blir så lär ljuset i mitt akvarium bli annorlunda än det du får av all denna imponerande grönska:) Vilken växt har du på botten och är den så lågväxt av naturen eller måste man hålla efter den hela tiden? Vilken växt är den du har längst fram nere till vänster?

1, man köper en ramp till. 2, Den låga växten i mitten är H. tripartita, den växer sådär i detta karet men den växer olika i olika akvarier. Generellt får man hålla efter den ordentligt.

3, är det stängelväxten? Det är en Bacopa :)

Annons