nytt innerfilter

#1 - 20 januari 2013 20:16
tja

ska köpa ett nytt innnerfilter till ett 100liters akvarium

vilket är det absolut bästa innerfiltret?
#2 - 21 januari 2013 09:29
det är som att fråga hela befolkningen i england vilket som är det bästa fotbollslaget. du kommer få hur många svar som helst.

men lite tips vart man kan titta efter är ju inte fel.

du behöver ett filter som pumpar MINST 3 ggr akvariets volym i timmen. i ditt fall minst 300l/h.

märken med bra kvalitet o rykte är eheim, fluval, aqua-el o tetratec. ungefär i den ordningen med ( finns säkert olika åsikter om det)

så det äär bara titta runt på tex www.pwss.se eller www.gulfisken.se
#3 - 21 januari 2013 12:52
Nu kidnappar jag nästan tråden, men det var rätt snarlikt så...

Kör en aquael hexaset II. Det är som...lite "dammigt" i akvariet när fiskarna piskar upp bottnet. Dammet lägger sig på sten och växter, inte så mumma. Finns ju en aquael 350+ circulator men jag undrar om inte en aquael micro plus hade varit ett nice komplement för att filtrera vattnet lite extra. Vad tror ni lärda? Är det en bra idé för att agera extra dammsugare?
#4 - 21 januari 2013 13:12
Dorbein skrev:
Nu kidnappar jag nästan tråden, men det var rätt snarlikt så...

Kör en aquael hexaset II. Det är som...lite "dammigt" i akvariet när fiskarna piskar upp bottnet. Dammet lägger sig på sten och växter, inte så mumma. Finns ju en aquael 350+ circulator men jag undrar om inte en aquael micro plus hade varit ett nice komplement för att filtrera vattnet lite extra. Vad tror ni lärda? Är det en bra idé för att agera extra dammsugare?

vad har du för fiskar? och hur många liter?

tror inte micro plus filtret kommer hjälpa till så mycket. det är så oerhört litet så det kommer inte hjälpa nämvärt.
#5 - 21 januari 2013 14:02
Hannesc - 5 platys som skiter en massa, som du vet. Har också några borneo som verkar trivas alldeles utmärkt. Det blir ju lite rotation i karet trots allt. Har Aquael Hexaset II 60 ltr. Den har varit ïgång sen augusti tror jag det var.
Kör med en lång himla slamhävert men kommer ju inte åt på så många ställen pga. sten, växter och så.

Min önskan är att kunna smiska bort lite damm när det väl piskas upp av firrarna. Uhmmm, det där lät fel men jag låter det stå kvar.
#6 - 21 januari 2013 14:14
tjaa eller så byter du filter helt. det verkar vara litet för litet för den fisklasten du har. ( är säkert diminsionerat på minsta möjliga marginal)

kanske ett sånt här. så kan du rikta ett utblås mot botten så det inte fastnar nått där o det andra uppåt

http://www.pwss.se/product.php?productid=8222&cat=621&page=1
#7 - 21 januari 2013 17:23
bara det bästa duger åt mig ;) skämt åsido. kikar lite på Eheim biopwer 240. men förstår inte riktigt skillnaden med den och "vanliga" aquabollen
#8 - 21 januari 2013 22:05
JaXxS skrev:
bara det bästa duger åt mig ;) skämt åsido. kikar lite på Eheim biopwer 240. men förstår inte riktigt skillnaden med den och "vanliga" aquabollen
Biopower tar endast in vatten genom behållaren längst ner som det sitter en liten svamp i och de andra är slutna och innehåller substrat pro kulor. Tycker filtret fungerar mycket dåligt eftersom den lilla svampen i botten sätter igen väldigt fort och som toppen på tårtan så är pumphuvudet mycket klent.
#9 - 22 januari 2013 18:15
åheim skrev:
Biopower tar endast in vatten genom behållaren längst ner som det sitter en liten svamp i och de andra är slutna och innehåller substrat pro kulor. Tycker filtret fungerar mycket dåligt eftersom den lilla svampen i botten sätter igen väldigt fort och som toppen på tårtan så är pumphuvudet mycket klent.

ofaen. det va ju inge bra
#10 - 23 januari 2013 14:25
hannesc skrev:
tjaa eller så byter du filter helt. det verkar vara litet för litet för den fisklasten du har. ( är säkert diminsionerat på minsta möjliga marginal)

kanske ett sånt här. så kan du rikta ett utblås mot botten så det inte fastnar nått där o det andra uppåt

http://www.pwss.se/product.php?productid=8222&cat=621&page=1

Det lilla trista med det här är att pump, doppvärmare plus filterkasetterna finns som i en balja där uppe. Visst, den kan man ju ta lös men men. Du tror inte ett mindre innefilter hade varit något, som ett komplement?

Annons