Nytt Igen!!

#1 - 21 mars 2010 22:42
Imorn ska jag och Marnat här på forumet åka o hämta min födelsedags present som jag får av min underbara sambo lite i förväg (fyller i april):D

Den presenten består utav ett nytt kar såklart,

Karet är på 576liter får även med ett Eheim ytterfilter diverse stora rötter och bänk....

Så inom en snar framid kommer ytterliggare en projekttråd att skapas här ska dock först o främst få balans och så i mitt SA kar.

Hade tänkt att tömma mitt 375Liters kar o sälja fisken där o bygga en stor bänk så det blir som ett stort akvariehörn i vardagsrummet och även bygga överskåp till karen så det blir som en enda stor möbel.....

Mvh: Lyckliga jag :D
#2 - 21 mars 2010 22:47
Coolt!
Bilder är lag ;)
#3 - 22 mars 2010 07:30
Självklart kommer bilder att postas....

Nån som vet vad ett sånt kar väger 10mm glas med måtten 160*60*60 har ingen hiss och bor på 2:a våningen.....

Mvh: Danne
#4 - 22 mars 2010 21:08
Här kommer några snabba bilder på nya karet o måste säga att det var lite större en vad jag hade tänkt mig tänke mitt 375 liters plus en dm extra åt alla håll inte så farligt tänkte jag.... men det var skit stort :D perfekt....Fick även med en svart ramp med 4x54watt Eheim ytterfilter med inbyggd doppvärmare o en snygg bänk :D

Hade tänkt att bygga bänk till att ha båda karen i vardagsrummet men det blir lite tajt o kommer att se för mkt ut så det blir bara detta kar i vardagsrummet och 375 nån annanstans i lägenheten vart vet vi inte riktigt en....ny prjekt tråd kommer att skapas så fort det drar igång men just nu e det en stund kvar....

Fick med en riktigt fet rot också..
Bilagor:
#5 - 22 mars 2010 21:17
stöddig rot!!
#6 - 22 mars 2010 23:11
NIC skrev:
stöddig rot!!

Inget man vill möta i en mörk gränd... :)
#7 - 22 mars 2010 23:13
Ska det här bli ett SA projekt eller var det ditt andra kar som var SA projekt?
Eventuell Följdfråga: vad blir 576 karet för projekt isf?
#8 - 22 mars 2010 23:54
Danne_85 skrev:
Imorn ska jag och Marnat här på forumet åka o hämta min födelsedags present som jag får av min underbara sambo lite i förväg (fyller i april):D

Den presenten består utav ett nytt kar såklart,

Karet är på 576liter får även med ett Eheim ytterfilter diverse stora rötter och bänk....

Så inom en snar framid kommer ytterliggare en projekttråd att skapas här ska dock först o främst få balans och så i mitt SA kar.

Hade tänkt att tömma mitt 375Liters kar o sälja fisken där o bygga en stor bänk så det blir som ett stort akvariehörn i vardagsrummet och även bygga överskåp till karen så det blir som en enda stor möbel.....

Mvh: Lyckliga jag :D

Underbar sambo du har!!!
Ser framemot att följa din uppstart av det. Kanske kan få lite inspiration för mitt planerade SA kar. "Bara" 198 liter, men har inte plats för större nu.
Det andra jag har, 160 l, får i så fall bli ett Asien kar, och 75:an ett yngelkar.
#9 - 23 mars 2010 04:57
NIC skrev:
stöddig rot!!

Zenthar skrev:

Den såg ju liten ut på bilden dock, jag orkade knappt lyfta helvetet :D
skulle tippa att den väger runt 20kg ungefär.
#10 - 23 mars 2010 09:43
Jag håller ju med med mitt 191 liters SA men detta blir även det SA men jordägare som huvudfisk tillsammans med en massa coryssar vad jag ska ha för mer fisk i mellan skiktet o ytskiktet i karet har jag inte riktigt bestämt en till 100 % så kom gärna med förslag en tanke är nån typ av ciklid såklart o ett större Stim terror eller så.
#11 - 23 mars 2010 14:16
Följer med spänning...
#12 - 23 mars 2010 14:31
coooooooooolt! :D Den där roten har jag sett tidigare
#13 - 23 mars 2010 14:47
Danne_85 skrev:

Nån som vet vad ett sånt kar väger 10mm glas med måtten 160*60*60 har ingen hiss och bor på 2:a våningen.....

Jag bar in ett förra veckan och jag tippar på att det väger 80kg eller två starka eller fyra normala orkar nog bära in det åt dig:)
#14 - 23 mars 2010 15:26
Fredreko skrev:
Jag bar in ett förra veckan och jag tippar på att det väger 80kg eller två starka eller fyra normala orkar nog bära in det åt dig:)

Ahh skönt o höra då e man ganska stark då :D hehe vi var 2 st som bar upp det 2 trappor utan paus desutom :) men jag lovar det var bra j**la jobbigt o tungt

Nubi var har du sett roten? Kan det vara här på forumet för killen ja köpte allt av sa att han hängde mkt på forum förr o körde apistos e detta karet :D

Nä nu längtar man som fan tillsman kan sätta igång karet men måste bli av med en del fisk först o tömma 375:an så det kan ta en liten stund...

#15 - 23 mars 2010 16:09
Wow, vilken drömrot! Inte för att den skulla få plats i akvariet här hemma...
Bilagor:
#16 - 23 mars 2010 17:51
Danne_85 skrev:

Man får räkna på ca 2,5 kilo per mm per m2 :)

Lycka till med det nya karet, hoppas du får till det lika bra som det andra.. Förstår inte hur du å Marnat bär er åt :D
#17 - 23 mars 2010 19:30
Riktigt coolt! Ett såpass stort kar kräver sin rot :D
#18 - 23 mars 2010 19:46
Jag blev misshandlad av den där roten... shit alltså!

Fan va snyggt det kommer bli!! gillar den svarta möbeln rätt hårt faktiskt:)
#19 - 23 mars 2010 20:15
Ah hela skiten känns helt heavy en obeskrivlig änsla ja har sprudlandes i kroppen just nu när ja sitter på zoopet me hela shabraket bredvid mig.....är rätt optimistisk själv just nu till att det kommer bli bra....:D

Nån som har tips på va man kan ha till jordätarna och pansarmalarna i karet.....??

Jordätare blir väll dom fiskarna som kommer att koppas in allra sist av allt så det verkligen hinner bli helt inkört.

Bilagor:
#20 - 23 mars 2010 20:23
karrokaja skrev:
Jag blev misshandlad av den där roten... shit alltså!

Va? :D[:o]
Bilagor:
#21 - 23 mars 2010 20:32
spånade bara vidare på dessa 2 filures inlägg:p

NIC skrev:
stöddig rot!!

Zenthar skrev:
#22 - 23 mars 2010 20:34
Danne_85 skrev:
Ah hela skiten känns helt heavy en obeskrivlig änsla ja har sprudlandes i kroppen just nu när ja sitter på zoopet me hela shabraket bredvid mig.....är rätt optimistisk själv just nu till att det kommer bli bra....:D

Nån som har tips på va man kan ha till jordätarna och pansarmalarna i karet.....??

Jordätare blir väll dom fiskarna som kommer att koppas in allra sist av allt så det verkligen hinner bli helt inkört.

Curviceps kanske?? ska skaffa såna senare;)
http://zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=191&SOK=1
#23 - 23 mars 2010 20:34
karrokaja skrev:
spånade bara vidare på dessa 2 filures inlägg:p

pratar ni om mitt fån eller den faktiska roten nu? :P
#24 - 23 mars 2010 20:36
Marnat skrev:
pratar ni om mitt fån eller den faktiska roten nu? :P

Jag tror vi pratar om roten[:o]
Men jag är inte riktigt säker... men tycker ärligt tala inte att en rot ska få så här mkt uppmärksamhet:p:d
Även om den är jävligt snygg...[:-38]
#25 - 23 mars 2010 20:41
Ja det e den verkligen ja har kollat på många stora rötter o vart sååå sugen flera ggr på köpa en stor men aldrig hittat nån som den här som ja ni fick som på köpet var.....o bara få en rot så där helt sonika som e så grymt snygg kunde ja inte ens drömma om men men nog om roten nu hehe :p
#26 - 23 mars 2010 20:45
Det är inte storleken som har betydelse, det är hur man använder den!!! Döööh

;)
#27 - 23 mars 2010 20:46
Curvicpsen e riktigt snygg faktiskt frågan e sånt fall hur många man skulle kunna hålla för ja hade även tänkt mig nån mindre stimm fisk......

tanken e väll att ha 2 typer av ciklider Orange head e given läng botten ihop med ett gäng corryssar sen nån till lite större fisk tex curvicpsen och sen ett stort stim av nån form av tetra....
#28 - 23 mars 2010 20:51
Danne_85 skrev:
Curvicpsen e riktigt snygg faktiskt frågan e sånt fall hur många man skulle kunna hålla för ja hade även tänkt mig nån mindre stimm fisk......

tanken e väll att ha 2 typer av ciklider Orange head e given läng botten ihop med ett gäng corryssar sen nån till lite större fisk tex curvicpsen och sen ett stort stim av nån form av tetra....

En ganska vanlig tetra är ju rödmunstetran.. den är ju en grymt bra stimmare och speciellt med lite stora jordätare.. då är det ett givet stimm;)
#29 - 23 mars 2010 20:54
jo dom stimmar fint....har haha 4st i mix karet just nu hehe medans neonerna e lite utspridda så lämnar rödmunnarna aldrig varann.....hehe
#30 - 26 mars 2010 17:42
du kanske har skrivit det... men... vad blir det för biotop? [:o]:D:confused:
#31 - 26 mars 2010 17:44
SA- Jordätare, nån curviceps plus lite annat smått o gott från sydamerika :)
#32 - 26 mars 2010 17:48
schyyyyyst ju! Såg dom hade en liten apistogramma filur på djurmagazinet i tyresö idag.. men vad f*n hette den i efternamn... äh, kommer inte ihåg.... men någon Dario Dario hade dom faan inte fått in :'(
#33 - 26 mars 2010 17:49
Danne_85 skrev:
SA- Jordätare, nån curviceps plus lite annat smått o gott från sydamerika :)

Själva designen då? :D
#34 - 26 mars 2010 19:27
Har inte funderat över det så mkt en mer en att en jätte stor rot på 20 kg ska i :p
Bilagor:
#35 - 26 mars 2010 19:46
Danne_85 skrev:
Har inte funderat över det så mkt en mer en att en jätte stor rot på 20 kg ska i :p

Den rackaren blir kanonkul i den baljan :)

Annons