Nytt helglas utan ram.

#1 - 17 oktober 2009 11:07
Godagens.

Har tidigare hållt på lite med små akvarier typ upp till 100liter. Och har nu kollat på ett 320liters som intresserar mig.
Men....har lite funderingar och tänkte fråga vad ni har för åsikter om det.

Akvariet är ett spec.bygge utan aluram 62cm högt och 110 brett. djupet minns jag inte. Finns det risker med att ha ett så stort kar utan aluram?? Tänkte så inte ena rutan kommer flygande genom rummet en kväll. (lite överdrivet men ni förstår nog vad jag menar)

Och går det bra att ha det på stativ eller ska man ha det på plant inderlag (typ nån bänk)...med eller utan frigolit??

Frigolit frågan finns massor av disskutioner på men kul att höra fler åsikter ändå.

Tacksam för svar.
Mvh Dick
#2 - 17 oktober 2009 12:01
Jag hade ett 960 liters helglas utan problem. Kjell har ett på 3000 liter i sin källare så kör på bara:)!
Du bör ha ett liggunderlag eller liknande under karet eftersom det är ett helglas, sedan om du har aluram med spånskiva eller en akvariebänk är upp till dig.
#3 - 17 oktober 2009 12:27
Tackar. Läste runt lite och såg att det är bäst att ha nån skiva under och typ frigolit som hindrar typ obalans och liknande.
lite tveksam då man inte ser så många nyare större kar utan aluram. Men dom kanske inte har så mycket funktion mer än estetiskt.

Tackar för svaret

/Dick
#4 - 18 oktober 2009 19:52
Aluramen är mest bara en estetisk grejj. Personligen tycker jag det är skitfult. Men alla har vi olika smak.

Annons