Nytt grus, vänta hur länge?

#1 - 29 oktober 2012 11:58
Har dragit igång ett begagnat akvarium med gammalt grus, filter o.s.v. Det har stått nu med vatten i en vecka och jag ska köpa 60 kg mer grus för att fylla på då jag tycker det var för lite grus när jag köpte det. Min fundering är hur länge det behöver stå med det nya gruset och gå innan jag kan sätta i fisk?

Tacksam för svar! :D
#2 - 29 oktober 2012 12:03
ungefär 2-3 sek efter dammet har lagt sig, om det nu blir nått damm.
#3 - 29 oktober 2012 12:05
Sv: Nytt grus, vänta hur länge?

Det finns ingen anledning att vänta med fisken. Det är fisken som gör att bakterierna i filter och grus får näring. Så köp dig ett par fiskar och mata dem väldigt lite varannan dag så blir det bra. Om ett par veckor kan du sedan utöka fiskmängden.
#4 - 29 oktober 2012 12:18
Aja så det finns inget dåligt som gruset kan avge eller så? :) Har hittat väldigt mycket olika rekommendationer när jag googlat. Vissa råder till att vänta en vecka.
#5 - 29 oktober 2012 12:21
Kör på bara, så fort vattnet fått rätt temp och är någorlunda klart:).
Behövs det, bör du använda ett bra vattenberedningsmedel och filterbakterier på flaska, det sistnämnda för att få igång bakteriekulturen i karet på ett snabbt och smidigt vis:).
#6 - 29 oktober 2012 12:32
[QUOTE=ella_pella;1617235]Aja så det finns inget dåligt som gruset kan avge eller så? :) Har hittat väldigt mycket olika rekommendationer när jag googlat. Vissa råder till att vänta en vecka.[/QUOTE]

om gruset är olämligt för kar så spelar det ingen roll om du väntar
1-2-3-569845 veckor, är det dåligt och ger ifrån sig skit så gör den
det förmodligen under lång tid.

om gruset är lämpligt för kar, så spelar det roll, ur den aspekten att
ju längre man väntar med fisk, så tar det bara längre tid att få igång karet.

.
#7 - 29 oktober 2012 14:10
Tack för era svar!

Annons