Hejhej!!
Jag ahr köpt ett akvarium och grus. Ska man tvätta gruset före man stoppar det i akvariet och fyller dte med vatten?
Svar så fort som möjligt, ska sätta gruset och växterna idag! :D
Mvh Lisa!!
figge4 skrev:Mitt råd är: Både ja och nej.
Själv gör jag det alltid, och huvudpoängen för egen del är att jag vill bli av med eventuella sjukdomsalstrare, bakterier jag inte har kontroll över eller något så enkelt som irriterande stendamm som tar tid innan det lägger sig på botten.
Jag har dock sett motsatta rekommendationer då man vill exempelvis behålla vissa biprodukter du kan få med "på köpet". Är det precis nyligen använt grus kan det finnas sniglar du vill få "snabbstart av", det kan finnas mineraler som tar tid att utsöndras och annat.
Personligen tror jag att det mest är en estetisk fråga - har du gammal trist algbeläggning på gruset du vill få bort, tvätta det. Eller om det är för mycket stendamm som sagt.
Likaså om det stått någonstans där det kan förorenats, och definitift om du hämtat själv i naturen. Då har du ingen aning om vad gruset för med sig för elaka bakterier eller andra eventuellt skadliga ämnen - då rekommenderar jag t om att du kokar det före användning i ett akvarium.
LinneaHYLK skrev:Köpt grus kan vara begagnat grus?