Nytt grus

#1 - 8 oktober 2005 12:29
Jag funderar på att köpa nytt grus/sten till mitt akvarium.
Hur mycket behövs till en botten ytan på 150x60 cm?
#2 - 8 oktober 2005 12:49
Gruset jag funderar på är svart marmor 4-8 mm. Vet inte 100 hur det ser ut, bara sett en dålig bild på internet. Funkar det till guldfiskar? Eller måste jag leta grövre grus?
#3 - 8 oktober 2005 13:29
[font=Comic Sans MS][color=blue]Du lär ju minst behöva 75 kilo grus i vilket fall :) [/color][/font]

[font=Comic Sans MS][color=blue]Sen vilken sort är ju bra fråga.[/color][/font]
[font=Comic Sans MS][color=blue]Kolla runt lite på folks olika album här på zoopet och se hur det ser ut med olika grus och fråga vad dom har för sort om du hittar nåt snyggt.[/color][/font]
[font=Comic Sans MS][color=blue][/color][/font]
[font=Comic Sans MS][color=blue]Jag kör själv väldigt fin rådasand i mina akvarier.[/color][/font]
[font=Comic Sans MS][color=blue]0.2 - 0.8 mm strl. [/color][/font]
#4 - 8 oktober 2005 18:01
Tackar, får kolla runt i fotoarkivet för att se om jag hittar något av intresse
#5 - 9 oktober 2005 13:50
Jag har 100kg Rådasand 0.8-1.2mm till mitt kar 150x50cm bottenyta. Jag tycker igentligen det är lite lite, men för många skulle det nog vara OK.
Tänk på att ju större kornstorlek ju mindre går det åt (i vikt räknat).
Volymmässigt har jag ca 40liter tror jag.
#6 - 9 oktober 2005 14:56
På vilka byggfirmor hittar man rådagrus?
#7 - 9 oktober 2005 16:21
Bra, fråga!
I Eskisltuna hittar man det på Hedins Bygg & Trä (AB Karl Hedin), men det hjälper kankse inte så mycket om man bor någon annan stans än i Eskilstuna, Fagersta, Falun, Gävle, Krylbo, Köping, Lindesberg, Ludvika, Rättvik, Sandviken, Strängnäs eller Örebro! ;)
Gör en sökning på gulasiorna.se efter Rådasand AB och ring och fråga efter återförsäljare.
#8 - 9 oktober 2005 17:16
Guldfisk som " plockar" och suger på stenarna ska ha engelsk sjösten, den är inte vass.
http://www.guldfisken.se/beta/catalog/images/Sjosten35ny.jpg
#9 - 9 oktober 2005 17:55
Jag har engelsk sjösten nu. Det var för att snygga till akvariet lite grann funderade jag på annat gurs. Det ser lite tråkigt ut nu. Men det får nog vara som det är.

Får byta grus till mit 50 liters istället :D Vill ha nått nytt.

Annons