Nytt försök, fiskar till mitt nya 720 malawi

#1 - 12 oktober 2006 15:24
Tjo!

Förra gången jag frågade fick jag en del tips och nu har jag bestämt mig för några ytterligare punkter.
Jag ska ha två eller tre arter i karet, totalt strax över 20 exemplar. Jag har tyvärr ganska ont om sandutrymme då bakgrunden tar upp extremt mycket plats i nederkant och inte lika mycket i överkant, karet har fyra grottor lämpliga för fullvuxna fiskar, rejält med simutrymme och båda sidorna är täckta med moduler.

Vad jag har kommit fram till är att jag vill ha Pseudotropheus saulosi, jag har tre idéer på andra fiskar jag tycker är snygga.

Cynotilapia afra
Metriaclima callainos
Labidochromis sp. "hongi"

Av dessa tycker jag Metriaclima callainos är den överlägset vackraste, men båda de andra är underbara också.

En sak värd att notera är att jag siktar på att bygga ett biotopakvarium och helst vill jag ha en eller två arter som hittas tillsammans eller i närheten av Pseudotropheus saulosi, är någon av dessa tre lämpliga eller finns det en eller två andra arter som skulle passa?

Cheers
#2 - 12 oktober 2006 18:54
Skulle aldrig sätta upp ett malawi 720 utan Cyrtocara moorii.
#3 - 12 oktober 2006 19:40
Långås skrev:
Skulle aldrig sätta upp ett malawi 720 utan Cyrtocara moorii.

Håller med...:)
#4 - 12 oktober 2006 19:53
Lite för stor för min smak, föredrar mindre fiskar i större mängd. Hur skulle de gå med de betydligt mindre saulosi?
#5 - 12 oktober 2006 19:57
Saulosi är helt underbart vackra fiskar!

Blir de uppätna om man har de tillsammans med moorii?
#6 - 12 oktober 2006 21:26
[quote='[xstream];856284']Lite för stor för min smak, föredrar mindre fiskar i större mängd. Hur skulle de gå med de betydligt mindre saulosi?[/quote]
Större mängd mindre fiskar i ett 720 är heller inte någon tråkig ide. dock tycker jag att du har valt en lite blå spräcklig blandning. Hade valt någon mbuna med lite stuns i färgen. Rödzebror av bra kvalitet är ju alltid toksnygga.

Skulle du vara sugen på moorii så är det säkerligen inte några problem att ha den tillsammans med saulosi.
#7 - 13 oktober 2006 06:31
Mitt urval kommer från butiken, jag tittade i deras malawihörn och såg en rad fiskar som var vackra. Eftersom jag har begränsad tillgång till tillförlitlig information om fiskarna och vilka andra som är lämpliga så frågar jag.

Rödzebra är helt klart en fisk i min smak, färgmässigt kanske lite för lik saulosi, ska titta lite.

Någon som vet får som sagt gärna komma med förslag på fiskar som lever i samma miljöer som saulosi.

Cheers
HazelCR
#8 - 13 oktober 2006 06:50
MalawiAnna skrev:
Saulosi är helt underbart vackra fiskar!

Blir de uppätna om man har de tillsammans med moorii?

Det finns risk för det.

xstream. Kanske den här länken kan hjälpa dig i ditt fiskval.

http://home.swipnet.se/~w-59312/ciklider/arter.htm
#9 - 13 oktober 2006 07:04
En ypperlig länk, tack för den!
#10 - 13 oktober 2006 08:31
Fantastisk länk, ska kolla igenom den ordentligt ikväll. Får försöka bedöma vad mitt kar liknar mest kanske och välja fiskar därifrån. Jag försöker ju bygga en korrekt biotop.
#11 - 15 oktober 2006 13:02
Har letat febrilt efter lämplig sidekick till saulosi. inte lätt och jag börjar fundera på att överge biotopidén på fisksidan. funderar på att ta saulosi och estherae. skulle egentligen vilja ha något som inte var riktigt så likt saulosi färgmässigt. Kanske något i svart/vitt eller silvrigt.
HazelCR
#12 - 15 oktober 2006 14:18
[quote='[xstream];857339']Har letat febrilt efter lämplig sidekick till saulosi. inte lätt och jag börjar fundera på att överge biotopidén på fisksidan. funderar på att ta saulosi och estherae. skulle egentligen vilja ha något som inte var riktigt så likt saulosi färgmässigt. Kanske något i svart/vitt eller silvrigt.[/quote]

Maingano, kanske faller dig i smaken?
#13 - 15 oktober 2006 15:05
Hej Xstream.
Kan verkligen rekommendera Cynotilapia Afra. Mycket vacker och trevlig fisk.
Däremot är mina känslor delade för Labidochromis hongi. Har själv en prakthane samt tre mindre honor som han minst sagt kör hårt med. Det är f-n i mig den elakaste malawi jag någonsin sett! Även honorna är ganska bitchiga mot varandra och utdelar gärna ett tjuvnyp när dom kommer åt. Kontentan är att man nog inte bör blanda hongi med vilken annan malawi som helst. Mina hongisar delar kar med Melanochromis Interruptus (1+3) och det funkar fint.
Däremot var jag tvungen att plocka över afra-gruppen till ett annat kar för dom "försvann" helt.
Lycka till med ditt val.
#14 - 15 oktober 2006 16:07
HazelCR skrev:
Maingano, kanske faller dig i smaken?

Okej, nu är jag förälskad, den verkar perfekt. Vad tror ni om kombinationen:

Pseudotropheus saulosi: 3 hanar och 12 honor
Pseudotropheus estherae: 3 hanar och 12 honor
Melanochromis cyaneorhabdos: Åtta individer som får växa upp tillsammans

Till och med i fullt vuxet tillstånd skulle dessa fiskar, med 1L per cm fisk-regeln ta upp 342L. Trots att mitt kar är belamrat med inredning och btn så räknar jag lågt med att få ut 400L simyta och systemet kommer matas runt med 2000L/h cirkulation och en FX5 (dvs. åtminstone 2000L/H med filtermaterial) för rening.

Tankar?
#15 - 16 oktober 2006 09:19
Jag tror attdet kommer att bli riktigt snyggt, xstream!
Fattade jag rätt: ska du ha en cirkulation på 4000l/h? Det blir ju isf 5,5 ggr akvarievolymen, vilket är hur bra som helst!
Lycka till!
#16 - 16 oktober 2006 13:35
Nej, 2000L/H cirkulation och ytterligare 2000L/H filtrering, som ju givetvis också blir lite cirkulation men de två första pumparna (1200 resp. 800L/H har inga filter utan pumpar bara runt vatten)

Annons