Vet inte om nån har nämt denna redan men här kommer en påkostad pryl!
Ytterfilter släpps i oktober.
http://www.fluval-g.com/english/index.php
lillfrasse skrev:Nej bevare mig väl står det inte Eheim på kan det kvitta. Fluval låter ju som en bergskross. Skall det vara så jäkla svårt att pumpa lite vatten.
lillfrasse skrev:Nej bevare mig väl står det inte Eheim på kan det kvitta. Fluval låter ju som en bergskross. Skall det vara så jäkla svårt att pumpa lite vatten.
ZZulan skrev:Alltså, det finns hur många som helst som säger fluval är tyst och lika många som säger de väsnas. Finns det verkligen ingen som tagit reda på detta och samanställt informationen. Jag har svårt att tänka mig en bättre artikel på en akvastik sida.
Johanski skrev:Japp, det stod och surrade på mässan i sthlm. Fick rapport därifrån från DAHLBERG här på forumet. Han som är ett eheimfan ville väl inte erkänna hur enormt häftigt det var dock ;)
p-ö skrev:Inte ett nytt projekt men ett sedan tidigare påbörjat projekt,, framtiden får utvisa om G6:an håller måttet.
p-ö skrev:Så nu e G6:an instalerad,, den har dock ett par "fällor" som bör se upp med.
1.Den levereras med ett "pre kolfilter" som standard vilket i alla fall jag totalratar i en Discus biotop.
2. Den har ingen bruksanvisning på svenska vilket gör att man före bruk bör kontrolleras all "vitala delar" Detta gjorde nu inte Cf innan sin demonstration och med stora ögon frågade mig om plasten runt carbon pre filter va ngt jag satt dit eller om det va inplastat redan vid leverans. Mitt svar blev att det va inplastat vid leverans.;)
3. Detta "pre kolfilter" har aktivt kol innanför en utanpåliggande plast cylinder som går att öppna i botten. Jag hällde ut all aktiv kol, sköljde rent och "preppade" med Agua vitals svarttorv i stället.
4. Flödet i Flural:s G6:a är ingående från topp via partikelfiltret (som ska rengöras minst var 14 dag beroende på organisk belastning, vidare genom det sk andra "pre filtret" och därefter cirkulation nedåt genom dom tre korgarna innehållande enbart substrat.
Med andra ord, cirkulationen är mot Eheim omvänd men verkar utifrån sin konstruktion mkt mera logisk.
Bäst av allt, filtert behöver inte stängas av när man enligt dispayen behöver byta svart torven.
E mina Heckel nöjda så är även jag nöjd.
På nätet`?Robin_Hedstrom skrev:Ja det finns tillgängligt.
åheim skrev:Ang. bruksanvisning så är ju fluval unikt bra på detta så det måste ha varit nåt specialimporterat filter som inte var tänkt för den svenska marknaden! Har filtret förresten kommit ut på svenska hyllorna?