Nytt fluval filter på G

#1 - 27 september 2009 21:09
Vet inte om nån har nämt denna redan men här kommer en påkostad pryl!

Ytterfilter släpps i oktober.
http://www.fluval-g.com/english/index.php
#2 - 27 september 2009 23:47
"100 unique parts and pieces", mycket som kan gå i sönder med andra ord :)
#3 - 27 september 2009 23:59
OOlala:) Jag tror fluval har skaffat sig ARMANI kostym:d EHEIM Watch out;) Hoppas den inte sticker iväg allt för mycket i pris för jag ska lägga vantarna på en sån!!!
#4 - 28 september 2009 08:43
Yoink skrev:
"100 unique parts and pieces", mycket som kan gå i sönder med andra ord :)

Först in är en eheimanhängare, surprise! :p

Blir definitivt att prova detta, åh mumma :D
Bilagor:
#5 - 28 september 2009 08:54
Ser high-tech ut för att vara fluval minsann, undrar om dom kidnappat nån snubbe från NASA ?
#6 - 28 september 2009 12:59
Snålvattnet börjar rinna.....

"Featuring 63 distinct screens, the Hydrotech™ Performance Monitor puts a world of information at the hobbyist’s fingertips, including water temperature, water flow, conductivity, salinity and other aquarium parameters. The monitoring system automatically alerts hobbyists by flashing if any of the set parameters deviate from the optimal range of readings. For example, the screen will flash if water temperature is too high or too low.
The Hydrotech™ Performance Monitor also shows historical charts (typically 48 days) for different parameters, so the aquarium hobbyist can identify and address recurring issues."

Känns som det kommer att kosta skjortan.....
#7 - 28 september 2009 13:11
Låter onekligen häftigt. Men jag är väldigt osäker på om jag skulle kunna lita på ett filter med så mycket teknik/elektronik... Jag vill nog trots allt separera all elektronik från en apparat som är så viktig för allt levande i mina akvarium.
#8 - 28 september 2009 15:17
Jag är övertygad om att blinget och själva pumpen har seperad elektronik
#9 - 28 september 2009 15:54
Inovativt :) Mellan hightechraderna låter det ändå som man försökt få till något annorlunda.
Bara det inte är som med en dålig film, rädda den med en bunke helikoptrar;)

Ska bli intressant vad priset blir, risken är att de prisar ut sig med overkill.
#10 - 28 september 2009 16:12
Skulle vara kul att får reda på kapaciteten och om det blir en serie av filter med samma funktioner typ Eheim 2074e, 2076, 2078 och 2080 - eller om det blir one size fits all... någon som vet?

Jag läste något jag inte gillade (som jag hatade med eheim) och det är primerfunktionen - som var anledningen till att jag säljer mitt Eheim. Det var ett jäkla pumpande innan man fick vattnet att köra igång. Till skillnad mot FX5 där det bara är att sätta i kontakten..

-edit-
Hittade nu information. Två olika storlekar; 700 l/h och 1000 l/h - och de kommer att kosta skjortan... ca. 3500 respektive 4100 i England. Alltså dyrare här.

http://www.practicalfishkeeping.co.uk/pfk/pages/item.php?news=2219
#11 - 28 september 2009 16:21
Vad jag förstått som kommer den nya G-modellen bara att finnas i två storlekar (vilket jag ser positivt på för eheim överdriver sitt sortiment regält och gör det dyrt för konsumenten) och vad gäller primefuntionen så tror jag nog de löst det på ett bra sätt;)
#12 - 11 oktober 2009 12:20
Nu är det oktober, ingen som sett den ännu?
Gillar att man kan ta ut finfilterna genom locket för rengörning, ingen annan som har en sådan lösning?
#13 - 11 oktober 2009 12:27
som sagt den kommer ligga på ett väldigt högt pris inget för min plånbok
#14 - 11 oktober 2009 13:17
Oj, Pimp my Fluval! :D
3500 eller 4100 låter inte som så förbaskat mycket ändå...och är de bara bra, så. Mycket blingbling där... :p :p :p
#15 - 11 oktober 2009 13:24
Lite mer info/bilder/spekulationer här:
http://www.ciklid.org/forum/showthread.php?t=61502

Enligt Annikay på ciklid.se kommer filtret förmodlingen ligga på runt 6000:- när det når den svenska marknaden.

/Jocke
Bilagor:
Kjell Fohrman
Administrator
#16 - 11 oktober 2009 13:26
Filtret lär ha visats på zoofackmässan i Stockholm som har pågått nu i helgen.
Skulle ha varit där (hade både hotellrum och tågbiljett bokade) men lite annat kom imellan:(
Bilagor:
#17 - 11 oktober 2009 13:31
Japp, det stod och surrade på mässan i sthlm. Fick rapport därifrån från DAHLBERG här på forumet. Han som är ett eheimfan ville väl inte erkänna hur enormt häftigt det var dock ;)
#18 - 12 oktober 2009 14:34
Men är inte kapaciteten i lägsta laget? 700 respektive 1000 l/h. Med t.ex. Malawiciklider förefaller det behövas ytterligare ett filter eller cirkulationspump för akvarium över 300 liter - för att få lite snurr på vattnet. Filtreringen klarar det nog, men ytvattenrörelsen lär ju bli minimal. Men de kanske utökar modellen och tar upp den några snäpp. Uppåt 2000 l/h skulle man nog vilja se - också med tanke på nuvarande flaggskeppet FX5.
#19 - 12 oktober 2009 15:15
Nej bevare mig väl står det inte Eheim på kan det kvitta. Fluval låter ju som en bergskross. Skall det vara så jäkla svårt att pumpa lite vatten.
#20 - 12 oktober 2009 15:58
Nya fluvalfiltret är himla fräckt :D Jag såg det på mässan
#21 - 12 oktober 2009 16:00
lillfrasse skrev:
Nej bevare mig väl står det inte Eheim på kan det kvitta. Fluval låter ju som en bergskross. Skall det vara så jäkla svårt att pumpa lite vatten.

Skall tydligen vara tyst.
#22 - 13 oktober 2009 21:59
lillfrasse skrev:

Jag har ett fx-5 som är i princip ljudlöst och fungerar klockrent.
#23 - 14 oktober 2009 09:20
Alltså, det finns hur många som helst som säger fluval är tyst och lika många som säger de väsnas. Finns det verkligen ingen som tagit reda på detta och samanställt informationen. Jag har svårt att tänka mig en bättre artikel på en akvastik sida.
#24 - 14 oktober 2009 09:30
ZZulan skrev:
Alltså, det finns hur många som helst som säger fluval är tyst och lika många som säger de väsnas. Finns det verkligen ingen som tagit reda på detta och samanställt informationen. Jag har svårt att tänka mig en bättre artikel på en akvastik sida.

Sant men jag tror att kvalitén på fluval filtrerna varierar rätt så mycket, måndags ex. T ex.Medans Eheim håller bättre kvalité på sina filter i form av att ta stickprov oftare under produktion.

Kan vara en sak som gör till att det blir så som det blir!?
#25 - 14 oktober 2009 09:31
Ja, det låter troligt. Kanske säkrast att helt enkelt sikta in sig på en Eheim då. Dessa nya verkar ju intressanta och kanske har jämnare kvalitet men frågan är om de har tillräckligt med kräm för mitt 450 liters malawi kar.
#26 - 6 november 2009 17:50
Johanski skrev:
Japp, det stod och surrade på mässan i sthlm. Fick rapport därifrån från DAHLBERG här på forumet. Han som är ett eheimfan ville väl inte erkänna hur enormt häftigt det var dock ;)

Själv är jag och alltid varit ett äkta Ehemfreak men ska i morgon införskaffa en Fluval G6:a Håller den va den lovar så blir den perfekt i en discus biotop.

Min mentor såg den på mässan efter tips från mig att den fanns där på infra city och han e inte lätt för att imponeras.

Komentar intressant.
#27 - 6 november 2009 20:34
Whaoo p-ö is alive :)

Ska du ha den till nåt nytt projekt ?
#28 - 6 november 2009 20:58
drd skrev:
Whaoo p-ö is alive :)

Ska du ha den till nåt nytt projekt ?

Inte ett nytt projekt men ett sedan tidigare påbörjat projekt,, framtiden får utvisa om G6:an håller måttet.

Du vet, Heckel nöjer sig inte det näst bästa.;)
#29 - 7 november 2009 20:01
p-ö skrev:
Inte ett nytt projekt men ett sedan tidigare påbörjat projekt,, framtiden får utvisa om G6:an håller måttet.

Så nu e G6:an instalerad,, den har dock ett par "fällor" som bör se upp med.

1.Den levereras med ett "pre kolfilter" som standard vilket i alla fall jag totalratar i en Discus biotop.

2. Den har ingen bruksanvisning på svenska vilket gör att man före bruk bör kontrolleras all "vitala delar" Detta gjorde nu inte Cf innan sin demonstration och med stora ögon frågade mig om plasten runt carbon pre filter va ngt jag satt dit eller om det va inplastat redan vid leverans. Mitt svar blev att det va inplastat vid leverans.;)

3. Detta "pre kolfilter" har aktivt kol innanför en utanpåliggande plast cylinder som går att öppna i botten. Jag hällde ut all aktiv kol, sköljde rent och "preppade" med Agua vitals svarttorv i stället.

4. Flödet i Flural:s G6:a är ingående från topp via partikelfiltret (som ska rengöras minst var 14 dag beroende på organisk belastning, vidare genom det sk andra "pre filtret" och därefter cirkulation nedåt genom dom tre korgarna innehållande enbart substrat.

Med andra ord, cirkulationen är mot Eheim omvänd men verkar utifrån sin konstruktion mkt mera logisk.
Bäst av allt, filtert behöver inte stängas av när man enligt dispayen behöver byta svart torven.

E mina Heckel nöjda så är även jag nöjd.
#30 - 7 november 2009 20:34
p-ö skrev:
Så nu e G6:an instalerad,, den har dock ett par "fällor" som bör se upp med.

1.Den levereras med ett "pre kolfilter" som standard vilket i alla fall jag totalratar i en Discus biotop.

2. Den har ingen bruksanvisning på svenska vilket gör att man före bruk bör kontrolleras all "vitala delar" Detta gjorde nu inte Cf innan sin demonstration och med stora ögon frågade mig om plasten runt carbon pre filter va ngt jag satt dit eller om det va inplastat redan vid leverans. Mitt svar blev att det va inplastat vid leverans.;)

3. Detta "pre kolfilter" har aktivt kol innanför en utanpåliggande plast cylinder som går att öppna i botten. Jag hällde ut all aktiv kol, sköljde rent och "preppade" med Agua vitals svarttorv i stället.

4. Flödet i Flural:s G6:a är ingående från topp via partikelfiltret (som ska rengöras minst var 14 dag beroende på organisk belastning, vidare genom det sk andra "pre filtret" och därefter cirkulation nedåt genom dom tre korgarna innehållande enbart substrat.

Med andra ord, cirkulationen är mot Eheim omvänd men verkar utifrån sin konstruktion mkt mera logisk.

Bäst av allt, filtert behöver inte stängas av när man enligt dispayen behöver byta svart torven.

E mina Heckel nöjda så är även jag nöjd.

Ser fram mot hur du upplever filtret, funktion och användarvänlighet :)
#31 - 8 november 2009 15:16
Ang. bruksanvisning så är ju fluval unikt bra på detta så det måste ha varit nåt specialimporterat filter som inte var tänkt för den svenska marknaden! Har filtret förresten kommit ut på svenska hyllorna?
#32 - 8 november 2009 15:38
Ja det finns tillgängligt.
#33 - 8 november 2009 16:07

Vad kostar den ungefär då? Någon som vet?
#34 - 8 november 2009 16:08
På nätet`?

Ps.Så mycket som "vissa" butiker begär (fantasisummor anser jag) för G modellen tror jag dock inte det kommer hamna på hos nätbutikerna!(får vi hoppas)
upp till 300 liter 5495:-
Upp till 600 liter 6395:-
#35 - 8 november 2009 16:43
åheim skrev:
Ang. bruksanvisning så är ju fluval unikt bra på detta så det måste ha varit nåt specialimporterat filter som inte var tänkt för den svenska marknaden! Har filtret förresten kommit ut på svenska hyllorna?

Tjae,, den stod på en hulla hos Akvarielagret. ang hur Cf lässer bruksanvisningen tvistar dom lärde.:)
#36 - 15 november 2009 11:34

Annons