Nytt filter till sköldpaddan?

#1 - 2 november 2009 20:24
Hej! Jag har ett 315 liters akvarium med en sköldpadda ([FONT=Verdana]Chinemys reevesii[/FONT] - 12 cm) och 9 neontetror, 5 guldgurami och en eldstjärt. Jag har märkt att mitt filter (Eheim Pro 2224) inte gör sitt jobb. Vattnet är grumligt och en stor del av skräpet som behövs filtreras bort faller till botten och lägger sig i gruset. Jag försökt att få så bra cirkulation som möjligt, men de 700 l/h som filtret sprutar ut räcker inte för att strömmarna med skräp ska nå inloppsröret. Nu till min fråga. Tjänar jag på att bygga ett eget filter eller ska jag köpa ett nytt filter för dyra pengar?
Vilken cirkulationspump är tystast och ger bäst effekt? Vad bör jag tänk på om jag bygger ett filter?

Tacksam för svar / Keso
#2 - 2 november 2009 21:51
kan förstå att det blir skitigt med det filtret.
hade det varit jag så hade jag köpt till en pump på 1600-2000l/h eller lite mer och trätt på en filterpatron typ som till ett aquael fan 3+ ett elektrikerör fullt med hål kan funka som filterhållare, köper du pump och filterpatron på ebay ligger detta runt 2-300kr i kostnad och ihop med nuvarande filter borde du kunna få vettig rening och fart på vattnet, iaf en bra början annars är nästa steg att byta ytterfilter mot ett avsett för minst 500liter och inte som nu max 250liters kar.
#3 - 2 november 2009 22:18
[LEFT]Om jag var du skulle jag satsa på ett rejält ytterfilter, har haft sköldpaddor för många år sen och vet hur mycket dom skitar ner :D

Annars kanske ett sånt här skulle kunna vara nåt: http://kpaquaria.123ehandel.se/product.html?product_id=23&category_id=7

Har ett själv och tycker det funkar bra och billigt är det också :D
[/LEFT]
#4 - 4 november 2009 14:39
Hej, tack för svaren. Jag hittade en 2000 L/h cirkulationspump på ebay för 10$ som jag beställde. Den borde väl fungera lika bra som innerfiltret du föreslog? Eftersom den har samma kapacitet, nackdelen skulle vara den att det saknar behållare för filtermaterial men det kan jag nog tillverka själv. Förresten vad fyller Biobollar för funktion? Samlar de upp grövre smuts? Vilken typ av filtermaterial funkar bäst att använda i Eheim filtret när jag har en sköldpadda som skitar ner lite extra?

/ Keso
#5 - 4 november 2009 17:06
om du fixar ett rör med massa hål och trär på ett skumfilter blir det säkert bra med den cirkulationspumpen.
nåt som många kör i ytterfilter som jag skulle tro funkar bra med sköldpaddor är klippta bitar av grov filtermatta, i princip tror jag du ska satsa på grova filtermaterial som tillåter stor genomströmmning typ biobollar, makaroner eller just kuber filtermatta.
Biobollar ger stor yta för bakterier att fästa på men inte så mycket skit fastnar, ett filter ska inte så mycket stoppa skit som att bryta ner den och man måste ha lite balans men i ditt fall med en sköldpadda som skitar ner mycket bör nog balansen ligga mot nedbrytning av skit framför uppsamlande då ditt filter är så pass litet för annars blir det bara igensatt och då kan inte bakterierna jobba, så låt skiten brytas ner i ytterfiltret och ha lite finare matta på innefiltret för att samla partiklar då det är enkelt att rengöra och du inte påverkar balansen i karet så mycket när du gör det.
#6 - 5 november 2009 23:18
Har du ingen bild på burken? Antar att du har en uppbyggd landdel av något slag. Kanske skulle kunna utnyttja utrymmet under för att bygga ett riktigt stort filter med din cirk.pump?
#7 - 20 december 2009 22:23
Tänkte bara informera att tipsen om att göra ett enkelt innerfilter utav en cirkulations pump fungerar väldigt bra. Akvariet har inte varit grumligt sen jag satte in det. Tack för tipsen! Ska se om jag hittar en bild på burken och filtret.

/ Keso
#8 - 21 december 2009 09:20
Kul att hör när det funkar bra :)

Annons