Nytt eller begagnat?

#1 - 29 oktober 2002 09:16
Ska köpa mitt första akvarium och undrar om det är bäst att köpa nytt eller begagnat? (Förutom att det är billigare att köpa ett begagnat givetvis!) Eftersom jag inte har någon erfarenhet av akvarier så är jag lite rädd att bli "lurad" om jag köper ett begagnat. Dessutom, hur kollar man i vilket skick ev. tillbehör är i och att de är anpassade till det aktuella akvariet???
Finns det några speciella märken som är extra bra eller som man ska passa sig för?
Tacksam för all hjälp!!! /Hanna
Kjell Fohrman
Administrator
#2 - 29 oktober 2002 09:24
Hej,
Det finns väl inget bra svar på vad som är att föredra.
Ett fabriksbyggt begagnat akvarium är dock lika säkert som ett nytt eftersom silikon har en väldigt lång livslängd.
Vad som hänt med ett begagnat akvarium är att det blivit en del repor och där får man naturligtvis ställa priset i relation till hur repigt glaset är.
Vad som däremot ofta har en betydligt kortare livslängd än själva akvariet är pumpar och värmare, så dessa är begagnade bara värda en bråkdel av vad de kostar nya.
Akvaristiska hälsningar
Kjell

#3 - 29 oktober 2002 09:30
Flera av mina akvarier är köpta begagnade. Har dock hört att man alltid bör fråga om akvariet har stått tomt länge eftersom det då är risk för läckage pga torkat silikon. Andra vet säkert mer om detta än jag, men ville ändå nämna det.
Instämmer att det knappast finns något värde i begagnade pumpar och värmare. Man kan ha tur, men oftast får man köpa nytt ganska snart.

Kjell Fohrman
Administrator
#4 - 29 oktober 2002 09:47
Hej,
Har aldrig hört talas om att akvariesilikon torkat, däremot så läckte den gamla typen av kittade akvarier som man hade före silikonets tid som såll om de hade fått torka.
Kanske blandar en del ihop silikonakvarierna med dessa, silikon torkar inte.
Akvaristiska hälsningar
Kjell

#5 - 29 oktober 2002 19:34
Tack för svaret, Kjell, det var skönt att få klarhet i det. Då blev jag genast mindre orolig för de tre tomma karen som bidar sin tid på vinden...

#6 - 20 november 2002 17:37
Köper du nytt så får du ju garanti på grejorna.

MSP
#7 - 20 november 2002 17:48
.....och ett stort hål i plånboken.

Annons