Nytt Amazonasprojekt med hög bakgrund - inspiraton taget emot tacksamt

#1 - 10 januari 2009 23:49
Jag planerar ett nytt Amazonasinspirerat projekt. Tanken är att ha ett hörnmonterat 300-liters kar i botten, och sedan bakgrunder på bägge väggarna hela vägen upp till taket. Jag vill gärna ha en miljö med vattenfall längs långsidan, och med grenar/växter upp längs båda väggarna. Stor "lummighet" prioriteras, både ovanför och under vattenytan.

Jag har kikat på färdiga bakgrunder, och egentligen bara funnit BTN SpringRock som skulle kunna passa för långsidan. En nackdel med SpringRock är dock att den bygger ut mycket från väggen (30 cm, tror jag) och att klippkaraktären inte helt rimmar med det regnskogstema jag hellre tänker mig.

Jag har läst Sune Holms utmärkta bok om hur han bygger frigolitbakgrunder och täcker dem med en typ av cementfix. Kan det kanske vara en idé?

Fråga mig inte om vilka fiskar jag tänker mig, för det är helt sekundärt. Projektet handlar mer om att få en bit regnskog i huset.

Den bifogade skissen visar hur det hela är tänkt. Karet tänker jag mig ha en höjd på 50 cm, av vilket vattnet ska stiga upp till 40 cm. Jag kommer nog att få ha överrinning till en sump i skåpet nedanför för att inte få torkränder på glaset (dvs konstant vattennivå i visningskaret oavsett avdunstning).

Ge mig gärna era tankar och idéer, speciellt om hur man kan bygga bakgrunderna.

Givet att jag inte kan ha en belysningsramp precis ovanför karet, går det ändå att få tillfredsställande belysning från starka lampor i taket?

Eftersom Kjell är bortrest och inte kan regga nya Goldmedlemskap får ni hålla tillgodo med en länk till bilden
#2 - 11 januari 2009 10:26
Låter som ett spännande projekt, detta ska jag följa!

Belysningen kan du kanske bygga in i bakgrunden på nåt sätt om du bestämmer dej för att göra en egen.
Bygg helt enkelt ett par utsprång eller hålor i "berget" där du kan gömma några spottar. Gör du 2-3 st såna så bör du väl få rätt bra belysning nere vid karet.
Spottarna behöver ju inte vara helt dolda då du kan placera lite grenar och växter på ett strategiskt sätt för att ta bort fokus från spottarna.
#3 - 11 januari 2009 10:33
Ett önskeprojekt från min sida som du nu startar, och det ska bli kul att följa detta:).
Det snyggaste tror jag blir ett kar utan mycket växter, men däremot mycket rötter och lite svartvatten. Detta belyser du sedan med spottar från taket och sidorna, eller som Rouli smart föreslog, så du slipper ha en ful ramp som hänger mitt i vägen.

Ser man i Amazonas så finns det inte mycket växter i själva floden, förutom när det är översvämning;) så jag tror det blir lättast både för dig och snyggast utan en djungel av växter i karet. Däremot finns det Svärdsplantor som växer upp ur karet om de får bra livsbetingelser, det hade varit något:).
#4 - 11 januari 2009 10:35
Coolt att ännu ett häftigt projekt börjar ta form.

Jag är fortfarande själv i startgroparna med mina små kar som ska vara odlingskar till corydoras bara.......
#5 - 11 januari 2009 17:40
Tack för tipsen!

Jag var förbi Christer på Akvarielagret i Bromma för att få lite tips. Jag fick rekommendationen att klä väggarna med glasskivor som ansluter direkt till själva karet, för att på så sätt få helt fuktsäkrat. Vi kikade på BTN SpringRock-bakgrunden, men helt riktigt så bygger den alldeles för mycket utåt (30 cm), och jag har kanske högst 60 cm i djupled att spela med. Jag fick istället tipset att använda BTN-moduler både under och över vattenytan. Mellanrummen skulle jag sedan kunna fylla med svart silikon som färgas in med lämpligt substrat som liknar modulernas färg. Det blir totalt 2,2 m2 bakgrund, så det gäller att tänka ekonomiskt också. Christer uppskattade att det skulle gå åt ca 10 BTN-moduler till denna yta.

Jag har inte så bråttom, så jag kan ju kolla av begagnatmarknaden också för bakgrund.

Belysningen fick jag tipset om att ha spottar i taket, gärna snett ned mot karet (dvs inte rakt uppifrån) för att inte riskera bli bländad när man ser på karet på nära håll. Jag undrar om man verkligen kan ha tillräckligt många spotar på så långt avstånd från vattenytan (1,5 m) för att få någorlunda belysning.

Rent tekniskt fick jag tipset om att ha en ytavrinning ned till en sump under karet, där också filter placeras. Från sumpen pumpas sedan vattnet till någon form av vattenfall.

När jag tänker mig inredningen har jag följande bilder som inspiration:
http://www.greenchapter.com/view.php?pg=0&tp=200&id=143&vp=pic_209.JPG&vs=9
http://www.greenchapter.com/view.php?pg=0&tp=200&id=137&vp=pic_6.JPG&vs=5

Blir detta alltför olikt Amazonas? I sådana fall vill jag nog ändå ha lummigheten...
#6 - 11 januari 2009 17:48
Jag tror att det kommer att bli riktigt kanonsnyggt, även om du inte skaffar Springrock eller att det inte är en exakt kopia på Amazonas:).
Och som jag skrev innan så behöver du inte ha så mycket växter i karet, det är allt runt omkring som gör det och med en hel del grenar och rötter som går ner och andra som strävar sig upp från karet så kommer det att bli grymt.
#7 - 11 januari 2009 19:02
Det kommer att bli kanon tror jag!! Ska bli kul att föja:). Synd att inte jag kan göra ngt liknande här hemma...
#8 - 11 januari 2009 19:11
Super spännande projekt:d

Jag tror dock att du skulle vinna ganska mycket om du kunde gå upp i akvariestorlek något. 300 liter låter mycket men kan bli lite för lite med tanke på bakgrunder och att de ska växa upp utmed väggen.

Sedan har jag en avvikande tanke än Ansjo;)

Ett kar med svartvatten och rötter kan vara helt ok och snyggt.

Men i ditt fall med ett kar i botten och moduler upp längs med väggen så kan ett svartvatten kar längs ner bli en tråkig brunn i botten!

I stället anser jag att akvariet ska vara upplyst och rejält grönt. Så att akvariet blir dit ögonen söker sig och att det ovanför karet blir pricken över i.
#9 - 11 januari 2009 19:54
Tack,
När det gäller storleken så är jag ganska begränsad av rummet/hörnan där det ska stå. Som ni kan se på skissen i mitt första inlägg ska karet vara i hörnan mellan två dörrar, som jag naturligtvis inte kan flytta på. Arean på karets bottenplatta kan kanske bli ca 105 x 65 cm. Anta sedan att karet är 50 cm högt med vatten upp till 40 cm, så blir det 273 liter brutto (exkl. utrymme som stjäls av bakgrunder). Jag kan naturligtvis göra karet (och vattenvolymen) högre och större. Ytterligare 10 cm vatten ger en bruttovolym på 341 liter. Men som jag sade innan, det är en bit regnskogsbiotop jag vill ha. Fiskarna blir det sekundära här, bara det är något som rör sig i vattnet och är lite kul att titta på.

Jag är inte ointresserad av fiskar i sig, då jag har två saltvattenskar (425 + 650 liter), men just det här projektet har alltså naturen i centrum.

Jag funderar också på att tapetsera väggarna (och ev. även dörrarna) i hela det "rum" som karet ska så i med någon form av fototapet med regnskogsinspiration. Se länken nedan för inspiration:
http://www.repti.net/repti2/modules/Images/Images_Terr/6784.jpg

Förresten, vad är det korrekta namnet för detta projekt? Kanske paludarium hellre än akvarium?[INDENT]Saxat från wikipedia:

vivarium (Latin, literally for "place of life"; plural: vivaria or vivariums) is a usually enclosed area for keeping and raising animals or plants for observation or research. There are various forms of terrarium, including:

[LIST]
[*]Aquarium, simulating a water habitat; for instance a river, lake or sea; but only the submerged area of these natural habitats. Plants in the water will use some nitrogen present within the system, and will provide areas for organisms to hide and forage.
[*]Insectarium, containing insects.
[LIST]
[*]Formicarium, with species of ants.
[/LIST]

[*]Paludarium, simulating a rain forest or swamp environment. It also can be seen as an aquarium interconnected with a terrarium, having both the underwater area as well as the shore.
[LIST]
[*]Riparium, a paludarium with circulating current through different-leveled pools
[/LIST]

[*]Terrarium, simulating a dry habitat, for instance desert or savannah.
[/LIST]
[/INDENT]PS: Svartvatten är ett nytt begrepp för mig. Kan någon förklara?
#10 - 11 januari 2009 20:28
Du kanske minns att Amazonas blir tvåfärgad där Rio Negro rinner in?

Svartvatten är ett surt mjukt vatten mättat med humusämnen med en väldigt dålig sikt i.

I akvarie världen återskapar vi detta med torvfiltrering och ibland Alkottar.

Man kan även göra ett avkok på Alkottar och Eklöv och får då fram något som liknar kaffe. Vilket man ska vara mycket försiktig med att hälla i karet.

Det är dock väldigt viktigt att hålla koll på pH-värdet när man sysslar med svartvatten. Om pH-värdet blir för lågt (5,0) så slutar de nyttiga bakterierna bryta ner "skiten" i akvariet. Det är dessutom väldigt få växter som trivs i de låga pH-värden man får i ett svartvattenskar.

Det var på grund av detta jag tycker att du ska satsa på ett "vanligt" kar och mycket växter istället. Ett svartvattens kar har man för att hålla vissa fiskar och fiskarna står i centrum. Du behöver en grön oas med några algätare och kanske någon Apistogramma som ett ankare till det du ska bygga upp längs med väggen.
#11 - 11 januari 2009 20:37
Svartvatten är ett halvklart vatten men är brunfärgat av bla. rötter och löv: http://img100.imageshack.us/img100/4743/biotope03951ym.jpg
Svartvatten behöver inte vara så surt, du kan få detta genom rötter med.

C90, jag tror det blir svårt att få växter att växa i ett kar om du inte har relativt bra belysning(ramp) över karet, därav min tankebana på ett kar utan så mycket växter:).
#12 - 11 januari 2009 20:55
Först denna länk, som jag tror kan ge lite inspiration.

http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=113526
#13 - 11 januari 2009 20:58
Tack för den förklaringen, man lär sig något varje dag :-)

När det gäller belysning och växter är jag kanske inte överdrivet intresserad av "tillväxten" av växter, utan kanske mer att de "överlever" (Usch, ett negativt ord, men jag tror ni förstår vad jag menar). Jag antar att jag får testa mig fram vilka växter som kan verka trivas. Av estetiska skäl är jag nog inte intresserad av en belysningsramp som det är nu.
#14 - 11 januari 2009 21:01
ansjo skrev:
Svartvatten är ett halvklart vatten men är brunfärgat av bla. rötter och löv: http://img100.imageshack.us/img100/4743/biotope03951ym.jpg

Svartvatten behöver inte vara så surt, du kan få detta genom rötter med.

C90, jag tror det blir svårt att få växter att växa i ett kar om du inte har relativt bra belysning(ramp) över karet, därav min tankebana på ett kar utan så mycket växter:).

Sedan kommer vi hit:)

Jag är med på dina tankar, som rent praktiskt är helt rätt!

Men kommer det att bli snyggt med ett svartvattenkar längst ned i denna installation?

Jag antar att det ska vara växter upp längst med väggen?

Det du skrev i första inlägget om svärdsplantor som växer upp ur karet och blommar är ju klockrent.

Frågan är bara hur ljuset ska fixas på bästa sätt, en MH hängande lite snett framför som ger ljus både till karet och väggen kanske?
#15 - 11 januari 2009 21:10
c90368 skrev:
Först denna länk, som jag tror kan ge lite inspiration.

http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=113526

Tack,
Bra länk och intressant tråd, i varje fall när det gäller det estetiska. I detta fall var växterna ovan vattenytan av plast, vad jag förstår. Jag vill nog försöka med levande växter först, så får vi se.

Men jag fick bekräftat i tråden att Paludarium är rätt begrepp för projektet.;)
#16 - 11 januari 2009 21:17
Du borde nog be Admin om att flytta din tråd till Projekt tråden.
#17 - 12 januari 2009 01:43
Kul att se ett bekant anskite från SG, det finns massa enkla växter du kan ha i karet, javamossa, lotus, javaormbunke, hygropholia polysperna "rosanervig", flera olika cryptocorne arter, sagitaria, vallisneria etc... Kolla runt lite på Plant Swap och Dendroboard så hittar du ännu mer. lite roligare växter till väggen hittar du nog på Brutalablommor.se och orkidéhuset i sthlm, finns säkert massa andra ställen.

Jag skulle köra med jordbotten och bygga systemet som en "walstad" burk aka. "el naturall" det jag ser som det ända problemet skulle vara att koldioxiden luftas ut i vattenfallet.

Ett par roliga fisksorter skulle kunna vara bilbuksfiskar (ytlevande och kan glidflyga) och stänktetror (lägger ägg på blad ovanför vattnet). sen finns det ju krabbor och snäckor som trivs både ovanför och under vattenytan.

Mellan btn-modulerna skulle jag klämma in bitar av torvblock och fästa grenar där växterna som vill ha det torrare kan sitta.

Om du tycker lyset är svagt i karet är det bara att gömma en MH-spot i en gren som går ut över karet.

Ursekta på förhand för dåligt språk (jag är jätte sömnig!), som du kanske misstänker har jag funderat på ett liknande projekt en längre tid :)
#18 - 12 januari 2009 04:09
En liten skiss eftersom jag är för exalterad för att sova ;),

Det bilden visar är alltså en separat "sump" för vattenfallet och en filterkammare för akvariet med "underrinning" på det viset kan du optimera miljön för både akvariets och "djungelns" innevånare och växter. belysningen utgörs av vertikalt monterade t5-rör och spottar i taket för djungeldelen och en gömd MH i en gren för akvariedelen. Tekniken, filterkammaren och sumpen döljs av löstagbara skivor som matchar akvariebänken. Med denna setup kan du driva vilken typ av växakvarium du vill, och det är lätt att uppdatera från ett enkelt Walstadakvarium till hur high tech du änn vill ha det.

För att dölja sump och filterdel täcker du det hela med löstagbara moduler och krukor med buskiga växter som hänger ner i vattnet.

Jag vet inte om du har någon erfarenhet av sötvattensakvaristik men du kan enkelt och billigt skapa ett jätte vackert växtakvarium där du enbart behöver mata fiskarna och fylla på avdunstat vatten, ingen annan skötsel krävs.

Jag kom oxå att tänka på att du kan använda btn-modulerna på djungelväggen som krukor åt växter som behöver mycket substrat. Sen är 90% av alla akvarie växter amfibiska så det är lätt att skapa en flytande övergång mellan vatten och land. Mossor, anubias, svärdplantor, cryptocorne, många "bottentäckare" och nästan alla stängelväxter fungerar jätte bra ovanför vattnet så länge det är fuktigt!

Det bara susar i huvudet på mig med förslag på interessanta fiskar och växter som skulle fungera utmärkt så fråga på bara. Jämfört med saltvatten så är sötvatten busenkelt (iaf om man int nördar in sig så mycket) och jag är säker på att du kommer att finna det här karet otroligt avslappnande att sköta i jämförelse med dina saltkar :D
#19 - 12 januari 2009 19:33
Tack, addo,
Jag får se till att bjuda hem dig på besök :-)

Jag var på Akvarieleasing idag och köpte en begagnad bakgrund som de haft i ett uthyrningsakvarium. Bakgrunden är något större än min största sida, så jag får kapa den lite. Måtten är 150 x 120 cm framifrån, och ca 22 cm tjock. Jag ska nog kapa bort ca 7 cm av djupet så att inte så mycket volym går förlorad. Det är förberett för en stor kruka och ett vattenfall, men det går nog att fixa fler krukplatser. Sedan ska jag fixa nåt för kortväggen också.

Detta blir kul :-)

Se bilder på bakgrunden:
http://farm4.static.flickr.com/3396/3191403253_7035542aba.jpg?v=0
http://farm4.static.flickr.com/3322/3192250416_40d9305d43.jpg?v=0
http://farm4.static.flickr.com/3130/3192249916_fdcba1e523.jpg?v=0
#20 - 12 januari 2009 19:35
Då är det bara resten kvar:p....
#21 - 14 januari 2009 21:03
Wow!
#22 - 14 januari 2009 22:07
Skithäftigt projekt detta!!
Ska bli kul att följa!
#23 - 27 januari 2009 00:11
Kul projekt! Har det hänt något nytt?
#24 - 27 januari 2009 20:41
Inte så mycket har hänt sedan sist. Det kommer dessvärre att bli ett uppehåll på någon månad eller så pga köksrenovering, men jag lovar att hålla er uppdaterade när jag sätter igång igen!
#25 - 26 februari 2009 12:33
:Dett av dom häftigaste projekten på hela zoopet!!!
#26 - 28 februari 2009 19:55
ankan94 skrev:
:Dett av dom häftigaste projekten på hela zoopet!!!

Ja, kul inte sant!

Köksrenoveringen är snart klar, så nu börjar jag klura på lösningar igen.

Jag har sprungit på en ny produkt som jag skulle kunna komplettera som väggmaterial - Epiweb som återförsäljs av dusk tropic.

Kolla in detta -http://www.epiweb.se/epiwebiis.htm

Kan det vara nåt?
#27 - 28 februari 2009 22:48
Verkar helt perfa och komplettera din modul bakgrund med ovanstående. Ett riktigt dröm projekt. Jag skall följa tråden, du skull klart platsa i ZGG Zoopets Goa Gubbar =)
#28 - 1 mars 2009 15:49
du borde absolut annvända dig av några "grenar" eller någon av om andra produkterna som dom hade, det skulle bli riktigt snyggt!!!:p

Annons