Nytt akvarium vilken teknik

#1 - 11 maj 2010 06:41
Hej! tänkte starta upp ett stort akvarium. Fått 15000 i födelsedagspresent för att kunna genomföra denna dröm. Vad skulle ni köpa för akvarium och teknik?
#2 - 11 maj 2010 07:10
oj. finns ju massa alternativ! hur mycket plats har du? skulle satsa på typ 1000L eller nått!
asså vad har du för ideer. för det är ju svårt att säga rakt ut.
men jag skulle nog specialbeställa ett högt kar! helglasat. MH-armaturer. Eheim ytterfilter eller möjligtsfis ett par FX5or för att ha mer pengar över till fisk.
#3 - 11 maj 2010 07:15
15000 pesos är vääääldigt mycket pengar.

Om du är nybörjare så skulle jag satsa i första läget på ett
paket från en affär, där man får allt med i karet. (utom fisk/grus/blommor/vatten...)

Och då satsa på ett kar i storleksordningen 150-250 liter.

Och köra det karet i 6-10 månader med relativt enkel uppsättning.

Se det som en läroperiod, man gör alltid massormed misstag i början.
Och det vore trist om man slängde ut alla pengar på ett stooort projekt
och det skiter sig.....

Är du inte nybörjare, så skulle jag satsa på ett riktigt stort kar.
Kanske 720-960 liter.

Teknik beror lite på vilka firrar man vill ha.

Exempelvis, vissa kar skall ha mycket blommor, det kräver vissa saker.
Andra kar skall inte ha några blommor, kräver lite annan teknik.

Men vissa saker är "standard".

Kar
Ljusramp, vilken beror på uppsättning
Filtersystem, vilken beror på uppsättning
Doppvärmare, vilken beror på uppsättning
Något att skrapa alger med
Håvar, vilken beror på uppsättning

.
#4 - 11 maj 2010 07:31
Jag har haft akvarium i tio år. Ett 100 o ett 150 liters. Jag har funderat på ett malawiakvarium 720 liter.
De andra två ska nystartas efter en renovering. så tre nyinredningar. guldläge!
Funderar på 100l som mossakvarium
150 l mycket växter och fjärilscyklider. Skulle behöva någon form av koldioxidtillskott.
? l nytt akvarie. Har en 2 meters bänk. 65 centimeter upp till fönster.
Många ideer men dålig teknikkunskap! Det vore roligt att hör era tankar och drömmar! Det finns så mycket teknik idag. vad är bra att ha?
#5 - 11 maj 2010 07:53
Vi står lite på samma fläck och stampar, du och jag;).
Hade ett 960 som botten sprack på för ett litet tag sedan och nu är jag på jakt efter ett kar. Nu vet jag inte var du bor, men det finns inga "färdiga" 960 liters att köpa längre, utan antingen får man importera ett själv, eller beställa från glasmästeri eller Akvarielagret i Stockholm.
Nu har jag starka funderingar på att köpa ett danskt akvarium som heter Avastabil. Nackdelen är att deras 900 liters inte har någon snygg möbel och då är det antingen ett hemmabygge eller benställning som gäller. Däremot har de ett 720 som är grymmesnyggt, och det är nog ett sådant jag har mina funderingar på.
Nackdelen med detta är att 15 000 inte räcker, men ska du bara ha ett kar utan ställning så kan det kanske vara något då deras kar är sjukt snygga.
Kolla in sid 2 här: http://www.akvastabil.dk/ref.aspx?id=1762
Sedan vilka tillbehör du ska ha beror lite på inredningen och fiskval, bakgrund eller inte osv.
Med Malawi utan tex BTN är det inte fel med ett smaskigt ytterfilter som tex Eheim 2260 eller Fluval FX5 ihop med en kraftig cirkulationspump/innerfilter, typ Eheim 2252.
#6 - 11 maj 2010 07:55
pumis-69 skrev:
Jag har haft akvarium i tio år. Ett 100 o ett 150 liters. Jag har funderat på ett malawiakvarium 720 liter.

De andra två ska nystartas efter en renovering. så tre nyinredningar. guldläge!

Funderar på 100l som mossakvarium

150 l mycket växter och fjärilscyklider. Skulle behöva någon form av koldioxidtillskott.

? l nytt akvarie. Har en 2 meters bänk. 65 centimeter upp till fönster.

Många ideer men dålig teknikkunskap! Det vore roligt att hör era tankar och drömmar! Det finns så mycket teknik idag. vad är bra att ha?

vi har en vinnare !!!!

en erfaren akvarist med gott om pesos !!!!

jag skulle vilja säga som jag sa innan.

dvs utrustning / teknik är ganska beroende på vilken uppsättning
du vill ha.

om du nu satsar på malawi...720 liter...

Några rejäla ytterfilter, som pumpar runt 5-6 ggr volymen.
Hellre 2-3 mindre än ett monster, då kan man utana stt störa
för mycket för fisken faktiskt byta/rengöra ett filter när
dom andra är igång.

Ett par extra powerheads i karet på kanske totalt 12-1500 l/h

3 mindre doppisar på 50-75W / st.

Antningen MH lampa, eller ljusrör med total belysning på cirka
0,4-0,5W/liter.

någon form av system där du enkelt kan byta vatten.
Typ kunna koppla på en slang på kranen ner i karet.

.
#7 - 11 maj 2010 08:03
Visst är 15papp mycket pengar men ska man köpa allting sprillans nytt och tittar mot 700L~, Metallhalogen etc så springer det iväg fort. Väldigt fort. Ang MH, så visst kan man köpa en del prylar över ebay och bygga ihop lite själv och kommer då väldigt billigt undan men hade du tänk köpa en färdig MH armatur med lampor så är det nog 5-7papp bara där. Men tänker man köra på en hel del begagnat så räcker slantarna längre :)

720L malawi skulle ju inte vara helt fel.
Svart bakgrund (måla eller solfilma), moduler både bak och i botten som sticker upp ur sanden, Metallhalogen är riktigt godis för ögonen. Kör filter i 1-2 moduler med bra powerheads som får lite snurr på det hela. Kan kanske behöva kompletteras med en powerhead till som vispar vattnet. Alt en streamer typ Koralia som bara "fläktar runt".

Men vore extremt snyggt med ett helglas med MH som står på en passande bänk (här är det ju smaksak, bok, ek, svart, vit osv :P)

Är det malawi du är sugen på så kika runt bland medlemmarnas kar på ciklider.se, finns massor av inspiration :)
#8 - 11 maj 2010 08:38
Kensa skrev:
någon form av system där du enkelt kan byta vatten. Typ kunna koppla på en slang på kranen ner i karet.
På en 2260 finns redan den här möjligheten iom backspolningsventilen där du enkelt kan koppla en slang för både tömmning och påfyllning vid delvattenbyte.
#9 - 11 maj 2010 10:13
Med 15000 på fick hade jag tveklöst kört ett måttbeställt kar med överrinning och sump. I sumpen hade jag då även byggt till ett refugium som de gör i saltkar fast istället hade jag byggt på såddant vis att jag kan ha konstant artemia odling i det. Överrinningskam även där så att det kontinuerligt sköljs ut en liten del artemia i karet, sheisse vad roligt :)

Jag hade satsat på runt 550-650 liter med 150 liters sump, MH+T5 ramp på 150+39 W eller vad det nu är. Ingen doppvärmare, en liten mängd apistos (konsigt va?) samt corys, l-malar och tetror. Antingen trycksatt CO2 om pengarna räcker, annars Mäsk. 4x5L för så konstant flöde som möjligt. Tryck i så mkt växter och rötter du bara kan, sätt dig tillbaka och njut :)
#10 - 11 maj 2010 11:44
Marnat skrev:
Med 15000 på fick hade jag tveklöst kört ett måttbeställt kar med överrinning och sump. I sumpen hade jag då även byggt till ett refugium som de gör i saltkar fast istället hade jag byggt på såddant vis att jag kan ha konstant artemia odling i det. Överrinningskam även där så att det kontinuerligt sköljs ut en liten del artemia i karet, sheisse vad roligt :)

Jag hade satsat på runt 550-650 liter med 150 liters sump, MH+T5 ramp på 150+39 W eller vad det nu är. Ingen doppvärmare, en liten mängd apistos (konsigt va?) samt corys, l-malar och tetror. Antingen trycksatt CO2 om pengarna räcker, annars Mäsk. 4x5L för så konstant flöde som möjligt. Tryck i så mkt växter och rötter du bara kan, sätt dig tillbaka och njut :)

ville han inte ha malawi....?

.
#11 - 11 maj 2010 11:52
Kensa skrev:
ville han inte ha malawi....?

.

mjo men jag gav ett alternativ :)

Det jag har listat funkat över lag ändå, speciellt sump osv då man inte kan ha så mkt växter i ett malawi kar :)

får göra lite förändringar i ljus kanske
#12 - 11 maj 2010 12:07
om man kan ge den sortens förlag så skulle jag tagit 3 kar.

50x50x60 (60=höjden).

ställ dom bredvid varandra på en bänk.

inred alla med SA tema.....

dratta ner 1 par scalarer i varje

på botten ett eller 2 par dvärgciklider tillsamman med en trevlig liten mal.

lite rötter och en ensam STOR anubias (visst, inte SA, men satan så vacker blomma)

I skpået under dessa kuber, skulle jag ställt 2-3 mindre kar med räkor.
får prexis plats brevid 3 rejäla ytterfilter.

Hängade armatur ovanför....

F-n....nu börjar jag snart dregla för mig själv......

Tur man e sjuk o e hemma....

.
#13 - 11 maj 2010 12:08
Kensa skrev:

50x50x60 (60=höjden).

lite rötter och en ensam STOR anubias (visst, inte SA, men satan så vacker blomma)

.

Du är inte ensam om att börja dregla [:o]
#14 - 11 maj 2010 12:28
Kensa skrev:

50x50x60 (60=höjden).

.

Jag hade kunnat tänka mig något liknande, hade dock kört ett system med ytavrinning på alla tre samt gemensam sump, i denna sumpen har man ett refugium med ljus undsoweiter där man kan köra en lite större räkburk eller liknande. Allt ihopkopplat till ett enda system så att säga, då kan man köra alkottar och liknande phsänkare samt huminsyra additioner av olika slag i själva sumpen och då inte behöva mixtra med det i karen :)

ditt dreglande smittar av sig kensa, och ni får ursäkta min sumpfascination, det verkar helt enkelt som en roligare filterlösning än ett tråkigt ytterfilter, plus att du kan fixa med den under drift :)
#15 - 12 maj 2010 08:25
Tackar för alla roliga förslag. Tre akvarier kul ide', sump och växtakvarium gillar jag med. Det blir ännu svårare att bestämma sig. Trevlig helg.
Jag bor i Jönköping
#16 - 12 maj 2010 13:56
15000...då hade jag spanat lite på ett saltvattensakvarium... :p
#17 - 12 maj 2010 16:58
pumis-69 skrev:
Hej! tänkte starta upp ett stort akvarium. Fått 15000 i födelsedagspresent för att kunna genomföra denna dröm. Vad skulle ni köpa för akvarium och teknik?

Hej grattis till dom 15 000!
Nu vet jag inte hur mycket plats och så du har eller hur erfaren du är eller om du har ”special intressen” som Malawi ciklider eller så men:
Ta fram måttbandet och se hur stor burk du kan få in. Små akvarier är bara för folk med special intressen och stor erfarenhet enligt mig.
Skaffa sedan ett rejält ytter filter eller sump som biofilter och ett eller ett par ”power heads” om du vill ha snurr på vattnet.
Sedan skulle jag nog lägga lite pengar på en snygg BTN bakgrund.
Om du nu inte har en rejäl ”månads budget” så satsa på stort och low tech och lägg dina pengar på inredning, växter och lite fisk!

Egen erfarenhet: Köpte just ett komplett något begagnat akvarium till mitt barnbarn (7 år) det blev ett JUWEL Rio 240 inklusive ett par rejäla rötter, sten och grus för 2 000. sedan lite små grejer såsom termometer, håv och sånt för 500 och ett par växter för 1 000 (det blev inte mycket!)
Pengar till fisk fick han ta av sparade medel och donationer från släkt och vänner. Så ett komplett akvarium på 240 l för 3 500.
BosseP
#18 - 12 maj 2010 20:12
Mitt första jag köpte i affär kostade färdigt runt 10 laxar, var drygt 250Liters. Bara karet kostade 6tusen.

Skulle hellre rekomendera att köpa begagnat, filter och eventuellt värmare kan du köpa nytt. men finns många kar som är billiga och som är bra.
Köpte ett begagnat 375liters för ca 1år sedan för 2000 kronor.

Ett ytterfilter kostar ungefär dessamma.

Skulle sattsa på ett stort akvarie om man har plats.
Som sagt jag har ett 375 och bor i en tvåa, men hade gärna velat ha ett större om ja hade plats.

Växter kan du köpa på tradera, där kan man hitta mycket fina växter.

Bästa och Billigaste karen är ju dem med aliminium ställning, det gå¨r även göra snyggt antingen med trä (typ panel) eller tyg.
Jag har dock inte gjort något med mitt, tycker de 'är ganska ok ändå.

Sattsa på nya rör till rampen om du köper begagnat.
Och köp gärna ett kar som står med vatten i, så att du vet att deinte läcker.
Köp inte ett kar med fisk om du verkligen inte vill ha dem fiskarna,

Lycka till.
#19 - 13 maj 2010 20:32
ett riktigt fint stort öppet akvarium med mkt växter o lutusar som blommar på natten *.* plus nåra snygga fiskar typ regnbågsfiskar eller koi ellr diskus :D höhö men de beror ju helt på o sånnt men ändå :)
Bilagor:
#20 - 13 maj 2010 21:52
öppna akvarium ser ju jättesnygga ut! ovanför där jag täkt ställa finn tre källarfönster ca 70 cm från bäken. Går det ha ett öppet akvarium där?
#21 - 13 maj 2010 21:55
Öppet kar med fyrögonfisk bland lotusarna? ;)

Annons