Nytt akvarium - vilken belysning?

#1 - 28 november 2008 21:14
Skulle behöva lite tips - jag är helt renons när det gäller belysning eftersom det uppenbarligen har hänt en hel massa på den fronten sen min förra vända med akvarium. Jag förstår att det finns lite större valmöjligheter än att välja mellan heltäckande ramp och icke heltäckande... men där tar kunskapen slut.

Jag har alltså beställt ett akvarium (aluminiumram) 125 x 60 x 50 (60 djupt och 50 högt). Jag skall enbart ha Malawi i karet - och om det blir några växter så har jag nog inte tänkt att anpassa belysningen efter det i alla fall. Jag vill få fram färgerna på fiskarna - och det skulle också vara kul om man kunde få till någon kvällsbelysning - men det kanske inte är det viktigaste.

Så, jag tar tacksamt emot råd och tips. Tänk gärna på att jag är helt nybörjare vad det gäller annan belysning än en ramp ovanpå täckglasen:) (vilket kanske inte är den sämsta lösningen ändå).
#2 - 28 november 2008 23:02
Jag tycker ju om Glo- rören, hyvsade priser också.
I mitt kör jag ett Aqua-glo 30w och ett Power-glo 30w.
Ger fina färger åt fiskarna och även till växterna.

http://www.akvariumbutiken.se/kaapor_belysning_13/lysroer_1310/
Bilagor:
#3 - 28 november 2008 23:21
Tack för förslaget. Men vad skall man ha för armatur? Har förstått att det finns t.ex. T5 och T8. Helst vill jag nog inte ha en belysning som hänger från taket.

Förresten - jag har tänkt mig rådasand eller om jag kan finna en sand som är nyansen ljusare. Inte korall eller kalkhaltig (vit) sand alltså.
#4 - 28 november 2008 23:32
Jag har T8 rör iaf, beror väll på vilken "sockel" storlek man har i rampen, men standard till större är T8.

Ska du ha en sand eller stengrus?
http://www.gibbon.se/Products/Category.aspx?SectionId=2096
Bra sortiment med sand och grus.

Jag kör med ett par kalkstenar för att få upp ph-värdet lite, malawi vill ju ha det.
Och sen lite större och tyngre grus för att slippa allt "dammande", pluss att lite större grus sväljer skiten lite bättre tycker jag.
#5 - 29 november 2008 09:14
Ska du köpa ny ramp så hade jag kikat på T5
#6 - 29 november 2008 10:07
Dovlind skrev:
Jag har T8 rör iaf, beror väll på vilken "sockel" storlek man har i rampen, men standard till större är T8.

Ska du ha en sand eller stengrus?

http://www.gibbon.se/Products/Category.aspx?SectionId=2096

Bra sortiment med sand och grus.

Jag kör med ett par kalkstenar för att få upp ph-värdet lite, malawi vill ju ha det.

Och sen lite större och tyngre grus för att slippa allt "dammande", pluss att lite större grus sväljer skiten lite bättre tycker jag.

PH-argumentet går iofs att lösa med bikarbonat så det är jag inte så orolig för - dammandet och att skiten döljs lite bättre är faktiskt ett bra argument för lite grövre korn. Å andra sidan kommer jag förmodligen ha 3 eller 4 olika Aulonocara-arter i tanken - vilket göra att sand är bättre än grus. Hmmm - får fundera lite på det.
#7 - 29 november 2008 10:08
Gaffel skrev:
Ska du köpa ny ramp så hade jag kikat på T5

Precis vad jag ville höra. Men frågan är varför? Fördelar/nackdelar - och finns det någon vettig ramp som man lägger ovanpå akvariet som vanligt?
#8 - 29 november 2008 10:10
Vi får ta det senare i kväll, nu ska jag ta den däringa duschen och masa mig i väg till auktionen, skulle du dit oxå eller?
#9 - 29 november 2008 11:45
Trodde det - men något annat kom ivägen..

Annons