Nytt akvarium - vilken belysning?

#1 - 28 november 2008 21:14
Skulle behöva lite tips - jag är helt renons när det gäller belysning eftersom det uppenbarligen har hänt en hel massa på den fronten sen min förra vända med akvarium. Jag förstår att det finns lite större valmöjligheter än att välja mellan heltäckande ramp och icke heltäckande... men där tar kunskapen slut.

Jag har alltså beställt ett akvarium (aluminiumram) 125 x 60 x 50 (60 djupt och 50 högt). Jag skall enbart ha Malawi i karet - och om det blir några växter så har jag nog inte tänkt att anpassa belysningen efter det i alla fall. Jag vill få fram färgerna på fiskarna - och det skulle också vara kul om man kunde få till någon kvällsbelysning - men det kanske inte är det viktigaste.

Så, jag tar tacksamt emot råd och tips. Tänk gärna på att jag är helt nybörjare vad det gäller annan belysning än en ramp ovanpå täckglasen:) (vilket kanske inte är den sämsta lösningen ändå).
#2 - 28 november 2008 23:02
Jag tycker ju om Glo- rören, hyvsade priser också.
I mitt kör jag ett Aqua-glo 30w och ett Power-glo 30w.
Ger fina färger åt fiskarna och även till växterna.

http://www.akvariumbutiken.se/kaapor_belysning_13/lysroer_1310/
Bilagor:
#3 - 28 november 2008 23:21
Tack för förslaget. Men vad skall man ha för armatur? Har förstått att det finns t.ex. T5 och T8. Helst vill jag nog inte ha en belysning som hänger från taket.

Förresten - jag har tänkt mig rådasand eller om jag kan finna en sand som är nyansen ljusare. Inte korall eller kalkhaltig (vit) sand alltså.
#4 - 28 november 2008 23:32
Jag har T8 rör iaf, beror väll på vilken "sockel" storlek man har i rampen, men standard till större är T8.

Ska du ha en sand eller stengrus?
http://www.gibbon.se/Products/Category.aspx?SectionId=2096
Bra sortiment med sand och grus.

Jag kör med ett par kalkstenar för att få upp ph-värdet lite, malawi vill ju ha det.