Nytt akvarium - tips

#1 - 14 januari 2006 09:21
Hej på er.

Jag har efter ca 10 års uppehåll dragit igång ett akvarium igen (köpte mej ett 112 liters, 80 cm långt)
Jag håller som bäst på och inreder det nu så fiskarna ska va på ingång om nån vecka eller så.

Till funderingen:
Jag har tänkt mej att ha ett stim neontetra/kardinaltetra + några malar, men sen har jag fått en förkärlek till dvärggurami... [:I]

Hur skulle dvärggurami gå ihop med tetrorna (dom vill ju ha lite varmare vatten om jag har förstått det rätt)
Hur många guramis kan man ha i ett så litet kar? Ett par eller en hanne med ett litet harem eller flera hannar+honor?

Tacksam för svar och även övriga tips till en som känner sej som nybörjare för andra gången.
#2 - 14 januari 2006 10:47
Välkommen tillbaka som akvarist och till Zoopet! :)

Kardinaltetror är så vackra! Jag brukar alltid ha ett stim kardinaler.
Och malar finns det massor att välja på. Jag gillar Ancistrusar...

Dvärggurami har jag aldrig haft själv, men dom är så vackra och intressanta så jag har varit väldigt sugen... Jag vet flera som har dom ihop med tetror så det verkar ju går bra.

Ett tips är ju att starta upp akvariet ordentligt. Vänta ett tag med att släppa i fiskarna och inte så många i början. Mata försiktigt tills bakteriekulturen kommit igång.
Det finns preparat att ha i akvariet, men det vet du kanske redan? Det går diskussioner här på forumet om man behöver dom eller inte... Jag använder dom i alla fall... för säkerhets skull!

Lycka till!:p
#3 - 14 januari 2006 11:11
Tackar för det!

Då tror jag nog jag ska köra med bara tetrorna ett tag och sen när det kommit igång riktigt så skaffar jag mej malar och guramis också.

Jag gillar också Ancistrusarna (heter det så i plural?) :confused:
I mitt gamla akvarium hade jag ett par Ancistrus dolichopterus och dom ynglade av sej som bara den... Alla jag känner som har akvarium har åtmistone 3-4 st som härstammar från mitt gamla avelspar. :)
#4 - 14 januari 2006 12:11
Låter som en bra idé att starta med tetrorna och fylla på sakta med resten av fiskarna du är intresserad av!

Ja, ancistrusar ynglar av sig som bara den... :p Om man inte gör som jag och råkar få två hannar... :( Men jag ska lämna tillbaka den ena så snart kryllar det förhoppningsvis av yngel i mitt mal-kar också!

Där har jag också Endlers guppy. Där kan man snacka om att yngla av sig... :D Men dom är så jättefina!!!
#5 - 14 januari 2006 14:55
Jag skulle starta med ancistrusarna för att hålla algnivån nere.
Ancistrusen är en harneskmal dvs sugmal så den kommer vara mycket på glaset,stenar,rötter osv.
Men om du vill ha lite städhjälp på botten så rekommenderar jag någon Corydoras art. Tex Metallpansarmalen.
Lycka till!
#6 - 14 januari 2006 15:52
[quote=figo]Jag skulle starta med ancistrusarna för att hålla algnivån nere.
Ancistrusen är en harneskmal dvs sugmal så den kommer vara mycket på glaset,stenar,rötter osv.Lycka till![/quote]

Och hur mycket alger finns det i ett nystartat akvarie...:rolleyes:

Det blir till att stödutfodra med algtabletter och grönsaker!
#7 - 14 januari 2006 16:34
Det var precis så jag tänkte... Vänta lite med dom till det kommer några alger överhuvudtaget.

Föresten - frågan om guramis kvarstår för de som vet.
ett par?
hane med harem?
flera hanar och honor?

maxantalet om ett "stim" är möjligt blir väl ca 6 st om man ska jämföra med litermängden på akvariet.
#8 - 14 januari 2006 16:58
Mina erfarenheter av gurami är att hanarna gärna slåss om de inte får var sin ände på akvariet.. Hade satsat på ett par eller en hane och två honor...

Angående tetrorna så skaffa 12-15 stycken... Har själv 14 fullvuxna i ett kar liknande ditt.. [:)]
#9 - 15 januari 2006 19:07
Tackar så mycket för svaren
#10 - 16 januari 2006 21:12
[QUOTE=Birgitta W]Och hur mycket alger finns det i ett nystartat akvarie...:rolleyes:

Det blir till att stödutfodra med algtabletter och grönsaker![/QUOTE]

A men det kommer ju ;).

Annons