Nytt akvarium - råd

#1 - 23 november 2003 20:58
Hej.
Funderar på att köpa ett hörnakvarium av märke Juwel, modell TRIGON 190. Den är alltså på 190Liter. Länk till den:
http://www.juwel-aquarium.com/pdf/Trig_190_Pass.pdf

I paketet ingår det bla. 2st 70cm rör 18/20W som sitter i rampen. Kan dock ej utläsa vad det är för märke på dessa rör? Någon som vet?

Tänkte kanske slänga på extra reflektorer för att öka ljusstyrkan men fick höra på min Zoo butik att om man inte har många växter i karet så kan det bara gynnas alger!

Vidare undrar jag om pumpen i det karet. Modellen heter Juwel 600l/h och filer typ är Compacy H. Värmaren sitter integrerad i pumphuset och är på 200W.

Är det någon som har erfarenhet av denna akvarium? Vad ska man tänka på? Hur länge ska jag vänta innan jag låter fiskarna gå i karet? Tänkte själv ta en inkörningsperiod på c.1 vecka.

Ska inte ha för många fiskar (10st) eller växter(3st), värt att påpeka kanske.:-)

Kom gärna med bra råd. Tack!
#2 - 23 november 2003 21:34
Är det kanske Triton rör som sitter i rampen? Någon som vet?
#3 - 23 november 2003 21:39
Låt karet spinna runt 1 vecka utan fiskar som du sa. Sedan tycker jag att du kan köpa 5 mindre fiskar och låta dem gå där i 2-3 veckor. Sedan kan du köpa fisk i omgångar, men läg inte i för mycket fisk på en gång, handla i omgångar. Har du eller en polare ett akvarium så kan du krama ur filtret i ditt akvarium så minskar risken för nitrit. Lycka till!

Köpa gärna Nitrivec (Nyttobakterier som förhindrar nitrit) och dosera enligt förpackning.
#4 - 23 november 2003 21:57
När jag köpte mitt Juwel Rio 180 fick jag med "30W Narva Daylight" som standard-rör...
#5 - 23 november 2003 22:20
Jag har ett juwel trigon 190 och i det sitter det sylvania daylight-rör på 18w.Ett väldigt snyggt akvarium för övrigt :)
#6 - 23 november 2003 23:27
Det spelar mindre roll hur starkt ljuset är för algerna. De mår lika bra i dunkel belysning som i stark. Det enda som skiljer är vilka alger du får. Mindre ljus = bruna alger, mer ljus = gröna alger. Enda sättet att undvika alger är att ha ett välplanterat akvarium med perfekta näringsnivåer. Växterna väljer man efter deras ljusbehov, växter som kräver mycket ljus i ett akvarium med lite ljus är detsamma som att inte ha några växter alls då de inte kommer växa och må bra. Dessutom ska man inte ha växter som inte tål starkt ljus om man har starkt ljus, då kommer bladen bli algbeväxta. Det kanske är det din zoohandlare menar?
#7 - 24 november 2003 09:12
Ok, tack för Era svar! Björklund: Om det sitter 2st sylvania daylight-rör på 18w i rampen då är min fråga hur blir belysningen med dessa rör? Eller ska man kanske byta till Tritonrör alt Aquastarrör?

Är pumpsystemet samt filtermattan tillräckligt dimensionerat för just det karet?

Hult: Du skrev "Har du eller en polare ett akvarium så kan du krama ur filtret i ditt akvarium så minskar risken för nitrit."

Hänger inte med riktigt? Ska jag krama ur filtret i mtt akvarium? Hur ofta då i så fall? Blir det inte skitigt i vattnet efteråt då?!

Tack.
#8 - 24 november 2003 09:20
Andre: Jo det blir lite skitigt när du kramar ur det, men det är delvis det man är ute efter(skiten asså, inte att det blir skitit)
Gör det ett par gånger bara, det är lite extra hjälp till att få in och igång bakterierna i karet!

#9 - 24 november 2003 09:29
Jaha, då vet man det! :-) Tack gugges.
#10 - 24 november 2003 17:20
Vad ska jag satsa på för rör då?

Vet inte om det sitter 2 st sylvania daylight-rör på 18w i just min modell men jag ska kolla upp det. Några tips angående belysning? Vill ha 3-4 växter som gillar bra ljus. Vill även ha bra ljus så att fiskarna får fina färger!
#11 - 25 november 2003 08:21
Inga råd angående lysrör? Jag tänkte ev.montera 2st reflektorer för att förbättra ljusbilden i karet och skaffa några fina växter som gillar mycket ljus så att jag slipper algbildning. Vad tycker ni om det? FÖrslag på växter?
#12 - 25 november 2003 08:32
Mitt förslag är att du väntar med att investera i nya rör tills efter att du har haft det ett tag, jag har haft kvar de rör som suttit i från ny köpet av karet och jag har för mig att det är just sånna Narva rör i , generellt så verkar de vara ett "mellanting" på alla andra rör... när jag väl ska byta så blir det nog att byta till phillips aquarelle.. men åter igen.. det är mycket en smaksak... andra säger säkert sunglo och allt vad de heter! men kör med de rör som är med först.. jag har varit nöjd med det ljus de ger hitills! men det är inga rör jag köper när jag ska köpa nya.. men tills dess så funkar de bra!
reflektorer däremot kan i princip aldrig slå fel så det kan du ju köpa till om det inte finns några reflektorer...

Växterna behöver inte gilla mycket ljus för att konkurera med algerna, sök här på zoopet under växter efter de som växer snabbt! snabbväxande växter brukar motverka algerna bättre.. själv har jag kört med vattenpest i början men bara de är snabbväxande så är det sen mest en smaksak!
#13 - 25 november 2003 08:36
Ursprungligen skickat av AndreasN

Dessutom ska man inte ha växter som inte tål starkt ljus om man har starkt ljus, då kommer bladen bli algbeväxta. Det kanske är det din zoohandlare menar?

NJA, det håller jag inte med om, mina javaormbukar och anubias trivdes som bara den under mh, inga problem med alger där inte. Det står i växtarkivet att dom växer långsammt. Allting är ju relativt, men i mitt kar växer dom inte långsammt :)
MVH
Magnus
#14 - 25 november 2003 13:52
Tropfrog: Jo men nu pratar vi om ett vanligt akvarium och inte om ett hitech växtakvarium. [:)]
#15 - 26 november 2003 17:08
Har kollat upp vad det sitter för rör i Juvel Trigon karet. Det är av märke SERA Brillant Daylight på 6000Kelvin. Någon som har dessa rör? Tänkte om jag kan göra en deal med Zoo butiken att de stoppar i Philips Aquarelle rör istället som är på 10000Kelvin tror jag.
#16 - 26 november 2003 17:34
Jag har ett JUWEL Rio 300l. Från början satt det ett "Narva Warmwhite" och ett "Narva Daylight" i. Har nu bytt till ett Philips Aquarelle fram och ett Hagen Sun-glo bak. Aquarellröret ger snygga fiskar men balanseras av det varmare Sun-glo röret. Endast Aquarelle kan ge lite kallt ljus anser en del. Hursomhelst blev jag väldigt nöjd.

Sök här på forumet angående lysrör så hittar du massor av matnyttigt.

// Martin
#17 - 26 november 2003 17:46
Mavve, är du nöjd med din Jumbo Juwel innerfilter då?
Du har ju ifs större kar än vad Juvel Trigon är men jag undrar om pumparna går tyst och de fungerar väl? Det sitter ett Compact H filter typ i Juvel Trigon 190L.
#18 - 26 november 2003 18:45
Pumpen går helt tyst och har fungerat bra än så länge (har bara varit igång i knappt 3 månader). Filtret är ju smidigt och lättunderhållet med filterkuddarna.

Här på forumet har en del uttryckt att de inte får så bra cirkulation med sina orginalpumpar, med den 1000 l/h pump som sitter i mitt räcker till utmärkt.

// Martin
#19 - 26 november 2003 18:48
juwelfiltren är grymt bra säger till och med att dom är dom bästa innerfiltren som finns tyvärr tar dom lite plats i akvariumet men det finns inget inner filter som tar juwelfiltren kan jag lova mycket filtervolym + att dom är driftsäkra
#20 - 2 december 2003 11:53
Har hämtat mitt Juwel kar igår. Såg att det satt 2st orginal Sylvania Standard rör i rampen. Säljaren var schysst och bytte ena röret mot ett nytt Sylvania Aquastar ( 150kr annars ) som ska ha ett blått ljussken. Sylvania Standard röret lär ha gulaktigt sken. Min fråga är om det blir bra matchning eller ska jag även byta ut det Sylvania Standard röret mot ett SunGlo kanske? Sedan en fråga angående vattenberedningsmedlet. Ska man använda det vid nystart eller?!
#21 - 5 december 2003 09:30
Tycker att mitt Sylnavia Standard rör på 18W lyser lite väl gult! Skulle vilja byta det mot ett HagenMarineGlo för att få enn annan djup baktill i karet. Annars så sitter det ett Sylvania Aquastar fram till och den lyser fint. Dessutom så funderar jag på att skaffa reflektorer.

Se länk för ljusbilden: http://www.aqua-web.org/users/saurama/pages/18_HagenMarineGlo.htm

Är det någon som har erfarenhet av en sådan kombination?
#22 - 5 december 2003 09:44
Jag kör Sylvania aquastar på alla positioner över de flesta av mina kar. Det kan vara snyggt att ha ett mörkt blått rör, speciellt över salt när man inte har växter överallt.. En sak jag provat i ett av mina kar är att ha ett ljusstarkt rör i framkanten och inget alls i bakkanten, det verkar funka fint med alla de arterna Cryptocoryne som jag planterad där i. Det ger lite djup att det är dunkelt i bakkanten, dessutom trivs Eldbukarna så. Har en massa tetror som simmar i framkanten.
#23 - 5 december 2003 11:03
Måste bara fråga vad kostade ditt akvarium ... är också lite sugen på att köpa något sådant . Har ett 54liters JUWEL nu men skulle vilja satsa på ett större. Så jag är lite nyfiken på vad det kostar.
#24 - 5 december 2003 20:31
Hej Sune. Här i Västerås så kostade det normalt 6200 och sedan extrapris 4800kr. Men jag fick det för 4000kr ( nytt i kartong ). ;-)
#25 - 6 december 2003 17:26
Bra pris!!! Men ingick skåpet under då?
#26 - 6 december 2003 18:57
Visst, komplett med allt!

Annons