Nytt akvarium på 200L ska inredas

#1 - 17 april 2006 14:46
Jahapp, så har man då äntligen tänkt att göra slag i saken och skaffa ett akvarium. Jag var hos en lokal handlare och hittade en trevlig sak på 200 liter med en tillhörande bänk. När det gäller en pjäs som kommer att väga ett par hundra kilo tyckte jag att det nog var säkrast att köpa bänken samtidigt, jag skulle inte våga chansa med nån spinkig sak från IKEA...

Nåja... när man väl har skaffat ett akvarium så är det ju extra trevligt om man har någonting i det. Vad jag därför tänkte fråga i det här inlägget är vad för teknisk utrustning man ska titta på. Jag tänkte lämna diskussionen om själva invånarna till ett eventuellt senare inlägg då jag ändå måste ha akvariumet igång ett tag innan det blir tal om inflytt.

För det första; filter.. Jag lutar åt att skaffa ett ytterfilter då de verkar mycket enklare attrengöra, samt att de inte tar någon plats i akvariumet. En fråga jag har här är hur själva in och utloppen ser ut. Är det bara slangar som placerat på lämplig plats?
FInns det några speciellt märken man ska se upp med? Det kanske till och med finns nåt märke som är "säkert" och inte kostar multum?

För det andra; Doppvärmare... Tja, här finns väl knappast något att orda om, det är väl bara att skaffa en som är anpassad för 200 liter (150w?)

För det tredje; Luftpump... Hm, här har jag, efter att ha läst lite i forumet, ått för mig att en luftpump egentligen inte är nödvändig, den enda funktion den fyller är att generera lite snitsiga bubblor. Själva syresättningen fixar man bäst genom att rikta utloppet från filterpumpen så att det genereras lite rörelse på vattenytan. Stämmer detta eller har jag fått det helt om bakfoten?

För det fjärde; Lysrör.. Med det akvarium jag tänkte införskaffa så ingår ljusapparatur, så jag tänkte inte lägga så mycket energi på det just nu, men här kan man visst införskaffa speciellt ljusrör som gör att fiskar kan framträda bättre, lite beroende på färger och dylikt?

För det femte; sanden... Just när det gäller sanden så är jag lite förvirrad. Jag har läst om folk som använder "vanlig" strand-sand, blästersand från Biltema och allehanda andra varianter. Min fråga är vad växterna behöver? Går det bra med vanlig sand, eller kräver dom nån speciallösning för sina rötter?
Handlaren jag var inne hos hade också väldigt trevlig färgad sand i sina akvarium, men när jag sneglade ner på påsarna den såldes i så var det väldigt små påsar med väldigt stora prislappar tyckte jag... Finns månne den här sanden att få tag på på andra ställen?
När det sedan gäller lite tyngre saker, såsom stenar, kan man skydda bottnen på akvariumet på nåt enkelt sätt? Jag funderade på att skära till en tunn platta frigolit, eller ett tunnt liggunderlag, men jag är osäker på hur pass nyttigt det är med en massa plaster i akvariumet.

Hm, tja, de här fem spörsmålen får nog räcka för tillfället. Frågorna kanske må te sig banala och enkla, men det rör sig ju ändå om en del pengar som måste investeras så jag vill hellre fråga en gång extra så man inte är dumsnål och köper något som man ändå måste byta ut om tre månader.
#2 - 17 april 2006 15:31
1. ytterfilter, jag tycker att man skall köra lite överdimentionerat, till ditt akvarium skulle jag köra ett Eheim 2217 eller en Rena xP3

2. 150w blir bra

3. Behöver ingen syrepump, rikta utblåset till filtret så att du får vågor/krusningar på vattenytan, bättre att lägga pengar på filter.

4. Tja, verkar som att det bara är att köpa ljusrör.

5. Akvarie växter tar näring genom bladen, inte rötterna. Man kan hitta grus hos bygghandeln, Råda grus t.ex. Mycket billigare än hos affären. Biltemas blästersand om man vill ha sandbotten look, sanden blir mycket kompakt och skiten lägger sig uppe på sanden. Skulle inte rekommendera färgat grus, det är bättre att prova få det så naturligt som möjligt, det håller lite mer i längden.
Skall du ha mycket stenar i akvariet så kan det vara bra med en frigolitskiva i botten det är inga problem. Om det är ett helglas akvarium bör du ställa akvariet på en frigolitskiva med.
#3 - 17 april 2006 15:43
Grattis till ditt nya akvarium :)

[QUOTE=Scuttle]Nåja... när man väl har skaffat ett akvarium så är det ju extra trevligt om man har någonting i det. Vad jag därför tänkte fråga i det här inlägget är vad för teknisk utrustning man ska titta på. Jag tänkte lämna diskussionen om själva invånarna till ett eventuellt senare inlägg då jag ändå måste ha akvariumet igång ett tag innan det blir tal om inflytt.[/QUOTE]

Vad menar du med ett tag?

[QUOTE=Scuttle]För det första; filter.. Jag lutar åt att skaffa ett ytterfilter då de verkar mycket enklare attrengöra, samt att de inte tar någon plats i akvariumet. En fråga jag har här är hur själva in och utloppen ser ut. Är det bara slangar som placerat på lämplig plats?
FInns det några speciellt märken man ska se upp med? Det kanske till och med finns nåt märke som är "säkert" och inte kostar multum?[/QUOTE]

Ytterfilter har många fördelar så jag tycker du gör ett vettigt val. Hur insuget och utblåset ser ut varierar lite beroende på märket. Ett bra märket som inte är alltför dyrt är Fluval. Du kan kolla på lite olika märken här: http://www.pwss.se/home.php?cat=68

[QUOTE=Scuttle]För det andra; Doppvärmare... Tja, här finns väl knappast något att orda om, det är väl bara att skaffa en som är anpassad för 200 liter (150w?)[/QUOTE]

Det beror lite på märket faktiskt. Jägers 150w funkar bra till 200 liter. Jäger är även det märket som jag skulle rekommendera.

[QUOTE=Scuttle]För det tredje; Luftpump... Hm, här har jag, efter att ha läst lite i forumet, ått för mig att en luftpump egentligen inte är nödvändig, den enda funktion den fyller är att generera lite snitsiga bubblor. Själva syresättningen fixar man bäst genom att rikta utloppet från filterpumpen så att det genereras lite rörelse på vattenytan. Stämmer detta eller har jag fått det helt om bakfoten?[/QUOTE]

Helt riktigt! Luftpump kan du strunta i.

[QUOTE=Scuttle]För det fjärde; Lysrör.. Med det akvarium jag tänkte införskaffa så ingår ljusapparatur, så jag tänkte inte lägga så mycket energi på det just nu, men här kan man visst införskaffa speciellt ljusrör som gör att fiskar kan framträda bättre, lite beroende på färger och dylikt?[/QUOTE]

Det beror lite på vad det är för arter. Fiskar från olika miljöer föredrar lite olika ljusförhållanden. Men för växterna spelar det väldigt stor roll vad man har för belysning. Ett bra växtlysrör, som även är ett bra allround-fisk-rör är Philips Aquarelle.

[QUOTE=Scuttle]För det femte; sanden... Just när det gäller sanden så är jag lite förvirrad. Jag har läst om folk som använder "vanlig" strand-sand, blästersand från Biltema och allehanda andra varianter. Min fråga är vad växterna behöver? Går det bra med vanlig sand, eller kräver dom nån speciallösning för sina rötter?
Handlaren jag var inne hos hade också väldigt trevlig färgad sand i sina akvarium, men när jag sneglade ner på påsarna den såldes i så var det väldigt små påsar med väldigt stora prislappar tyckte jag... Finns månne den här sanden att få tag på på andra ställen?[/QUOTE]

Rådasand tycker jag är en fin och billig akvariesand som säljs i 25 kg säckar. Finns i olika kornstorlekar. En del fiskar föredrar finkorning sand, medans andra trivs bra med gröve sand/grus. Ta en titt på zoopets artbeskrivningar.

Valet av fiskar styr mycket valet av inredning och belysning, eftersom man ska anpassa miljön efter fiskarna.

[QUOTE=Scuttle]När det sedan gäller lite tyngre saker, såsom stenar, kan man skydda bottnen på akvariumet på nåt enkelt sätt? Jag funderade på att skära till en tunn platta frigolit, eller ett tunnt liggunderlag, men jag är osäker på hur pass nyttigt det är med en massa plaster i akvariumet.[/QUOTE]

Jag tror att frigolit går bra, men vet inte om man måste behandla den på något sätt. Det finns säkert anadra som kan svara på det.
#4 - 17 april 2006 15:51
[quote=Opus]1. ytterfilter, jag tycker att man skall köra lite överdimentionerat, till ditt akvarium skulle jag köra ett Eheim 2217 eller en Rena xP3[/quote]

Jag tittade lite snabbt på Eheim 2217 och den är dimensionerad för akvarium upp till 600 liter, det finns ingen risk att man tar i för mycket?

[quote=batski]Grattis till ditt nya akvarium :)[/quote]

Tackar :)

[quote=batski]Vad menar du med ett tag?[/quote]

Mja, cirkus en vecka är vad jag har förstått, man gör iordning akvariet, kanske med ett par växter, låter det köra in sig en vecka och planterar sedan in nån växt till och en del fisk, och så vidare tills man uppnått optimal kapacitet
#5 - 17 april 2006 15:58
Nej, båda filtren är 'beräknat' för akvarium upp till 600l och det är ingen risk att man tar i för mycket. Om man tycker det blåser för mycket kan man fixa det genom att använda strilrör. Man får med strilrör, kran och filtermedia med Rena filtret (har ett själv), jag vet inte vad du får med Eheim filtret.

Grattis till akvariet förresten :D
Bilagor:
#6 - 17 april 2006 23:48
[QUOTE=Scuttle]Mja, cirkus en vecka är vad jag har förstått, man gör iordning akvariet, kanske med ett par växter, låter det köra in sig en vecka och planterar sedan in nån växt till och en del fisk, och så vidare tills man uppnått optimal kapacitet[/QUOTE]

Nja, inte riktigt. Du kan inte köra in ett akvarium utan någon ammonium-källa. Det finns inte heller någon anledning till att plantera några växter i taget.

Bäst är att starta upp akvariet med all inredning på plats och i stort sätt alla väster och både filter och doppvärmare igång.

När vattnet uppnått önskad temperatur och klarnat upp (vattnet brukar alltid vara mjölkigt i några dagar) kan man börja tillsätta bakteriekultur och ett par dagar senare kan de första FÅ fiskarna flytta in.

Sen måste man skynda väldigt långsamt. Under de första veckorna ska man mata sparsamt och hålla koll på nitriten. Efter ca 4 veckor kan några till fiskar flytta in. Sen får man vänta ytterligare några veckor innan man skaffar fler fiskar och så successivt. Det kan ta flera månader att köra in ett akvarium på detta sätt.

Ett annat sätt att starta akvarium på är att köra en fishless cycle: http://www.algone.com/fishless_cycling.htm Med denna metod brukar det ta lite drygt en månad innan fiskarna kan flytta in, men då kan i stort sätt alla fiskar flytta in på samma gång, eftersom man under cykeln byggt upp en stor bakterieflora.

Så här ser en cykel ut: http://www.bestfish.com/newtank3.html

Annons