Jahapp, så har man då äntligen tänkt att göra slag i saken och skaffa ett akvarium. Jag var hos en lokal handlare och hittade en trevlig sak på 200 liter med en tillhörande bänk. När det gäller en pjäs som kommer att väga ett par hundra kilo tyckte jag att det nog var säkrast att köpa bänken samtidigt, jag skulle inte våga chansa med nån spinkig sak från IKEA...
Nåja... när man väl har skaffat ett akvarium så är det ju extra trevligt om man har någonting i det. Vad jag därför tänkte fråga i det här inlägget är vad för teknisk utrustning man ska titta på. Jag tänkte lämna diskussionen om själva invånarna till ett eventuellt senare inlägg då jag ändå måste ha akvariumet igång ett tag innan det blir tal om inflytt.
För det första; filter.. Jag lutar åt att skaffa ett ytterfilter då de verkar mycket enklare attrengöra, samt att de inte tar någon plats i akvariumet. En fråga jag har här är hur själva in och utloppen ser ut. Är det bara slangar som placerat på lämplig plats?
FInns det några speciellt märken man ska se upp med? Det kanske till och med finns nåt märke som är "säkert" och inte kostar multum?
För det andra; Doppvärmare... Tja, här finns väl knappast något att orda om, det är väl bara att skaffa en som är anpassad för 200 liter (150w?)
För det tredje; Luftpump... Hm, här har jag, efter att ha läst lite i forumet, ått för mig att en luftpump egentligen inte är nödvändig, den enda funktion den fyller är att generera lite snitsiga bubblor. Själva syresättningen fixar man bäst genom att rikta utloppet från filterpumpen så att det genereras lite rörelse på vattenytan. Stämmer detta eller har jag fått det helt om bakfoten?
För det fjärde; Lysrör.. Med det akvarium jag tänkte införskaffa så ingår ljusapparatur, så jag tänkte inte lägga så mycket energi på det just nu, men här kan man visst införskaffa speciellt ljusrör som gör att fiskar kan framträda bättre, lite beroende på färger och dylikt?
För det femte; sanden... Just när det gäller sanden så är jag lite förvirrad. Jag har läst om folk som använder "vanlig" strand-sand, blästersand från Biltema och allehanda andra varianter. Min fråga är vad växterna behöver? Går det bra med vanlig sand, eller kräver dom nån speciallösning för sina rötter?
Handlaren jag var inne hos hade också väldigt trevlig färgad sand i sina akvarium, men när jag sneglade ner på påsarna den såldes i så var det väldigt små påsar med väldigt stora prislappar tyckte jag... Finns månne den här sanden att få tag på på andra ställen?
När det sedan gäller lite tyngre saker, såsom stenar, kan man skydda bottnen på akvariumet på nåt enkelt sätt? Jag funderade på att skära till en tunn platta frigolit, eller ett tunnt liggunderlag, men jag är osäker på hur pass nyttigt det är med en massa plaster i akvariumet.
Hm, tja, de här fem spörsmålen får nog räcka för tillfället. Frågorna kanske må te sig banala och enkla, men det rör sig ju ändå om en del pengar som måste investeras så jag vill hellre fråga en gång extra så man inte är dumsnål och köper något som man ändå måste byta ut om tre månader.