Nytt akvarium, oljig vattenyta

#1 - 23 december 2005 12:58
Hej,

En fråga som jag hoppas någon kan ha teorier om. För en vecka sedan flyttade jag från en 70 liters burk till en 140 liters. Igår upptäkte jag att det var en oljig yta på vattnet, vad kan det vara?

Förutsättningar:
- Jag tog med så mycket av vattnet från mitt lilla akvarium som möjligt (kanske 50 liter)
- Just nu går två pumpar och filter i akvariet, dels det gamla innerfiltret, dels det nya ytterfiltret. Cirkulationen verkar OK.
- Bakgrunden är nybyggd och inehåller frigolit, plexiglas (plast), skiffer, lite av en köpt bakgrund och akvariesilikon. Allt borde vara OK tycker jag...
- Få firrar. 2 medelstora, 4 små och 1 mal
- Ganska mycket växter
- Vattenvärdena är OK om än lite mjukt vatten, PH lite under 7 och ingen Nitrit och låg nivå nitrat (återkommer med siffror om någon vill veta detaljer).
- 26 grader varmt...
- Utblås nära ytan och insug nära botten.

Ideer någon?
/T
#2 - 23 december 2005 13:16
Formodligen är det fett från fiskmaten alltså inget farligt.
#3 - 23 december 2005 14:02
vad för färg på ytan ?
vitaktig så kan det va en såkallad proteinhinna som kommer från maten.

oljehinna blir flerfärgad.
#4 - 23 december 2005 14:15
[QUOTE=Raven]vad för färg på ytan ?
vitaktig så kan det va en såkallad proteinhinna som kommer från maten.

oljehinna blir flerfärgad.[/QUOTE]

Hej,

Hinnan är oljig och flerfärgad. Den spricker när man petar på den men går snabbt ihop igen.

Har inte provat att ta bort den med tidning än men skall göra det när jag kommer hem idag.

/T
#5 - 23 december 2005 21:02
Skiffer heter svaret på den frågan.
#6 - 25 december 2005 23:01
[QUOTE=Magnuz]Skiffer heter svaret på den frågan.[/QUOTE]

OK... Tack! :)
Är det farligt?
Försvinner det över tiden?

/T
#7 - 30 december 2005 16:22
Han menar att du förmodligen har sten skiffer i karet som dekoration. De kan innehålla olja som inte är så bra.. Rengör dom så bra du kan. Bäst är att slänga ut dom

Annons