Nytt akvarium..Ingen doppvärmare? ok?

#1 - 9 november 2005 05:47
Hej!

Jag har köpt ett akvarium på 38-40liter, till den har jag en pump och lyse.
Men ingen doppvärmare är dettta okey eller? Om det blir för kallt i vattnet vad gör man då..ellerom det blir förvarmt? :p

Jag hade tänkt att vänta med fiskar som man skulle, men ska man ha i något i vattnet?

Vad för fiskar kan man ha i ett 38-40 liters akvarium? Jag har tittat runt på zoopet, men det står ju på nästan alla fiskar 50 liter eller mer...

KAN någogon HJälpa mig? :rolleyes:

// guppyz12
#2 - 9 november 2005 06:01
du behöver ingen doppvärmare om det står i tumstemperatur

du kam hA 8 gyppy och 2-3 räkor kanske
#3 - 9 november 2005 06:46
[QUOTE=alcar]du behöver ingen doppvärmare om det står i tumstemperatur

du kam hA 8 gyppy och 2-3 räkor kanske[/QUOTE]

Hur ser räkorna ut då? Är de små?
Hade tänkt ha guppys och någon stimfisk och någon algätare kanske något annat också..eller blir de för mycket?

:)
#4 - 9 november 2005 07:01
Här kan du se lite olika räkor http://www.azgardens.com/shrimpfactory.php

Körsbärsräkor (den första) är väldigt fina och blir bara 2-3 cm stora.
#5 - 9 november 2005 07:14
[QUOTE=mmm]Här kan du se lite olika räkor http://www.azgardens.com/shrimpfactory.php

Körsbärsräkor (den första) är väldigt fina och blir bara 2-3 cm stora.[/QUOTE]

Okey... fina...finns det nåra fiskar man kan ha som e fina?
#6 - 10 november 2005 01:01
[QUOTE=mmm]Körsbärsräkor (den första) är väldigt fina och blir bara 2-3 cm stora.[/QUOTE]

dom förökar sej även fint i sötvatten, jag vet :D

du behöver ingen doppvärmare om det står i tumstemperatur

fiskar som vill ha varmt men får gå kallt blir lättare sjuka och trivs sämre och blir mer stressade.

men mät och kolla.
hade 24-25 grader med 2x25w glödlampor som värmde.
men nu har kattf*n :rolleyes: förstört ena täckglaset så tempen ligger på 22-23 utan doppvärmare vilket är lite i kallaste laget.
#7 - 10 november 2005 06:52
Tack så mycket för svaren! :D

// Guppyz12
#8 - 10 november 2005 07:14
Räkorna äter alger. Så har du räkor så behöver du ingen algätande mal.

Du behöver nog ingen doppvärmare i ett så litet akvarie, men fördelen med doppvärmare är att temperaturen kommer att hålla en jämn nivå.
#9 - 10 november 2005 15:03
Räkorna tar iochförsig inte rutan
#10 - 10 november 2005 15:05
Mal, räkor och siames är mitt recept. Malen för rutor och bakgrund, räkor för botten och växter, siames för tofsalger. Sen hjälps de givetvis åt rätt bra också :)
#11 - 10 november 2005 15:07
Oj.. siames kanske inte är så bra i ett kar på 30-40l i och för sig... läste inte volymen på ditt kar först ;)
Jag har förvisso en siames i mitt 30l, men han är bara där för att beta lite, ska vidare mot mitt 540l när det börjar få lite bättre vattenvärden.
#12 - 10 november 2005 16:34
Jag skulle satsar på några räkor (Körsbärs eller Amanos) som är allmänt roligt att titta på och ta hand om lite alger. Några Boraras maculatus, brigittae, merah eller uroblabla - typ 10 till 12 stycken. Plus några sniglar (det finns en rolig art som inte föröka sig - på gott och ont - som håller fint rent på glasrutan och har lustiga antenna på skalet... komm inte på namet bara... något med corona tror jag).

Har du kort på ditt akvarie? Vilket märke är det?

Hejhopp. Ralp
#13 - 10 november 2005 20:55
svart khuliål

[QUOTE=Guppyz12]
Vad för fiskar kan man ha i ett 38-40 liters akvarium? Jag har tittat runt på zoopet, men det står ju på nästan alla fiskar 50 liter eller mer...

KAN någogon HJälpa mig? :rolleyes:

// guppyz12[/QUOTE]

Nu kom jag på att du kan ha den svarta khuliålen.
Den blir bara 6 cm lång. Köp 2 st eller flera för de vill inte vara ensamma,även om man kan tro det.
Den kan också kallas kanelkhuli. sök på khuliål i artbeskrivningen så kan du kolla skötseln m.m.
Lycka till
#14 - 11 november 2005 06:45
Tack för svaren! :D

Jag har nu köpt fiskar..12 stycken..kanske för mycket för akvariet men om de växer mer så får de flytta till kompisens stora akvarium;)

Det blev;
3 små black mollys 5 sorgmanteltetra 3 guppys och en randig otocinclus.

Men nu undrar jag äter Black molly bara alger? För den kom inte upp och åt när jag satte i lite mat...
Jag har ju inte alls någo alger i mitt akvarium..då får den ju inget att äta eller?

Vill randiga otocinclus ha sällskap eller?
#15 - 11 november 2005 07:48
[QUOTE=Guppyz12]Tack för svaren! :D

Jag har nu köpt fiskar..12 stycken..kanske för mycket för akvariet men om de växer mer så får de flytta till kompisens stora akvarium;)

Det blev;

Men nu undrar jag äter Black molly bara alger? För den kom inte upp och åt när jag satte i lite mat...
Jag har ju inte alls någo alger i mitt akvarium..då får den ju inget att äta eller?

Vill randiga otocinclus ha sällskap eller?[/QUOTE]Tråkigt att du inte alls bryr dig om de tips man ger.. :( Har du läst artbeskrivningarna för de arter du köpt överhuvudtaget?
#16 - 13 november 2005 18:43
[QUOTE=heljis][QUOTE=Guppyz12]Tack för svaren! :D

Det blev;

Vill randiga otocinclus ha sällskap eller?[/QUOTE]Tråkigt att du inte alls bryr dig om de tips man ger.. :( Har du läst artbeskrivningarna för de arter du köpt överhuvudtaget?[/QUOTE]

Det fanns knappt några fiskar på min lokala djuraffär.. :(
fanns ungefär bara de jag köpte..annars skulle jag ju ha tagit lite av tipsen :rolleyes: såklart..
Bilagor:
#17 - 13 november 2005 18:58
[QUOTE=Guppyz12]Tack för svaren! :D

Det blev;

Vill randiga otocinclus ha sällskap eller?[/QUOTE]

Otocinclus är stimfiskar och känner sig otrygga utan flera av sin art.

Håller med heljis om att det är väldigt tråkigt att du inte bryr dig om de tipsen du har fått. Uppenbarligen bryr du dig inte om fiskarna heller. Att stoppa ner black molly och sorgmateltetra i ett 40 liters akvarium borde klassas som djurplågeri!

Att börja med 12 fiskar i ett nystartat akvarium av den storleken kommer säkert att sluta i katastrof. Att du gör så tyder på att du inte har läst på om hur man startar ett akvarium. Tillsätter du åtminstone Nitrivec?
#18 - 13 november 2005 20:09
[QUOTE=batski]Att börja med 12 fiskar i ett nystartat akvarium av den storleken kommer säkert att sluta i katastrof. Att du gör så tyder på att du inte har läst på om hur man startar ett akvarium. Tillsätter du åtminstone Nitrivec?[/QUOTE]

5st kardinaltetror med litelite mat räcker för nitritspik i den storleken.
fick de själv trots användande av nitrivec.
#19 - 14 november 2005 06:53
[QUOTE=batski][QUOTE=Guppyz12]Tack för svaren! :D

Det blev;

Vill randiga otocinclus ha sällskap eller?[/QUOTE]

Otocinclus är stimfiskar och känner sig otrygga utan flera av sin art.

Håller med heljis om att det är väldigt tråkigt att du inte bryr dig om de tipsen du har fått. Uppenbarligen bryr du dig inte om fiskarna heller. Att stoppa ner black molly och sorgmateltetra i ett 40 liters akvarium borde klassas som djurplågeri!

Att börja med 12 fiskar i ett nystartat akvarium av den storleken kommer säkert att sluta i katastrof. Att du gör så tyder på att du inte har läst på om hur man startar ett akvarium. Tillsätter du åtminstone Nitrivec?[/QUOTE]

Har sagt många gånger nu :mad: är att när fiskarna blir större, flyttar de till ett annat akvarium..som är stort..!

Dessutom fanns det somsagt nästan inga andra fiskar, jag skulle ju ha lyssnat på er då!
#20 - 14 november 2005 07:37
du måste vara uppmärksam på ditt akvarium, nu när du belastat det så mycet på så kort tid, med nitriten... köp gärna nitritest så du kan se om du får nitrittoppar, det är mycket farligt för fiskarna. lycka till!
#21 - 14 november 2005 11:31
[QUOTE=smurfmats]du måste vara uppmärksam på ditt akvarium, nu när du belastat det så mycet på så kort tid, med nitriten... köp gärna nitritest så du kan se om du får nitrittoppar, det är mycket farligt för fiskarna. lycka till![/QUOTE]

Ja..det ska jag..;)

Och fiskarna som blir större black molly sorgmanteltetra ska kanske få flytta till större akvarium..som sagt.

Så gnäll inte över antalet fiskar..Tack för tipsen :D
#22 - 14 november 2005 12:42
[QUOTE=Guppyz12]Och fiskarna som blir större black molly sorgmanteltetra ska kanske få flytta till större akvarium..som sagt.

Så gnäll inte över antalet fiskar..Tack för tipsen :D[/QUOTE]

Jo men problemet är att det är på tok för många fiskar i ett nystartat akvarium, vilket kommer med all säkerhet att resultera i en nitritspik med döda fiskar som konsekvens. När man startar ett akvarium måste man börja med ganska få fiskar för att sen introducera nya fiskar successivt under flera månaders tid.

Annons