Nytt akvarium. ( hjälp )

#1 - 29 april 2007 21:11
Hej jag behöver lite hjälp. Har en 54 liters akvarium. Har 3 olika växter. 2 stora och en liten. och 10 kilos engelsk sjösten. Och någon liten grotta och annat som filter osv. Men vilka fiskar ska jag ha ? vill ju ha 4-6 cm fiskar. Finns ju såna som inte behöver mycket utrymme. Funderade på clownfisken men ja jag vet ju inte hur mycket vatten den behöver mm. Någon som kan hjälpa mig lite ?. Min bror har haft ett akvarium. Fast bara ett litet. Vi söker fiskar nu och undrar om ni kan ge tips ? .
#2 - 29 april 2007 21:30
clownfiskar? Du menar dom som lever i saltvatten?

Om du går in på Avdelningar uppe i menyn å tar Sötvattensfiskar - Artbeskrivningar, så får du knapa in akvarielängd osv så ser du vilka fiskar du kan ha sen
#3 - 30 april 2007 06:50
wicked1 skrev:
clownfiskar? Du menar dom som lever i saltvatten?

Om du går in på Avdelningar uppe i menyn å tar Sötvattensfiskar - Artbeskrivningar, så får du knapa in akvarielängd osv så ser du vilka fiskar du kan ha sen

ja , tack så mycket !. Tänkte ha en Choclad gurami och blå gurami även en guldgurami. Men det stod att dem behövde 100 liters. Tror ni det går endå med choclad gurami som kan bli 6 cm ?

Här är en bild på mitt nya akvarium.

Edit : kan inte ladda upp en nya bild :S någon som kan hjälpa mig hur man laddar upp en bild ?
#4 - 30 april 2007 06:54
Gurami blir nog lite för stora för ditt akvarium. Kanske kan du hitta någon fin tetra som du tycker är fin som du kan ha i ett stim? Sök på tetra så får du upp många fina som inte blir så stora. Rödmunstetran är fin, finns även glödbandstetra och sorgmanteltetra som jag tycker kan vara lämpliga i ditt akvarium :)
#5 - 30 april 2007 07:04
En vacker kampfiskhanne och några småtetror då??? Tänk dock på att inte ha så många fisk i ditt lilla 50l akvarium.. Det är svårt att hålla en god vattenkvalité där//Annie
#6 - 30 april 2007 07:15
Annie72 skrev:
En vacker kampfiskhanne och några småtetror då??? Tänk dock på att inte ha så många fisk i ditt lilla 50l akvarium.. Det är svårt att hålla en god vattenkvalité där//Annie

Okej tack så mycket båda två. Här är en bild då http://www2.speedyshare.com/data/257601633/3459028/37944797/Bild%20096.jpg

Men finns det inga liknande fiskar som gurami som inte behöver mycket utrymme. Sen behöver jag lite hjälp. Mannen i butiken sa jag skulle vänta med att släppa in fiskarna i några dar , 2 dar typ. Från igår vid 21.00 tiden tills nu. Kan jag vänta tills imorgon o köpa fiskarna o lägga in dem ?. Sen hur ska jag ställa in "filtret". Har en liten Pinne där jag kan justera om osv. Sen temperaturen har jag på 18 plus grader.
#7 - 30 april 2007 07:31
Du måste ha tempen på runt 25 grader!
#8 - 30 april 2007 07:38
temperaturen brukar ligga på 25 grader om man har akvariet stående i rumstemperatur. du kanske läser termometern fel? om du har doppvärmare, ställ in den på 25 grader.

du kan helt enkelt inte ha särskilt stora fiskar i ditt akvarium. läs om fiskar här på Zoopet och gå sen till djuraffären och titta, många fiskar som är små i affären blir mycket större senare, och dom blir stressade om dom är i ett litet akvarium.

börja med att köp endast 3 fiskar. sen väntar du 1 vecka innan du köper 2-3 fiskar till. så fortsätter du så. var väldigt försiktig i början, och gör inte misstaget att köpa en massa fiskar på en gång. en bra bakterieflora måste skapas i akvariet och det tar tid! för många fiskar kommer skapa nitrit i akvariet och då riskerar dom alla att dö.

köp ett test-set med dropptester i affären och testa värdena för nitrit varje vecka eller flera gånger i veckan i början. nitrit och ammonium ska ligga på noll. tar man det väldigt försiktigt med fiskar och bara har några få fiskar i flera veckor så kommer det inte bli några problem. mata väldigt sparsamt i början också.
#9 - 30 april 2007 07:40
en sak till: gör inte rent filtret. det är där alla "goda" bakterier sitter. låt filtret vara i 1-2 månader nu. om du ser att det är jättesmutsigt och att vattnet har fått en minskad hastighet så kan du krama ur filtrets skum-massa i lite gammalt akvarievatten i en hink, och sen sätta tillbaka det igen. det är viktigt för att få bra balans i akvariet.

lycka till :)
#10 - 30 april 2007 07:51
toccata skrev:
en sak till: gör inte rent filtret. det är där alla "goda" bakterier sitter. låt filtret vara i 1-2 månader nu. om du ser att det är jättesmutsigt och att vattnet har fått en minskad hastighet så kan du krama ur filtrets skum-massa i lite gammalt akvarievatten i en hink, och sen sätta tillbaka det igen. det är viktigt för att få bra balans i akvariet.

Tack så mycket. Okej. Ska jag köpa och lägga in fiskarna imorgon ?. Ska ut i affären nu och kolla efter några fiskar. Vad tyckte ni om akvariumet föresten ? är det fint ?
#11 - 30 april 2007 15:40
du kan nog köpa fiskar imorgon, men bara 2-3 stycken. det bästa är om dessa 2-3 fiskar får gå ensamma i minst 2 veckor.

titta även efter något "aqua safe" eller vattenberedningsmedel (fråga i affären) som du kan ha i kranvattnet nästa gång du byter vatten, om du inte haft i något tidigare. det finns också särskilda bakterielösningar att köpa som kan påskynda processen att skapa nyttiga bakterier. men tar man det lugnt är dom inte så nödvändiga.

men det kan vara bra att preparera kranvattnet med något som skyddar mot klor och andra saker fiskarna inte gillar, innan man har i det i akvariet.

mitt råd är iallafall att köpa SMÅ fiskar, för dom får akvariet att se mycket större ut och så mår dom bättre i ett litet akvarium, än större fiskar.

lycka till!
#12 - 30 april 2007 17:47
hmmm ngn affär som är öppen i morgon?
#13 - 30 april 2007 19:22
nja ingen. Blir nya fiskar på onsdag. Har planerat ha 1 stk gurami och 2 stycken dalmatin mollys ? vad tror ni ? sen ska jag köpa 10 stycken såna där jätte små. I affären sa hon att gurramis kan man ha i 54 liters. Kan man ha 1 sådan ?
#14 - 30 april 2007 20:53
Jag ställde min doppvärmare på 25 grader och vattnet hamnade på ca.30 grader. Antar att doppvärmaren är för lite större akvarium än 54l så tänk på de också.
Har min inställd på 18 grader nu och vattnet är konstant på 26.5 grader.
#15 - 30 april 2007 21:09
mitt är på 21 grader. Det står så på temometern
#16 - 30 april 2007 21:31
enklast är väl att helt enkelt ta bort doppvärmaren helt?

jag har haft akvarium i mer än 10 år och aldrig haft någon doppvärmare.
vattnet ligger då på 24-25 grader, om man inte har extremt kallt inomhus. enklare så :)
#17 - 30 april 2007 21:46
toccata skrev:
enklast är väl att helt enkelt ta bort doppvärmaren helt?

jag har haft akvarium i mer än 10 år och aldrig haft någon doppvärmare.

vattnet ligger då på 24-25 grader, om man inte har extremt kallt inomhus. enklare så :)

Okej. Men ennu en gång frågar jag en fråga. Kan jag ha guld guramis i min akvarium ( 1 stk ) ?
#18 - 30 april 2007 22:32
Nej, guldgurami behöver större än 54 lit. Dvärggurami kan gå bra däremot, har du kollat den?
#19 - 30 april 2007 22:40
Olivin skrev:
Nej, guldgurami behöver större än 54 lit. Dvärggurami kan gå bra däremot, har du kollat den?

jap. Jo funderade på den. Men finns det någon annan gurami som man kan ha i en 54 liters burk ?
#20 - 30 april 2007 22:56
#21 - 30 april 2007 23:25
Jens A. skrev:

Dvärg guramin var as läcker juh. Kan jag ha den i mitt kar ? 54 liters
#22 - 1 maj 2007 08:26
Jo, Dvärggurami borde fungera fint. Men då bör du nog behålla doppvärmaren, för de vill ha lite högre temperatur.

MVH/Anita
#23 - 1 maj 2007 13:12
Limia1 skrev:
Jo, Dvärggurami borde fungera fint. Men då bör du nog behålla doppvärmaren, för de vill ha lite högre temperatur.

MVH/Anita

Okej men borde inte dvärg gurami ha 60 liter ? eller funkar 54 fint ?
#24 - 1 maj 2007 13:14
Arek91 skrev:
Okej men borde inte dvärg gurami ha 60 liter ? eller funkar 54 fint ?

Det går bra med 54 l;)
#25 - 1 maj 2007 13:19
Okej :) imorgon ska fisk in i huset :)

10 kilos engelsk sjösten
2 lite långa växter som lite av bladet flyter där uppe.
1 växt som är liten.
1 liten grotta.
och bakgrund.

Fiskar som ska inhandlas än så länge.

1 dvärg - gurami eller en annan gurami som ska trivas.
2 dalmatin mollys.

Går det bra med choclad gurami ?
Bilagor:
#26 - 1 maj 2007 13:23
Arek91 skrev:
Okej :) imorgon ska fisk in i huset :)

10 kilos engelsk sjösten

2 lite långa växter som lite av bladet flyter där uppe.

1 växt som är liten.

1 liten grotta.

och bakgrund.

Fiskar som ska inhandlas än så länge.

1 dvärg - gurami eller en annan gurami som ska trivas.

2 dalmatin mollys.

Går det bra med choclad gurami ?

Choklad gurami ær en vældigt svår fisk som ska ha mycket surt vatten. Jag vill inte rekommandera den till en nybørjare..
#27 - 1 maj 2007 14:03
Kjaer skrev:
Choklad gurami ær en vældigt svår fisk som ska ha mycket surt vatten. Jag vill inte rekommandera den till en nybørjare..

Okej men vad tycker ni om dalmatin mollys ?
#28 - 1 maj 2007 14:23
dalmatinermolly är väl fredliga fiskar, och lämpliga för nybörjare. tror dom passar jättebra i ditt akvarium. köp en hane och en hona så får du säkert yngel efter ett tag.

men jag skulle då rekommendera att köpa en bottenväxt också, så att ynglena kan gömma sig där. överlag så ser det finast ut att ha några bottenväxter i akvariet också, även om man inte har yngel.

den bästa enligt mig är den mindre versionen av växten anubias, "anubias nana". länk här:
http://www.zoopet.com/vaxter/vaxt.php?NR=14

börja med en gurami och två dalmatinermollys du och låt det vara så ett tag så att akvariet hinner stabilisera sig och få en bra bakterieflora. det är trist att behöva ta det lugnt i början men du tjänar på det i längden.

#29 - 1 maj 2007 14:53
toccata skrev:
dalmatinermolly är väl fredliga fiskar, och lämpliga för nybörjare. tror dom passar jättebra i ditt akvarium. köp en hane och en hona så får du säkert yngel efter ett tag.

men jag skulle då rekommendera att köpa en bottenväxt också, så att ynglena kan gömma sig där. överlag så ser det finast ut att ha några bottenväxter i akvariet också, även om man inte har yngel.

den bästa enligt mig är den mindre versionen av växten anubias, "anubias nana". länk här:

http://www.zoopet.com/vaxter/vaxt.php?NR=14

börja med en gurami och två dalmatinermollys du och låt det vara så ett tag så att akvariet hinner stabilisera sig och få en bra bakterieflora. det är trist att behöva ta det lugnt i början men du tjänar på det i längden.

Tack tack. Jo det är en sådan jag har "anubias". Vilken gurami ska jag satsa på förutom dvärg i framtiden ?
#30 - 1 maj 2007 16:53
En gyllene regel är ju att inte alltid lita på personalen i djuraffären, dom vill bara sälja!
H*n i affären kommer säkert fråga om du vill ha nån fisk som rengör akvariumet, då ska du helst fråga efter en mindre pansarmal eller nån otocinclus. I affären kommer dom nog rekomendera Ancistrus eller Segelfenspleco(såna fiskar som sitter fast på rutan med sina stora munnar) dom ska du helst inte ha i ditt kar, eftersom dom blir stora, speciellt Segelfensplecon, den blir en halvmeter! Ancistrusen går bra ett tag i ditt akvarium, men när den börjar närma sig 10 cm tycker jag att du ska flytta den.
Pygmégurami kan nog gå bra i ditt akvarium.
#31 - 1 maj 2007 17:01
Okej tack :).
#32 - 1 maj 2007 17:11
Ops, glömde också säga att pansarmalarna är stimfiskar som man ska ha minst 5 av, men eftersom ditt kar inte är så stort så vet jag inte riktigt..
Kolla igenom zoopets artbeskrivningar på pansarmalar, och försök hitta några du gillar, ju mindre desto bättre.
#33 - 1 maj 2007 18:23
Vic skrev:
Ops, glömde också säga att pansarmalarna är stimfiskar som man ska ha minst 5 av, men eftersom ditt kar inte är så stort så vet jag inte riktigt..

Kolla igenom zoopets artbeskrivningar på pansarmalar, och försök hitta några du gillar, ju mindre desto bättre.

okej. Tänkte köpa 2 - 3 stycken malar. Finns det sådana som blir ca 3 cm eller 5 cm ?.
#34 - 1 maj 2007 18:36
ja, det fins ju pygmé pansarmalar som bara blir 3 cm:
http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=310
dom kan du köpa 5 st av.
#35 - 1 maj 2007 19:01
Vic skrev:
ja, det fins ju pygmé pansarmalar som bara blir 3 cm:

http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=310

dom kan du köpa 5 st av.

Tænkte just rekommandera dom, men det står att dom helst ska vara 10-15 st. så det kanske inte heller ær nån bra ide...
#36 - 1 maj 2007 19:12
njap , men jag ska kolla in någon liten imorgon. Tänkte också på Pygmeguramis.
Bilagor:
#37 - 2 maj 2007 14:18
Arek91 skrev:
njap , men jag ska kolla in någon liten imorgon. Tänkte också på Pygmeguramis.

Ska köpa lite guppysar , en groda , o dalmatin
#38 - 2 maj 2007 15:06
kom ihåg att bara köpa 3 fiskar... vänta med grodan och resten av fiskarna ett tag, annars finns det risk för att nitrit ska bildas i vattnet och det är en onödig risk att ta. ta det låååångsamt med fiskköp :)

har haft en groda en gång men upplevde att den var svår att mata. det får inte samlas några matrester på botten den första månaden (egentligen aldrig!) utan du måste ju mata väldigt lite. därför är det inte så bra att ha en groda i början, för den vill ju ha mat på botten eller en annan typ av föda. så jag skulle vänta med den.

lycka till hur du nu gör.
#39 - 2 maj 2007 16:22
toccata skrev:
kom ihåg att bara köpa 3 fiskar... vänta med grodan och resten av fiskarna ett tag, annars finns det risk för att nitrit ska bildas i vattnet och det är en onödig risk att ta. ta det låååångsamt med fiskköp :)

har haft en groda en gång men upplevde att den var svår att mata. det får inte samlas några matrester på botten den första månaden (egentligen aldrig!) utan du måste ju mata väldigt lite. därför är det inte så bra att ha en groda i början, för den vill ju ha mat på botten eller en annan typ av föda. så jag skulle vänta med den.

lycka till hur du nu gör.

Okej jag köpte 2 guppy honor och 1 hanne. Och 2 andra små fiskar. Hon sa att det gick bra med 5 stycken men inte mer. Sen på tisdag ska vi köpa dvärg guramin :) sen får det räcka ett tag.
#40 - 2 maj 2007 16:33
Sen här är dem 2 andra fiskarna : Viste vad dem hette i affären men har glömt bort nu vad dem heter ? vad är detta för fisk .. en hane och hona http://www2.speedyshare.com/data/500785774/3507131/40549814/Bild%20099.jpg
#41 - 3 maj 2007 15:51
Arek91 skrev:
Sen här är dem 2 andra fiskarna : Viste vad dem hette i affären men har glömt bort nu vad dem heter ? vad är detta för fisk .. en hane och hona http://www2.speedyshare.com/data/500785774/3507131/40549814/Bild%20099.jpg

Se ut som Pelvachromis pulcher (palettciklid): http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=159
#42 - 3 maj 2007 16:51
Palettciklider gillar gömställen, så om du märker att dom inte simmar in i din lilla grotta i mitten av akvariet är det nog bra om du skaffar något annat lite större och sätter i ett hörn. Och gärna ännu mer växter :D Det är lättare att få balans med många växter och om växterna trivs och växer håller det alger borta. (Det tar dock ett tag innan växterna börjar trivas och växa, de måste rota sig först).

Lycka till med dina 5 fiskar. Mata sparsamt i början. :)
#43 - 3 maj 2007 17:09
toccata skrev:
Palettciklider gillar gömställen, så om du märker att dom inte simmar in i din lilla grotta i mitten av akvariet är det nog bra om du skaffar något annat lite större och sätter i ett hörn. Och gärna ännu mer växter :D Det är lättare att få balans med många växter och om växterna trivs och växer håller det alger borta. (Det tar dock ett tag innan växterna börjar trivas och växa, de måste rota sig först).

Lycka till med dina 5 fiskar. Mata sparsamt i början. :)

Hon sa att jag inte skulle mata på 2 dagar efter jag lagt in dem. Så jag får vänta tills imorgon kväll.
#44 - 3 maj 2007 20:06
men när du väl börjar mata så handlar det mest om att du bara får mata lite lite så att varenda liten flinga äts upp nästan direkt. inga rester får hamna på botten nu i början, eller egentligen aldrig. men det går säkert bra. ge helt enkelt bara litegrann, fiskar klarar sig länge utan mat.

lycka till igen, för sista gången ;)
#45 - 4 maj 2007 05:17
Tack igen ! nu en fråga ang mina fiskar

Någon som vet vad honan gör ? Hon bara står med huvudet neråt eller uppåt för det mesta nu. Hon simmar nästan aldrig förutom när hannen jagar henne ? är det någon sjukdom eller lägger hon rom eller något ?
#46 - 4 maj 2007 05:23
det verkar lite konstigt tycker jag. jag vet faktiskt inte vad det kan vara, men ser hon hängig ut så får du testa vattnet för nitrit redan nu. (köp dropptest i affären).

Annons