Nytt akvarium = fiskdöd

#1 - 9 oktober 2011 14:00
Jag har för en månad sen bytt upp mig från ett 120 L akvarium till ett 260 L, men har enda sedan dag 1 haft problem med tempraturen i karet samt fiskdöd. I gamla karet låg tempraturen på ca 24-25 grader, i det nya ligger de konstant mellan 26,9-27,9 (utan doppvärmare) och hur vi än gör så får jag inte ner tempraturen. Har akvariet tänt mellan kl 12-22.
Vi har gjort tester på vattnet med både stickor och dropptest och alla värden ser perfekt ut men trotts detta dör de fiskar var och varannan dag.

I akvariet bor:

2 Ancictrus malar
3 Långsträckta pansarmalar
5 Regnbågsfiskar
4 Molly
30 Neontetror
8 Guppys

Det är bara regnbågsfiskarna och mollysarna som är nya i karet och alla fiskar ser ut att va friska och må bra tills dess att vi hittar dom döda. Vi gör regelbundna vattenbyten på ca 80-100 L varje/varannan vecka.

Tips?
#2 - 9 oktober 2011 15:24
Hej!
Det låter inte kul alls :(

Jag har tyvärr ingen lösning, men några frågor:
Har ni testat om det finns nitrit?
Har akvariet en heltäckande ramp?
Hur ser inredningen ut i karet - finns det något som kan utsöndra något fiskarna inte tål?
Hur stort är filtret?
#3 - 9 oktober 2011 15:27
Fiskar dör väl inte av att temperaturen höjs med en två grader?..
Verkar som att nått annat är fel :O , ÄR inte proffs på detta men tycker att du borde skriva hur du gjorde när du startade ditt nya akvarium , när du satte i fisk osv, det kan hjälpa andra proffs att hjälpa dig ;)
#4 - 9 oktober 2011 15:47
Nu vet jag inte säkert, men innan nitrit så är det ju ammonium (?) som blir nitrit. Och detta ska ju kunna omvandlas till ammoniak i värsta fall och orsaka stor skada. Tyvärr vet jag inte hur och varför.
Annars så kan ju tex visst bottenmaterial vara riktigt illa. Vad kör du med i botten?

Vad är det du har testat mer exakt och med vad? (särskilt vilka test du gjort med dropptest)

Hoppas att det löser sig :)

Edit: Okej jag tänkte inte läsa på så mycket för jag tänkte att du själv kunde göra det. Men nu kunde jag inte hålla mig ifrån det :P

http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=141165

H
är har du en tråd som tar upp om ammoniak vilket bildas när PH är över 7 och är väldigt farligt för fiskarna! Det omvandlas visst väldigt fort till nitrit i vanliga fall men om man har ett helt nystartat akvarie så kan det vara risk att man får det.
Så det kan ju vara ett alternativ iaf!
#5 - 9 oktober 2011 15:51
Den tempen påverkar inte alls. Jag hade närmare 30 grader långa perioder i somras med bl.a. kardinaltetror och mollys. Och ingen dog. Låter som litet mycket fisk för ett relativt nystart kar även om det är stort.
#6 - 10 oktober 2011 16:58
Ok då kör vi igen!
När jag startade upp det nya karet tog jag 100 L av de gamla vattnet samt all sand från de gamla karet, fyllde sedan på med samma sorts sand (finkornig vit akvariesand från Hornbach) som jag först tvättat noga, en ny mangroverot som legat i blöt i 4 dagar och kokats ca 2 ggr om dagen och sen i med lite nya växter. Fyllde på med 160 L nytt vatten och sedan fick fiskarna flytta in senare på kvällen när vattnet hade blivit klart. Tillsatte även på akvariebutikens råd bakteriekultur till filtret. Filtret är de original filter som följde med när jag köpte Juwel Vision 260 L karet.

Efter en vecka köpte vi 10 tetror och 6 regnbågsfiskar som fick flytta in och för ungefär en vecka sedan köpte vi mollys.

Dropptestet är JBL´s NO2 test och sen har jag även använt JBL´s Easytest som är stickor. Alla värden ser bra ut och Ph ligger runt 6,4-6,8.

Matar varje till varannan dag och tillsätter 2,5 Easy Carbo varje dag.

Karet har som sagt varit i gång lite över en månad men sen 3 veckor sen har det dött ungefär 1-3 fiskar i veckan.

HJÄLP?
#7 - 10 oktober 2011 17:13
Ok då kör vi igen!

När jag startade upp det nya karet tog jag 100 L av de gamla vattnet samt all sand från de gamla karet, fyllde sedan på med samma sorts sand (finkornig vit akvariesand från Hornbach) som jag först tvättat noga, en ny mangroverot som legat i blöt i 4 dagar och kokats ca 2 ggr om dagen och sen i med lite nya växter. Fyllde på med 160 L nytt vatten och sedan fick fiskarna flytta in senare på kvällen när vattnet hade blivit klart. Tillsatte även på akvariebutikens råd bakteriekultur till filtret. Filtret är de original filter som följde med när jag köpte Juwel Vision 260 L karet.

Efter en vecka köpte vi 10 tetror och 6 regnbågsfiskar som fick flytta in och för ungefär en vecka sedan köpte vi mollys.

Dropptestet är JBL´s NO2 test och sen har jag även använt JBL´s Easytest som är stickor. Alla värden ser bra ut och Ph ligger runt 6,4-6,8.

Karet har som sagt varit i gång lite över en månad men sen 3 veckor sen har det dött ungefär 1-3 fiskar i veckan.

HJÄLP?

Har du kvar och i gång det gamla akvariet? I så fall testa att göra rent filtret i det och häll tvättvattnet i det nya filtret. Testa att köra utan Easy Carbo.
Hur mycket växter har du?
Kan du ta en bild på akvariet?
#8 - 10 oktober 2011 17:47
Ok då kör vi igen!

HJÄLP?

Om man kollar det du skriver så har du haft fiskdöd från 1 vecka efter karet startades, vilket också är den tidpunkt du började införa fisk. Dvs fisken började dö direkt.

Låter som att något gift typ rengöringsmedel blivit kvar i karet från innan start.

Annons