Nytt akvarium - fiskar dör. Varför?

#1 - 28 oktober 2007 15:19
Hej,
Köpte ett 120-liters juwelakvarium och inredde med växter, rötter och stenar. Hade inte tålamod att vänta så länge med fiskinköp, så jag använde nitrivec och aquatan och köpte 6 fiskar efter ett par dygn. 2 platys, 2 svärdbärare och 2 spenops molly, en hona och en hane av varje sort. Platyhonan var smal och började ganska snart äta dåligt och gömma sig i växter och under pumpen. Försökte hitta informaton om sjukdomar och ge henne en diagnos, men såg inga fysiska symptom på henne. Funderade på torpedsjukan då hennes fenor såg något ihopklibbade ut, men jag kan ha inbillat mig. Efter två veckor dog hon. Några dagar senare började svärdbärarhonan bete sig liknande. Åt mat, men spottade ut det igen. Idag hittade jag henne död. Hon var dock inte så mager som platyn och det gick mycket fortare. Tog ett nitrit-test tidigare (innan platyn dog) som visade något för hög halt. Köpte ännu mer nitrivec och har i princip använt det sedan jag startade akvariet. Har även tilsatt ektozon-salt 1-2 ggr i veckan. De två första veckorna bytte jag 1/3 vatten i veckan, men efter jag såg nitrithalten har jag bytt ca 10% vatten varannan till var tredje dag Har då använt toxivec som vattenberedare då djuraffären sa att det gick lika bra och kanske tom bättre i mitt fall.
Nu vet jag inte vad jag ska göra för att fiskarna ska trivas och inte dö. Vill ju dessutom köpa fler växter, men vågar inte så länge de andra dör. De andra fiskarna verkar ok, men svärdbrarhanen är ganska aggressiv och jagar de andra fiskarna.

Vad gör jag för fel? :confused: Tar tacksamt emot tips!

Mvh / Julia
#2 - 28 oktober 2007 15:38
Låter som om det var lite väl mycket fisk till en början, tillsamman med matningen skapades troligen antingen ammonium eller nitrit. Om du har använt tester med stickor, är chansen stor att de har visat fel. Dropptest är bättre (kan rekommendera Tropic Marines nitrit-nitrattest).
Det är det enda felet jag kan hitta med ledning av vad du skriver ovan.

Mera växter kan du köpa, det kommer också att hjälpa de fiskarna som jagas av svärdbärarhannen.

Håll på att testa nitrit och byta vatten till dess att halten är nere på noll, och sedan kan du köpa flera fiskar.
#3 - 28 oktober 2007 16:22
Tack så mycket för et snabba svaret :-D

Nitrit-testet gjordes i djuraffären på medtaget vatten. Jag var inte med, så jag vet inte om det var med sticka eller inte. Ska iaf sticka dit imorgon och köpa det dropp-test du rekommenderade samt lite fler växter och ny nitrivec. Antar att jag får fortsätta med mycket vattenbyte och nitrivec tills nitritet är borta och hoppas på att de andra fiskarna inte drabbas. Kanske kan dra ner lite på matandet också. Tycker det är svårt att veta hur mycket mat de ska ha. Jag matar dem 3 gånger om dagen, men väldigt lite varje gång (udden på en tesked).
#4 - 29 oktober 2007 17:42
Julietta skrev:
Tack så mycket för et snabba svaret :-D

Antar att jag får fortsätta med mycket vattenbyte och nitrivec tills nitritet är borta och hoppas på att de andra fiskarna inte drabbas. Kanske kan dra ner lite på matandet också.

Tycker det är svårt att veta hur mycket mat de ska ha. Jag matar dem 3 gånger om dagen, men väldigt lite varje gång (udden på en tesked).

-Låter bra.

-Det brukar räcka med att mata en gång om dagen. Mata då inte mera än vad de hinner äta upp på kanske en minut. Om fodret hamnar på bottnen och stannar kvar där, är det för mycket.

Lycka till! :)
#5 - 29 oktober 2007 18:48
Ok.Tack! Ska börja med att mata dem endast 1 gång om dagen. Tycker det är kul att se när de äter dock :)

Köpte både nitrit och nitrat-test idag. Nitrittestet visade förvånande nog 0,0 mg/l vilket jag antar är bra, medan nitrat-testet visade ca 12,5 mg/l. Allvarligt talat vet jag inte riktigt skillnaden på nitrat och nitrit, men som jag kunde förstå det är 12,5 mg/l-nitrat helt ok, eller?

Köpte även en ny växt så att de får fler gömställen och nu ska jag göra vattenbyte. Hoppas att detta hjälper. Undrar dock varför svärdbärarhonan dog om det inte finns nitrit i vattnet..hmm...
#6 - 29 oktober 2007 20:41
Hittade även en liten genomskinlig smal mask när jag var klar med vattenbytet och hade planterat två nya vattenpest. Är inte säker på att det var en mask, men det såg ut som den levde! Tog genast bort den och tittade om det fanns fler. Hittade inga andra. Vad kan det ha varit? Farligt för fiskarna?
#7 - 30 oktober 2007 22:55
Julietta skrev:
Hittade även en liten genomskinlig smal mask när jag var klar med vattenbytet och hade planterat två nya vattenpest. Är inte säker på att det var en mask, men det såg ut som den levde! Tog genast bort den och tittade om det fanns fler. Hittade inga andra. Vad kan det ha varit? Farligt för fiskarna?

Det var troligen en nematod, en liten minimask som lever av bland annat överblivet foder. De är inte farliga, och en del fiskar som gillar att böka i bottnen tycker de är smaskens! :p

En nitrathalt på 12,5 är helt ok.

Svärdbärarhonan kan ha dött av något annat...kanske var hon sjuk redan i butiken, och stressen av att komma till ett nytt akvarium knäckte henne. Men sån't händer, tyvärr. :(
#8 - 30 oktober 2007 23:02
Ah, och skillnaden mellan nitrat och nitrit:

Först ger fiskarna från sig ammoniak (NH3) som nedbrytningprodukt, det blir löst i vatten ammonium (NH4). Det är giftigt för fisk.
Ammonium tar en stam bakterier hand om, och oxiderar, till nitrit, NO2. Det är också gifitigt för fisk.
Nitrit tar ytterligare en sorts bakterier hand om, och oxiderar till nitrat, NO3. Det är inte alls lika giftigt för fiskar, och växterna behöver det som näring.

Jag brukar dock byta vatten när nitrathalten ligger över 50 mg/l.
Bilagor:
#9 - 1 november 2007 17:37
Oj.. Supertack för alla dina grundliga svar :-D

De där vattenpestarna jag köpte drog nog med sig sniglar också. Sköljde inte av dem.. var nog dumt. Har plockat bort alla jag sett, men det dyker upp en här och där fortfarande. Får väl fortsätta plocka. Dessutom ser vattepestarna helt döda ut nu. De har nästan inga blad alls kvar nu. Hade en sedan tidigare, men den ser mycket finare och grönare ut.

Annons