Hej,
Köpte ett 120-liters juwelakvarium och inredde med växter, rötter och stenar. Hade inte tålamod att vänta så länge med fiskinköp, så jag använde nitrivec och aquatan och köpte 6 fiskar efter ett par dygn. 2 platys, 2 svärdbärare och 2 spenops molly, en hona och en hane av varje sort. Platyhonan var smal och började ganska snart äta dåligt och gömma sig i växter och under pumpen. Försökte hitta informaton om sjukdomar och ge henne en diagnos, men såg inga fysiska symptom på henne. Funderade på torpedsjukan då hennes fenor såg något ihopklibbade ut, men jag kan ha inbillat mig. Efter två veckor dog hon. Några dagar senare började svärdbärarhonan bete sig liknande. Åt mat, men spottade ut det igen. Idag hittade jag henne död. Hon var dock inte så mager som platyn och det gick mycket fortare. Tog ett nitrit-test tidigare (innan platyn dog) som visade något för hög halt. Köpte ännu mer nitrivec och har i princip använt det sedan jag startade akvariet. Har även tilsatt ektozon-salt 1-2 ggr i veckan. De två första veckorna bytte jag 1/3 vatten i veckan, men efter jag såg nitrithalten har jag bytt ca 10% vatten varannan till var tredje dag Har då använt toxivec som vattenberedare då djuraffären sa att det gick lika bra och kanske tom bättre i mitt fall.
Nu vet jag inte vad jag ska göra för att fiskarna ska trivas och inte dö. Vill ju dessutom köpa fler växter, men vågar inte så länge de andra dör. De andra fiskarna verkar ok, men svärdbrarhanen är ganska aggressiv och jagar de andra fiskarna.
Vad gör jag för fel? :confused: Tar tacksamt emot tips!
Mvh / Julia