Nytt akvarium efter ca 10 års uppehåll

#1 - 27 juli 2009 18:14
Hej!

Jag har startat upp ett nytt akvarium efter ca 10 års uppehåll från denna roliga hobby.
Jag vill gärna höra vad ni har att säga om min setup! Om den verkar vara bra eller inte.
Ca 200 liter med BTN
2st innerfilterpumar gömda i BTN. Den ena pumpen spolar vattnet bakom BTN för att inte få stillastående vatten där.(är detta en ok lösning?) Den andra pumpen går rakt ut i akvariet. Pumparna är Eheim 2048 och Unifilter 750. Jag har en luftpump med "syresten" i samma utrymme som pumparna. Är detta nödvändigt? jag tycker den låter lite för mycket! Eheim rör om i ytvattnet men jag har ett väldigt tätt "lock" På akvariumet, Får dom tillräckligt med syre då??(om jag tar bort Luftpumpen)
Fiskbeståndet är 2st små pleco 20st neontetror 2st par Palettciklider och 2st små pansarmalar(skulle vilja ha fler fiskar hur många kan jag ha??.)
Jag har även ca 10st växter..och växtnäring i fom av tabletter nerpetade i sanden runt om rötterna..floura lysrör 2ggr 18 watt

Hur ofta bör jag byta vatten? och hur mycket? byter ca 10 liter vatten 2ggr i veckan.

Skulle lägga in ett par bilder om jag viste hur man gjorde.....:confused:

Mvh Peter
#2 - 27 juli 2009 20:06
Välkommen tillbaka:D

Jag var precis som du en återkommande akvarist 2005 efter att varit utan akvarium i 15 år.

Men jag kan tala om att det är lika roligt som förut!

Bilder kan du lägga in när du blivit gold medlem.

Syrepumpen kan du stoppa in i ett skåp, kan vara bra att ha om du måste ha några fiskar i en hink i framtiden.

När det gäller växter så har jag lärt mig massor sedan min förra akvarietid, lär dig om PMDD! titta i denna aktuella tråd http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=132429&highlight=PMDD

Med din fiskbesättning skulle jag tro att en tredjedels vattenbyte varannan vecka kan vara lagom. Tänk på att grus och inredning tar upp en del av volymen!

Har du fler frågor så är det bara att hojta:p
#3 - 27 juli 2009 20:34
Jag var i samma sits som dig i slutet på förra året och jag får nog säga att det är roligare nu. :D (kanske lite beroende på att jag gjorde så mycket fel i min ungdom)

Lite fler pansarmalar tycker jag du ska skaffa dig, de är stimfiskar och är roliga att se på när de plöjer fram tillsammans. :)
#4 - 27 juli 2009 23:12
Fjosor: Du vet att plecon kommer växa och bli 30-60cm beroende på art....
Sen bör du se till att få mer ljus om växterna ska funka, i nuläget har du 0,18w/L så du bör upp i dubbla, om det nu är ett 200Liters!
Som myslas också sa så bör du skaffa fler pansarmalar för de vill vara ett stimm:)
#5 - 28 juli 2009 00:05
myslas skrev:
Jag var i samma sits som dig i slutet på förra året och jag får nog säga att det är roligare nu. :D (kanske lite beroende på att jag gjorde så mycket fel i min ungdom)

hehe ja, man brukar begå en hel del misstag inom akvaristiken som ung, det är inte lätt ;)

Annons