Nytt akvarium

#1 - 21 april 2007 15:56
Hej!
Vi har idag fått vårat nya akvarium, men med en torftig beskrivning.
I allafall vi har ett som heter RESUN DM 800, det är ett akvarium med bottenfilter och ett rör upp sedan finns det filter ovanpå där vattnet passerar.
Med i akvariumet kom det kol, och det vet jag inte skall användas om vi inte har medicinerat vill säga. men sedan var det vita hårda saker med hål i. Ska dessa ligga där uppe i filtret eller kan man låta det vara som det är.
Misstag har jag gjort allderles för många ggr så därför frågar jag.

Dessutom har vi en doppvärmare som inte har någon gradering än på glaset inget uppe där man vrider, hur vet man vad som är lagom på den?
Märke:RESUN RH-9900
#2 - 21 april 2007 17:33
Hej!

Kol, tror jag är lite överkurs, men är inte säker! Det ska dock inte användas när man medicinerar, annars kan man ha det!

"Makaronerna", de där vita med hål i ska ligga i nån del av behållaren som är lite större där vattnet passerar. Har du också sån där blå, svart, eller vit filtermatta också eller bara "makaroner"? Vore bra om du la upp en bild eller länk till tillverkaren!

Du skaffar dig en termometer om du inte redan har det och du fyller på vatten som är 25-27grader om du ska ha tropisk fisk. Är vattnet lagom så vrider du upp skruven tills den går igång och precis tillbaka så att den stänger av. Alternativt är den igång så skruvar du tills den precis stänger av. Sen håller du noga koll på termometern närmsta dagarna, iallafall dygnet. Och skruva jätteförsiktigt på doppvärmaren om det går åt fel håll!

Och eftersom du verkar ha framförhållning, till skillnad mot mig och många andra... :D Så tycker jag att du kollar in lite hur man startar upp ett akvarium om du nu inte vet det, innan du bär hem fiskarna. Kolla tex min signatur! Ska du köra en "fishless cycle" så går det fortare om vattnet håller typ 30grader! Lycka till!

---

Edit: Var försiktig och kolla om doppvärmare är sänkbar eller inte, brukar vara en linje eller markering för max/min djup om den inte är sänkbar! Kolla med tillverkaren!
#3 - 21 april 2007 18:03
nja

Framförhållning, nja det kliar i fingrarna.
Grejen är det att vi gjorde alla missar som en nybörjare kan göra, dvs köpte ett 54 liters och köpte fina fiskar, doppvärmare, pump m.m. Fort som attan gick våra köp och helt plötsligt blev det för mkt fisk sjukdomear och elände.
Fick hjälp av en man i en annan fiskaffär och han gav goda råd, medicin och tips, där bestämde vi att köpa ett nytt eftersom det vi skulle få betala var mindre än vad vi gett för vårat 54 liters beg när vi väl köpt till alla fisktillbehör.
men vi ska nu flytta över fiskar från 54 liters till 120 liters samt köpa till fast med akvarieaffärns ägares översyn, dvs han ville inte sälja fisk till oss idag eftersom han ville att det skulle stå i minst 3 dagar och bara köra runt. Vi har dock gjort vattenbyte på vårat mindre och hällt i i 120 liters.
sedan funderar vi på att flytta några städfiskar och grodan i morgon eller i övermorgon. fantomtetrorna vill jag gärna flytta så fort som möjligt då vi har en platy som är såååå stinn med yngel så det kommer väl när som, vill gärna behålla ett par den här gången sist blev alla fiskmat...
#4 - 21 april 2007 18:12
Kollade extra nu, det är först vuitt filter som vattnet rinner ut i sedan är det 1 fack som är lite större sedan ett lite mindre fack. "makaronerna" ligger i en nätpåse så då lägger jag väl i hela nätpåsen i det större facket.
men en fråga vad har den för funktion??
#5 - 21 april 2007 19:34
Eva-72 skrev:
Kollade extra nu, det är först vuitt filter som vattnet rinner ut i sedan är det 1 fack som är lite större sedan ett lite mindre fack. "makaronerna" ligger i en nätpåse så då lägger jag väl i hela nätpåsen i det större facket.

men en fråga vad har den för funktion??
det vita filtret sköter den mekaniska filtreringen (lösa partiklar). påsen med makaronerna står för den biologiska reningen som är den viktigaste (omvandlar giftigt ammonium till nitrit och slutligen nitrat som är ofarligt och som växterna tar upp) och ger ett hälsosamt vatten! vad är det för filtersystem?
#6 - 21 april 2007 19:54
Vi har ett filter på botten av akvariet med en tub som suger upp till ytan och spolar igenom dessa 3 fack, dvs 1 med vitt filter sedan facket med "makaronerna" sedan 1 tomt fack (där kolen placeras vid behov) sedan rinner vattnet ut i akvariet igen. jag har försäkt söka i zoopet men hittar inget men ska försöka söka på altavista...

Annons