Nytt akvarium

#1 - 15 januari 2007 15:40
Imorgon ska jag åka och titta på ett begagnat akvarium, som jag förhoppningsvis ska köpa :D

Nu undrar jag om det är något mer jag ska tänka på att titta efter när jag tittar på det imorgon? Silikonet ska vara helt och mjukt och att glaset ska vara repfritt vet jag redan. Något annat?

Det är på 96 liter med och det ingår ljusramp, grus och en ställning.
#2 - 15 januari 2007 15:45
Repfritt är lite svårt då det är begagnat, så lite repor får man nog tåla. Kolla så ljusrampen funkar, och att ställningen är OK.
Ingår det inte pump och doppvärmare?
#3 - 15 januari 2007 18:34
Okey, då får jag se hur repigt det är, hon sa att det inte var det.
Bra ide!
Nej det gjorde inte det, de kanske är sönder eller något?
Tack för tipsen :)
#4 - 15 januari 2007 20:13
Kolla så botten ingår, kan va jobbigt annars ;D
#5 - 15 januari 2007 21:50
Ja det kan bli lite jobbigt att fylla det annars ;)
Det ser ut som den ingår på bilden :)
#6 - 16 januari 2007 21:56
Jag köpte det, det är i fint skick och för att ha stått tomt några år så är silikonet _jättefint_ Står med vatten i nu för att kolla så det är lika fint som det ser ut att vara.
Var lagat i botten med en glasskiva och massa silikon, det ser ordentligt gjort ut. (Lite sniket att de inte sa det, jag märkte det först när jag tog ur gruset ur det.)

Ska bara lista ut vad för fiskar jag ska ha i det.
Någon som har tips på någon lite större fisk jag kan ha i det?
Annars blir det bara en massa stimfisk och jag är rädd att det kan vara lite plottrigt.
#7 - 17 januari 2007 09:59
Kan vara kul med en dvärgciklid tillsammans med ett stim tetror samt några malar, variationerna är många. Åk till affären och kolla vad du gillar, skriv upp namnen och kolla sedan upp dessa fiskar så ser du om de dels passar ihop och dels inte blir för stora för ditt kar mm. Du hittar många artbeskrivningar här på Zoopet, men en del arter är endast för Goldmedlemmar.
#8 - 17 januari 2007 10:23
morrhoppa skrev:
Var lagat i botten med en glasskiva och massa silikon, det ser ordentligt gjort ut. (Lite sniket att de inte sa det, jag märkte det först när jag tog ur gruset ur det.)

Fy va dåligt. Jag hade blivit arg och krävt kompensation. Nar man säljer saker så måste man ju upplysa om det finns brister. Mycket dålig stil annars tycker jag.
#9 - 17 januari 2007 11:28
Ansjo: Jag har fem guppys och en ancistrus mal som ska få slytta in sen när jag har startat upp det. Funderar på att köpa en partner till min mal. Den är nu fyra cm lång och har inget skägg, är det en hona då?
Jag ska kolla upp dvärgciklid. Har annars funderat på sebrafiskar, kilfläcksrasboror och kampfiskar.

Långås: Ja jag blev ganska sur men akvariumet kostade bara 300 kr så jag antar att jag fick lite vad jag betalade för. De kunde ändå ha sagt det :/
#10 - 17 januari 2007 11:43
Om den har skägg eller inte är beroende på vad det är för sorts mal. Ancistrusen får skägg, men även honorna kan få lite.
Kampfisk skulle jag nog avråda från om du ska ha guppy, då kampisen kan piska på dessa ganska så rejält.
Sebrafiskarna kan även de nagga på Guppyns fenor om du har otur, men de är otroligt snygga;)
#11 - 18 januari 2007 11:58
Ansjo: Den har verkligen inget alls, de sa att det var en ancistrus. Fick även en lapp med namnet nedskrivet för att jag skulle kunna kolla upp den.
Okey, jag får se hur det blir... Jag är även väldigt sugen på dalmatiner molly, det är väl samma som black molly fast prickiga?
#12 - 22 januari 2007 15:22
Errrmmm... Jag kom på varför akvariet hade en spricka i botten. Ställningen är inte jämn nämligen. Den är lite vinklad uppåt i mitten om ni förstår vad jag menar. Den var även lite för liten då akvariets bredd är nästan 6-9 cm större än ställningens.
Tror ni jag kan köpa en hyffsat tjock frigolitskiva och lägga över ställningen med en platta över så jag kan använda den i alla fall, eller är det bara ny möbel som gäller?
#13 - 23 januari 2007 12:47
morrhoppa skrev:
Jag är även väldigt sugen på dalmatiner molly, det är väl samma som black molly fast prickiga?

Japp!

morrhoppa skrev:
Errrmmm... Jag kom på varför akvariet hade en spricka i botten. Ställningen är inte jämn nämligen. Den är lite vinklad uppåt i mitten om ni förstår vad jag menar. Den var även lite för liten då akvariets bredd är nästan 6-9 cm större än ställningens.

Tror ni jag kan köpa en hyffsat tjock frigolitskiva och lägga över ställningen med en platta över så jag kan använda den i alla fall, eller är det bara ny möbel som gäller?

Jag skull nog inte chansa på att använda den ställningen om du inte kan få ordning på den. Även om du lägger en frigolitskiva mellan, så har du ändå ojämnheter som fått karet att spricka en gång. Kolla upp vad en ställning eller bänk kostar och gör en investering.
Att ställningen var för smal gör inte så mycket då du kan lägga en spånskiva eller liknande mellan ställning och kar. Är det ett helglaskar så ska du även ha en frigolitskiva mellan karet och underskivan.
#14 - 24 januari 2007 18:50
Bra, då kan jag kolla upp vad de behöver och vara säker på det :)
Då blir det loppis så fort som möjligt alltså :) Eller göra en egen, jag får se...
#15 - 24 januari 2007 19:02
Det låter som ett bra begagnat köp. =)
Som sagt 300kr var lite väl billigt för ett väl fungerande felfritt kar med ställning och ljusramp.
#16 - 24 januari 2007 20:06
Det låter som ett bra begagnat köp. =)

Som sagt 300kr var lite väl billigt för ett väl fungerande felfritt kar med ställning och ljusramp.

:)

:) Bra begagnat kan man fynda ibland. Köpte mitt 54 liters med värmare, pump, lysrörsramp, håv, sand, glasmagnet och aluställning för 300 kr. De ville bli av med de snabbt...... Nu letar jag ett mindre.[:o]
#17 - 24 januari 2007 20:15
Jag köpte mitt 600L för 800:- med en Eheim 2217.
Det tycker jag är billigt.
MvH Richard
#18 - 25 januari 2007 17:31
Ja det var billigt men det är ju som sagt lite defekt också, så länge det funkar så :)

Malinizi: Jag har ett 30 liter du kan få köpa förmånligt ;)

gigardt: Det var riktigt billigt!

Annons