Nytt akvarium

#1 - 24 november 2006 08:42
[COLOR=black][SIZE=3][FONT=Times New Roman]Hej alla akvarie älskare![/FONT][/SIZE][/COLOR]

[COLOR=black][SIZE=3][FONT=Times New Roman]Nu är det så att min sambo och jag ska starta upp ett akvarium. Jag har haft akvarium innan, men det var några år sedan. Och när man kollar runder här på zoopet så inser man att man inte kunde så mycket [/FONT][/SIZE][SIZE=3][FONT=Times New Roman]![/FONT][/SIZE][/COLOR]

[COLOR=black][SIZE=3][FONT=Times New Roman]Jag har i alla fall lite frågor. [/FONT][/SIZE][/COLOR]

[COLOR=black][SIZE=3][FONT=Times New Roman]1. Hur ska man göra när man har gammalt grus som legat ett bra tag? Jag antar att den ska kokas men hur länge? Har ni några andra tips?[/FONT][/SIZE][/COLOR]

[COLOR=black][SIZE=3][FONT=Times New Roman]2. Vad ska man ha för pump till ett 540l? Vi har tänkt oss dessa fiskar: segelfenspleco, xingu-ancistrus, nån kuhlii ål, några botier, kardinaltetror, glasmalar, silverhajar, black ghost kanske kamelontfisk och elefantfisk.[/FONT][/SIZE][/COLOR]

[COLOR=black][SIZE=3][FONT=Times New Roman]3. Tror ni att det går att ha dessa fiskar i samma kar?[/FONT][/SIZE][/COLOR]

[COLOR=black][SIZE=3][FONT=Times New Roman]4. Är kameleont fisken en stim eller par fisk?[/FONT][/SIZE][/COLOR]

[COLOR=black][SIZE=3][FONT=Times New Roman]5. Växter är jag inte så hej på så jag undrar också vad ni rekommenderar på denna fronten?[/FONT][/SIZE][/COLOR]

[COLOR=black][SIZE=3][FONT=Times New Roman]Ja detta var nog ved jag hade för frågor för tillfället.[/FONT][/SIZE][/COLOR]

[COLOR=black][SIZE=3][FONT=Times New Roman]Anna -En dröm håller på att bli sann-[/FONT][/SIZE][/COLOR]
#2 - 24 november 2006 08:56
De mesta i gruset borde ha dött, jag tycker det borde räcka att skölja det ordentligt.

Börja med att kolla att inga fiskar vill ha större kar än 540l. Det kan du göra här på zoopet. Silverhajar vill ha det så dem bör du inte ha.

Snabbväxande stängelväxter, javaormbunka och anubis är lätta växter. Ha ganska många.
#3 - 24 november 2006 09:06
Hej Lena!

Men på arbetsbeksrivningen om silverhaj här på zoopet står det att den behöver 250l eller 150 cm. Karet vi ska ha är 150 cm och 540L. Är detta minimum värde eller?

Tack för rekomendationer på växter.
#4 - 24 november 2006 09:18
Förlåt jag blandade ihop den med en annan fisk det har pratats en hel del om som blir stor, den skulle ha minst 375l.
#5 - 24 november 2006 09:19
Hej Anna och välkommen till akvarieträsket ;) :D

Kan inte svaren på alla dina frågor, men kan bidra med det jag kan.

nannag skrev:
[COLOR=black][SIZE=3][FONT=Times New Roman]Hej alla akvarie älskare![/FONT][/SIZE][/COLOR]

[COLOR=black][SIZE=3][FONT=Times New Roman]Nu är det så att min sambo och jag ska starta upp ett akvarium. Jag har haft akvarium innan, men det var några år sedan. Och när man kollar runder här på zoopet så inser man att man inte kunde så mycket [/FONT][/SIZE][SIZE=3][FONT=Times New Roman]![/FONT][/SIZE][/COLOR]

[COLOR=black][SIZE=3][FONT=Times New Roman]Jag har i alla fall lite frågor. [/FONT][/SIZE][/COLOR]

[COLOR=black][SIZE=3][FONT=Times New Roman]1. Hur ska man göra när man har gammalt grus som legat ett bra tag? Jag antar att den ska kokas men hur länge? Har ni några andra tips?[/FONT][/SIZE][/COLOR]

Låt det koka i nån halvtimme för att vara på den säkra sidan. Hur har det förvarats? Om det kan ha blivit dammigt får ni tvätta det innan ni kokar det. Vad är det för grus? Iaf några av de fiskarna du nämner är mjukvattensfiskar, så gruset/sanden ska inte vara kalkhaltig/t.

nannag skrev:
[COLOR=black][SIZE=3][FONT=Times New Roman]2. Vad ska man ha för pump till ett 540l? Vi har tänkt oss dessa fiskar: segelfenspleco, xingu-ancistrus, nån kuhlii ål, några botier, kardinaltetror, glasmalar, silverhajar, black ghost kanske kamelontfisk och elefantfisk.[/FONT][/SIZE][/COLOR]

[COLOR=black][SIZE=3][FONT=Times New Roman]3. Tror ni att det går att ha dessa fiskar i samma kar?[/FONT][/SIZE][/COLOR]

Den fiskkombinationen kommer tyvärr inte att funka. Black ghost t ex blir upp mot 50cm långa och skulle käka upp kardinaltetrorna. Det får aldrig vara alltför stor skillnad mellan fiskarnas storlek, annars äter de stora alla som går in i deras munnar. Dessutom är B ghost väldigt känsliga fiskar som jag definitivt inte skulle rekommendera till nybörjare: http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=371

Även elefantfiskar och glasmalar är väldigt känsliga fiskar: http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=381 http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=347

Beträffande filter så skulle jag rekommendera ett ytterfilter. Eheim är nog det bästa märket men de är dyra. Am Top är en Eheim-kopia men jag har ingen egen erfarenhet av dem. Fluval är också ett bra märke. Beträffande vilken model som passar till 540l så vet försäljarna det.

nannag skrev:
[COLOR=black][SIZE=3][FONT=Times New Roman]4. Är kameleont fisken en stim eller par fisk?[/FONT][/SIZE][/COLOR]

Kameleontfiskar är inte stimfiskar: http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=372

Jag rekommenderar att ni läser på om de olika arterna innan ni bestämmer er för vilka arter ni vill skaffa. det finns många trevliga och vackra fiskar och ni kommer säkert att upptäcka en del nya oxh intressanta arter som ni inte visste fanns.

nannag skrev:
[COLOR=black][SIZE=3][FONT=Times New Roman]5. Växter är jag inte så hej på så jag undrar också vad ni rekommenderar på denna fronten?[/FONT][/SIZE][/COLOR]

Om du kollar under "Akvarieväxter - artbeskrivningar" kan du läsa om en del olika växter. Där står det även om hur lätt-eller svårskötta de är.

nannag skrev:
[COLOR=black][SIZE=3][FONT=Times New Roman]Ja detta var nog ved jag hade för frågor för tillfället.[/FONT][/SIZE][/COLOR]

[COLOR=black][SIZE=3][FONT=Times New Roman]Anna -En dröm håller på att bli sann-[/FONT][/SIZE][/COLOR]

Kom ihåg att läsa på om uppstart av akvarium. Det är bokstavligen livsviktigt (för fiskarna) att kunna när man vill hålla på med akvarium. Men bara man vet hur man gör så är det inga problem.

Lycka till!
#6 - 24 november 2006 09:22
Ingen skada skedd är tacksam för all hjälp och synpunkter.

Jag kan inte hitta stängelväxterna, inte häller anubis växten. Har du något vetenskapligt namn på dem?
#7 - 24 november 2006 09:23
nannag skrev:
Hej Lena!

Men på arbetsbeksrivningen om silverhaj här på zoopet står det att den behöver 250l eller 150 cm. Karet vi ska ha är 150 cm och 540L. Är detta minimum värde eller?

Tack för rekomendationer på växter.

Visst kan Du ha Silverhajar i det akvariumet, men de växer och då bör Du kanske ha ett större så småningom..De blir inte lika stora som i friheten...
jag har ett på 102 liter och de trivs ännu så jag tar väl hand om dem:D

Sen får jag skaffa mig ett större eller sälja dem till djuraffären. Var till djuraffären och de har flera större silverhajar i butiken just nu, och det var en fröjd att se hur stora de kan bli. Mina är så små nu;)

Mvh acinna
#8 - 24 november 2006 09:25
Stavade fel, anubias http://www.zoopet.com/vaxter/vaxt.php?NR=14

Vallisiniera (inte 100 på stavningen sök på val så kommer du rätt) är oxå lätt

I butik kan du köpa stängelväxter efter vilka du tycker är snygga men tänk på att cabomba kan vara svår.
#9 - 24 november 2006 12:35
Hej Batski och tack för välkomnandet! :D

Låt det koka i nån halvtimme för att vara på den säkra sidan. Hur har det förvarats? Om det kan ha blivit dammigt får ni tvätta det innan ni kokar det. Vad är det för grus? Iaf några av de fiskarna du nämner är mjukvattensfiskar, så gruset/sanden ska inte vara kalkhaltig/t.
[COLOR=black][SIZE=3][COLOR=black][SIZE=2]Kan inte svara på hur det har förvarats och vad det är för grus. vi ska hämta akvariet i helgen så jag kan återkomma om det. Det gruset som jag har kvar från mitt gamla akvarium förvaras i spannar i ett förråd. Det är Sjöstens sand (tror jag).[/SIZE][/COLOR]

[/SIZE][/COLOR]
Även elefantfiskar och glasmalar är väldigt känsliga fiskar: http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=381http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=347
[COLOR=black]Jag hade glasmalar i mitt förra akvarium och hade inga problem med dom. Så [/COLOR][COLOR=black][FONT=Times New Roman][FONT=Verdana][SIZE=2]då kanske man kan våga sig på lite svåra fiskar? Men frågan är ju hur svåra dem är... det är ju inte kul ha död på fiskarna för att man inte kan tillräckligt om dem[/SIZE][/FONT]. [/FONT][/COLOR]

Kom ihåg att läsa på om uppstart av akvarium. Det är bokstavligen livsviktigt (för fiskarna) att kunna när man vill hålla på med akvarium. Men bara man vet hur man gör så är det inga problem.
[COLOR=black][FONT=Times New Roman][FONT=Verdana][SIZE=2]Du har inget tips på en sida där det står på svenska om uppstart så att man inte missar något viktigt?[/SIZE][/FONT][/FONT][/COLOR]

[COLOR=black][FONT=Times New Roman][FONT=Verdana][SIZE=2]Tack för din tid!:) [/SIZE][/FONT][/FONT][/COLOR]
#10 - 24 november 2006 12:52
Här kan du läsa en del om uppstart av ett akvarium.

http://www.zoopet.com/index.php?option=com_content&task=view&id=166&Itemid=84
#11 - 24 november 2006 13:07
Kan tillägga att något av det viktigaste vid uppstart är det som står under punkt 9 på den sidan jag länkade till.
Se till att börja med ett fåtal fiskar som du matar sparsamt. Efter någon vecka kan du försiktigt börja introducera nya arter, men vänta helst ett par veckor för att ge nyttobakterierna en chans att etablera sig ordentligt. Dessa bakterier tar hand om nitrit som bildas av matrester och annat skräp i akvariet, och nitriten är dödligt giftig för fiskar. Det kan ta över en månad att få ordentlig balans. Om du inte har tålamod kan du tillsätta bakteriekultur men du bör ändå ta det försiktigt med antalet fiskar i början. En bra idé är att köpa ett nitrittest (se till att få ett dropptest och inte stickor) för att hålla koll.
Lycka till!
#12 - 24 november 2006 16:32
nannag skrev:
Kan inte svara på hur det har förvarats och vad det är för grus. vi ska hämta akvariet i helgen så jag kan återkomma om det. Det gruset som jag har kvar från mitt gamla akvarium förvaras i spannar i ett förråd. Det är Sjöstens sand (tror jag).[/SIZE][/COLOR]

Engelsk sjösten innehåller kalk, men inte så mycket. Själv är jag väldigt förtjust i rådasand som är helt kalkfri. Den är inte så ljus och finns i olika grovlekar, från mycket fin till rätt grov. En del fiskar, som t ex corydoras eller Kuhlii-ålar vill ha fin sand. Råda 0.4-0.8mm till exempel.

nannag skrev:
[COLOR=black]Jag hade glasmalar i mitt förra akvarium och hade inga problem med dom. Så [/COLOR][COLOR=black][FONT=Times New Roman][FONT=Verdana][SIZE=2]då kanske man kan våga sig på lite svåra fiskar? Men frågan är ju hur svåra dem är... det är ju inte kul ha död på fiskarna för att man inte kan tillräckligt om dem[/SIZE][/FONT]. [/FONT][/COLOR]

Du (och fiskarna) hade nog tur. Visst går det att ha lite svårare fiskar i akvarium, men då måste man vara väldigt noga med skötseln och jag skulle inte rekommendera att börja med fiskar om vilka det står svårighetsgrad mer än 3 (på zoopets infosidor). Var och en har sina favvofiskar men personligen tycker jag att det skulle vara mycket effektfullare med mindre fiskar i större stim i ett akvarium av den storleken än några få stora fiskar som ser ut att växa ur akvariet när som helst ;)
#13 - 24 november 2006 16:44
Isolde81 skrev:
Kan tillägga att något av det viktigaste vid uppstart är det som står under punkt 9 på den sidan jag länkade till.

Se till att börja med ett fåtal fiskar som du matar sparsamt. Efter någon vecka kan du försiktigt börja introducera nya arter, men vänta helst ett par veckor för att ge nyttobakterierna en chans att etablera sig ordentligt. Dessa bakterier tar hand om nitrit som bildas av matrester och annat skräp i akvariet, och nitriten är dödligt giftig för fiskar. Det kan ta över en månad att få ordentlig balans. Om du inte har tålamod kan du tillsätta bakteriekultur men du bör ändå ta det försiktigt med antalet fiskar i början. En bra idé är att köpa ett nitrittest (se till att få ett dropptest och inte stickor) för att hålla koll.

Lycka till!

Det är en hel del bra råd du har fått av Isolde81 här. Vill dock påpeka att det tar lite drygt fyra veckor för nitrifikationsbakterierna att etablera sig i filtret, även om man tillsätter bakteriekultur.

Så här gjorde jag när jag startade upp mitt 310 liters:

1. När vattnet hade uppnått rätt temperatur och klarnat upp (vattnet brukar bli rätt grumligt de första dagarna) och det var dags för de första fiskarna att flytta in förde jag över lite välinkört filtermaterial (från mitt andra akvarium) till det nya filter för att på så sätt få med lite bakterier. För säkerhets skull tillsatte jag även bakteriekultur på flaska. Dagen efter fick 2 st siamensis och två 2 mosaikgruramis flytta in.

2. Under den första veckan höll jag koll på ammoniakhalter och de 3 följande veckorna på nitrit. I och med att jag började med få fiskar, tillsatte bakteriekultur och matade sparsamt blev det aldrig några skadliga nivåer av dessa gifter.

3. När en månad hade gått var det dags för 10 st fembandsbarber att flytta in. Och även ytterligare en månad flyttade ett stim på 10 kilfläcksrasboror in.

Ingen blev skadad och alla fiskar lever i dag efter lite drygt 6 månader.
#14 - 24 november 2006 17:29
På vår klubbsida har vi några råd som kanske får vissa på bättre tankar än akvarie hobbyn. ;) http://www.kramforskoi.com/akvarierod.htm

Annons