Nytt akvarium 400- 1000 liter

#1 - 27 december 2013 22:20
Hej,
Jag är ganska ny här på forumet (har skrivit lite i min projekttråd "Gillestugan") Håller på att sälja bort mitt saltkar och ska köpa in ett större akvarium för sötvatten. Jag är ute efter ett kar som är djupt i förhållande till sin höjd och ger mig möjlighet att inreda på djupet. Längden är inte så viktig men kanske 150-200 cm. Några förslag?
#2 - 27 december 2013 23:55
Om du lovar att inte slösa bort 1,5 kvadrat på en fläskig btn och sen vräka ner fjärilsciklider med spade (jag tittar på dig kristianE) kan jag peka åt rätt håll..

Billiga stora kar med mycket djup brukar dyka upp på rovfisk.se.. Vet ett 150x100x60 i hufvudstaden dessvärre..
#3 - 27 december 2013 23:59
Om du lovar att inte slösa bort 1,5 kvadrat på en fläskig btn och sen vräka ner fjärilsciklider med spade (jag tittar på dig kristianE) kan jag peka åt rätt håll..

Billiga stora kar med mycket djup brukar dyka upp på rovfisk.se.. Vet ett 150x100x60 i hufvudstaden dessvärre..

Haha du e kul du!
Promise no BTN men gillar fjärilsciklider[:o]
#4 - 28 december 2013 01:16
Mer fjärilsciklider åt folket!
Ska du ha den typen av kar så är ju måttbeställt vägen att gå.
Min balja är 200x120x60, ganska trevliga mått med bra djup. Nackdelen om man ska inreda är ju att det är så jävla långt att nå till bakkanten.

Skulle jag bygga något kul så skulle det nog var minst 80 djupt men kanske "bara" 40-50 högt för att få coola dimensioner utan att få jätte volym. Eller så går man all in å kör över metern djupt och 70-80 högt så har man lite att leka med på höjden under vatten också.
#5 - 28 december 2013 11:41
KristianE skrev:
Mer fjärilsciklider åt folket! Ska du ha den typen av kar så är ju måttbeställt vägen att gå. Min balja är 200x120x60, ganska trevliga mått med bra djup. Nackdelen om man ska inreda är ju att det är så jävla långt att nå till bakkanten. Skulle jag bygga något kul så skulle det nog var minst 80 djupt men kanske "bara" 40-50 högt för att få coola dimensioner utan att få jätte volym. Eller så går man all in å kör över metern djupt och 70-80 högt så har man lite att leka med på höjden under vatten också.
Ok jag kanske tryckte mig lite otydligt men ska köpa ett akvarium, inte en inomhusdamm;) Jag menar att standardakvarium typ rio 400 är 50 cm djupt och 66 högt tror jag. Skulle hellre ha typ 160x60x60. Har just hittat akvastabil som är 160x55x60 så det närmar sig:D
#6 - 28 december 2013 12:43
Hahaha!! Neee lyssna på ettfett! Klart du ska ha ett kar i storleken han föreslog! ;)
#7 - 28 december 2013 12:49
Jag har själv precis beställt ett

http://www.akvariehobby.se/shop/product.php?id_product=721

Så jag är väl färgad vad jag gillar ;)
#8 - 28 december 2013 15:55
flygrc skrev:
Jag har själv precis beställt ett

http://www.akvariehobby.se/shop/product.php?id_product=721

Så jag är väl färgad vad jag gillar ;)

Coolt! Ser fram emot bilder. Väldigt högt då vattenytan hamnar på 175 cm ovan golv?
Vad ska du ha i det?
PS ring inte mig när du ska bära in det(vikt 190 kg)
#9 - 28 december 2013 16:03
Micke L skrev:
Coolt! Ser fram emot bilder. Väldigt högt då vattenytan hamnar på 175 cm ovan golv?

Vad ska du ha i det?

PS ring inte mig när du ska bära in det(vikt 190 kg)

Ha ha, tar det under armen .. not ... fast jag tror inte det stämmer för när jag räknar på det så är det nog närmre 140kg så då kan du väl hjälpa mig att bära? ;)
Det blir till att stå på en stol för det är rätt med de 175 till ovankant men sedan är vattenytan på 165 över golvet.
Jag kommer köra Malawi, Golden är den enda spikade sdan får jag se vad som passar till och vad jag hittar.
#10 - 28 december 2013 16:39
Kul en dröm .lycka till!Men det såldes precis ett akvarium på 1000 liter, på blocket, liknade det du beställt för 4.000 kr..Med belysningsramp och ställning..
#11 - 28 december 2013 23:10
flygrc skrev:
Ha ha, tar det under armen .. not ... fast jag tror inte det stämmer för när jag räknar på det så är det nog närmre 140kg så då kan du väl hjälpa mig att bära? ;)

Det blir till att stå på en stol för det är rätt med de 175 till ovankant men sedan är vattenytan på 165 över golvet.

Jag kommer köra Malawi, Golden är den enda spikade sdan får jag se vad som passar till och vad jag hittar.

Hör du av dig så hjälper jag så klart till. Antagligen så bor du på fjärde våningen och utan hiss?
Ska bli spännande att följa för naturligtvis blir det en ny tråd:p
#12 - 29 december 2013 06:45
Hemi skrev:
Kul en dröm .lycka till!Men det såldes precis ett akvarium på 1000 liter, på blocket, liknade det du beställt för 4.000 kr..Med belysningsramp och ställning..

Nej, inget i närheten har funnits på blocket, i allafall inte mer än en timme ;)
#13 - 29 december 2013 06:48
Micke L skrev:
Hör du av dig så hjälper jag så klart till. Antagligen så bor du på fjärde våningen och utan hiss?

Ska bli spännande att följa för naturligtvis blir det en ny tråd:p

Tackar för erbjudandet:)
Enplanshus, går att köra ända fram till ytterdörren så det är optimalt.
Jag har faktiskt en tråd men på ciklider.se [:o]
#14 - 29 december 2013 08:03
Hemi skrev:

Jag har haft koll på blocket över ett år för att hitta ett Infinity 153 och gav upp, vad händer då? Jo det läggs ut ett på blocket, så nu har du chansen :)
http://www.blocket.se/stockholm/Stort_mobelakvarium_med_sump___800_liter_51329369.htm?ca=23_14&w=3
#15 - 29 december 2013 12:19
flygrc skrev:
Tackar för erbjudandet:)

Enplanshus, går att köra ända fram till ytterdörren så det är optimalt.

Jag har faktiskt en tråd men på ciklider.se [:o]

Hittade din tråd och kollade in filmen med bla regnbågsfiskar. Snyggt!
Vad har du för belysning? MH?
#16 - 29 december 2013 14:18
Micke L skrev:
Hittade din tråd och kollade in filmen med bla regnbågsfiskar. Snyggt!

Vad har du för belysning? MH?

Ja det karet har blivit fint,
Rätt om ljuset, jag har 2*24w T5 sylvania aquastar och ett HM rör på 150 w 6500k.
#17 - 29 december 2013 17:05
flygrc skrev:
Jag har haft koll på blocket över ett år för att hitta ett Infinity 153 och gav upp, vad händer då? Jo det läggs ut ett på blocket, så nu har du chansen :)

http://www.blocket.se/stockholm/Stort_mobelakvarium_med_sump___800_liter_51329369.htm?ca=23_14&w=3

Hehe..Jo det är typiskt har oxå haft koll typ ett år, intensivt sista månaderna för att få en just 2 meter lång burk..missat flera, bl.a ett 200x55x55 och ett 200 x50x 50

Nå precis före jul köpte jag ett 2 år gammalt 200 x 60 x 60 = 720 l för 1500 kr enda tillbehör ett fluval fx5. Limmat av akvarielagret(Sture), har faktiskt träffat honom vid ett tillfälle och växlat några ord..
#18 - 29 december 2013 19:02
flygrc skrev:
Ja det karet har blivit fint,

Rätt om ljuset, jag har 2*24w T5 sylvania aquastar och ett HM rör på 150 w 6500k.

Ja det är det och det blir ju så härligt glitter i vattnet med MH. Byggt ramp själv eller hur har du löst det hela?
#19 - 29 december 2013 19:10
Micke L skrev:
Ja det är det och det blir ju så härligt glitter i vattnet med MH. Byggt ramp själv eller hur har du löst det hela?

Köpte den på blocket för ett par år sedan, kina något.. jag har byggt om den för ett halvår sedan efter som ballasten pajade så satte jag i en elektronisk istället.
Ramen runt karet är hemmasnickrat av 4 mm plywood.
#20 - 29 december 2013 21:36
flygrc skrev:
Köpte den på blocket för ett par år sedan, kina något.. jag har byggt om den för ett halvår sedan efter som ballasten pajade så satte jag i en elektronisk istället.

Ramen runt karet är hemmasnickrat av 4 mm plywood.

Ok och vad är det för akvarium då? Ser ut att vara bra djup!
#21 - 30 december 2013 05:39
Micke L skrev:
Ok och vad är det för akvarium då? Ser ut att vara bra djup!

Jag tror det är ett Wromak, lika som i länken.
http://www.akwaria.net/Produkty/Akwaria/Akwaria-narozne/Trio/Akwarium-narozne-107x107x60-cm-410L-Trio
#22 - 30 december 2013 19:47
Pratade med en butik idag som berättade att grossisten Imazoo limmar egna kar och man kan få både ramkar och helglas med måtten 150x60x60 cm. Det känns helt perfekt. Dock visste han inte hur det var med möbel(tänker inte ha någon alu ställning)
Vet inte heller hur det är med belysning.
#23 - 31 december 2013 14:52
Micke L skrev:
Pratade med en butik idag som berättade att grossisten Imazoo limmar egna kar och man kan få både ramkar och helglas med måtten 150x60x60 cm. Det känns helt perfekt. Dock visste han inte hur det var med möbel(tänker inte ha någon alu ställning)

Vet inte heller hur det är med belysning.

Möbler till akvarium med standardmått finns på flera nätbutiker:)
#24 - 31 december 2013 23:47
KJE skrev:
Möbler till akvarium med standardmått finns på flera nätbutiker:)

Ok, tack ska kolla på dessa. Återstår dock bel frågan. Skulle gärna haft 2x250 MH men det är ju inte gratis, varken i inköp eller förbrukning.
#25 - 1 januari 2014 02:04
Micke L skrev:
Ok, tack ska kolla på dessa. Återstår dock bel frågan. Skulle gärna haft 2x250 MH men det är ju inte gratis, varken i inköp eller förbrukning.

Det blir nästan 1 w per liter, jag kan säga att det är ljus för salt, för växter räcker det länge med 0,5w/liter.
Sikta på max 2*150w som jag ser det.
Eftersom jag själv är Mh frälst förstår att du vill ha det ljuset.
#26 - 1 januari 2014 09:35
Micke L skrev:

Det är väl numer nästan gratis!

Många som uppgraderar till olika betydligt i inköp dyrare ledramper etc gör att många mh blir över. Skaffa tex lysrör och mh och kör lysrör som brödbelysning och kräma på mh när du är hemma och sitter framför akvariet. Högre förbrukning en stund är väl inte allt i världen.
#27 - 1 januari 2014 12:52
Micke L skrev:

Är det växtakvarium till hundra procent som gäller då eller ska du köra salt? Själv kör jag med Juwels standardramp och det fungerar riktigt bra, fast då har jag ju inga svåra växter och inget CO-system heller, gissar att det behövs mer ljus om man ska köra växtakvarium seriöst:)
#28 - 1 januari 2014 16:47
simpson skrev:
Det är väl numer nästan gratis!

Många som uppgraderar till olika betydligt i inköp dyrare ledramper etc gör att många mh blir över. Skaffa tex lysrör och mh och kör lysrör som brödbelysning och kräma på mh när du är hemma och sitter framför akvariet. Högre förbrukning en stund är väl inte allt i världen.

Bra idé! Ska fundera på hur man får till något snyggt.
#29 - 1 januari 2014 16:48
flygrc skrev:
Det blir nästan 1 w per liter, jag kan säga att det är ljus för salt, för växter räcker det länge med 0,5w/liter.

Sikta på max 2*150w som jag ser det.

Eftersom jag själv är Mh frälst förstår att du vill ha det ljuset.

Ja det är riktigt, 2x150 blir nog mer lagom.
#30 - 1 januari 2014 16:53
KJE skrev:
Är det växtakvarium till hundra procent som gäller då eller ska du köra salt? Själv kör jag med Juwels standardramp och det fungerar riktigt bra, fast då har jag ju inga svåra växter och inget CO-system heller, gissar att det behövs mer ljus om man ska köra växtakvarium seriöst:)

Det blir inte salt utan troligtvis sydamerika med mycket växter, dock inte med CO2. Jag har tittat på Juvel Rio 400 och tror säkert det ljuset är fullt tillräckligt. Det som talar emot att jag köper ett sådant är att det är 50cm djupt, jag vill gärna ha 60 cm. När det gäller MH ger det ett annat ljus och skuggor/glitter i vattnet vilket ger en skön känsla.
#31 - 1 januari 2014 19:06
Micke L skrev:
Det blir inte salt utan troligtvis sydamerika med mycket växter, dock inte med CO2. Jag har tittat på Juvel Rio 400 och tror säkert det ljuset är fullt tillräckligt. Det som talar emot att jag köper ett sådant är att det är 50cm djupt, jag vill gärna ha 60 cm. När det gäller MH ger det ett annat ljus och skuggor/glitter i vattnet vilket ger en skön känsla.

Om du gillar Juwel så är Vision 450 är 60 cm djupt i mitten, även om det i och för sig bara drygt 40 cm längst ut på kanterna, men det blir fort djupare in mot mitten:)
#32 - 1 januari 2014 20:19
Micke L skrev:
Bra idé! Ska fundera på hur man får till något snyggt.
Skaffa en stor ramp för tex 2 lysrör så har du förhoppningsvis plats kvar inne i rampen att få plats med 2 mh. Eventuellt en datorfläkt för att inte få för hög temperatur.
#33 - 1 januari 2014 21:49
KJE skrev:
Om du gillar Juwel så är Vision 450 är 60 cm djupt i mitten, även om det i och för sig bara drygt 40 cm längst ut på kanterna, men det blir fort djupare in mot mitten:)

De karen tycker jag får en optisk illusion så de ser djupare ut.

Om du inte är van vid svängd framruta så ska man vara medveten om att reflexer från fönster osv syns mer.
Själv gillar jag svängda framrutor mer än helt plana. Ger mer liv åt karet.
#34 - 1 januari 2014 22:05
flygrc skrev:
De karen tycker jag får en optisk illusion så de ser djupare ut.

Om du inte är van vid svängd framruta så ska man vara medveten om att reflexer från fönster osv syns mer.

Själv gillar jag svängda framrutor mer än helt plana. Ger mer liv åt karet.

Jag tror dom har ett 450 med fisk i på Hornbach i Malmö. Ska åka och titta noga på detta. Vore ju skönt att få en allt i ett lösning men jag kommer att sakna MH ljuset så ska tänka efter noga innan jag beställer något.

Annons