Nytt akvarium ~3l

#1 - 17 februari 2005 20:12
Såg detta:

http://www.zoopet.com/akvarium/snygga_akvarium_visa.asp?NR=159

och jag måste säga att det är ruggit snyggt.

Hur skulle man sköta ett sådant akvarium? Hur mycket och hur ofta ska man byta vatten osv?

Om jag har förstått det rätt så måste man i princip byta vatten varje dag för att få en miljö som är hållbar för fiskarna att leva i.

Vet mycket väl att ett sådant här akvarium är svårt att få fungera bra, det är därför jag frågar.
#2 - 17 februari 2005 20:41
Som det står i texten går det nog att få en fungerande miljö med få fiskar och många växter, men jag förstår inte riktigt varför, annat än att man kanske kan se det som en utmaning. Det är ju mycket roligare med ett stort akvarium.
#3 - 17 februari 2005 21:06
Tyckte att det såg urhäftigt ut! Skulle passa fint på ett soffbord/sidebord i stället för en blomma. Men det är nog svårt innan man får det att funka, och alger puhhh!

Mvh
#4 - 17 februari 2005 21:17
Själv tycker jag storleken har betydelse... :)
Och att ju mindre burken är detso intressantare om man nu inte skall ha Belugas i densamma. ;)
Det finns även en site för små saltvattensburkar - http://www.nano-reef.com/ :eek:
#5 - 17 februari 2005 21:25
Ju mindre desto intressantare? Det var ju rätt udda, men jag förstår av din signatur att du håller på med killis så det förklarar väl saken.

Mvh
Magnus
#6 - 17 februari 2005 21:31
Det hänger inte på storleken utan på tekniken, men i detta fall finns det ingen teknik...
:o :o :o

Mvh
#7 - 18 februari 2005 09:01
Om jag har förstått det rätt så måste man i princip byta vatten varje dag för att få en miljö som är hållbar för fiskarna att leva i.

Vitsen med ett sådant kar är att få en jämn balans mellan fiskar och växter. Om du byter vatten varje dag är det möjligt att fiskarna skulle klara sig men växterna skulle tvärdö.

Alternativen är att antingen inte byta vatten alls och söka en jämn balans genom att öka/minska ljuset efter mätningar. Eller så byter man en till två gånger i veckan och tillsätter kända nivåer av alla nödvändiga ämnen.

Jag tror inte att det karet på bilden är körd utan co2 tillsats, det är för fint för det. De kanske har tagit bort den klumpiga co2 apparaturen inför fotografering. Jag har en känsla av att fiskarna också är i karet enbart för fotograferingstillfället.

Kanske Kjell vet?
MVH
Magnus
#8 - 18 februari 2005 12:12
Fiskar är inget krav men det blir helt klart mycket vackrare så.

För jag antar att det knappt finns någon fisk som trvis i ett så här litet akvarium.

Får väl ge det ett försök med bara växter och se hur det kan bli.
#9 - 18 februari 2005 13:11
Det där karet ser nästan osannolikt litet ut. Kan det verkligen vara så litet som 2-3 liter? Det ser helt kubiskt ut, vilket skulle innebära måtten 14x14x14 cm. Ökar man till 25x25x25 så får man 15 liter iaf. 14 cm känns knappt som man får ner handen i. :)

Men man blir onekligen sugen på att skaffa ett sånt där litet kar och bara ha växter i. Där snackar vi utmaning!
#10 - 18 februari 2005 14:53
Om ni kör växtakvarium utan fiskar....Tänk på att växterna måste ha kväve och fosfor i vilket fall.
MVH
Magnus
#11 - 18 februari 2005 16:00
[QUOTE=Tropfrog]Om ni kör växtakvarium utan fiskar....Tänk på att växterna måste ha kväve och fosfor i vilket fall.[/QUOTE]
KNO3, KH2PO4 och NutriSI har jag redan hemma, och det hoppas jag att alla andra har också. ;)

Frågan är hur man löser upp co2 i ett sånt litet kar. Alla former av pumpar, reaktorer eller trappor lär ju ta upp halva akvariet. Minst. Man får helt enkelt köra utan co2. Kanske är bäst, så man slipper rensa ut bland växterna varje dag...
#12 - 25 februari 2005 08:56
När jag har kört fiskfritt i ett 21-liters så har jag hällt i lite kolsyrat vatten från en soda streamer ungefär varje dag. Det blir ju ett pH-fall men växterna blir bara glada. Det är väl knappast optimal upplösning, det bubblar ut en hel del på ytan men så länge växterna bubblar på så är det gott nog för mig :)

/olivia
#13 - 27 februari 2005 13:41
Hmma... Känns enormt litet... Jag hade använt det till att odla växter i. Känns som om det är max med fiskar man kan ha i den tanken. :)

Vad är det man säger 1½-2 liter per centimeter fisk...

Annons