Nytt akvarium

#1 - 8 mars 2005 21:35
när jag var liten hade vi ett jättestort 750 l. akvarium men har för övrigt inte så värst mycket erfarenhet av akvarieskötsel m.m. förutom ett flitigt tittande i ett flertal olika böcker och nu tänkte jag skaffa ett medelstort akvarium ca: 60-100 l. men jag har inte riktigt bestämt mig. Jag undrar lite vilka fiskar ni rekommenderar som inte är särskilt svårskötta och trivs ihop? och lite hur mycket ett rimligt pris för allt detta borde vara?
Om ni kommer på något annat viktigt jag borde tänka på så kan ni säga det också.
#2 - 8 mars 2005 21:38
upptäckte att detta förmodligen var fel ställe att skriva det här på men det verkar inte gå att ta bort sina inlägg.
#3 - 8 mars 2005 21:40
Ställ akvariet på frigolit eller liknande. Fyll det med vatten och låt det stå i minst en vecka innan du börjar stoppa i fiskar. Ha filtret igång under denna tid.

Köp ett akvarium med lysrör och inte glödlampa. Lysrör är billigare i längden ger bättre ljus och är bättre för växterna.

Fiskar börja med något enkelt som svärdbärare eller platy. Kanske guppies även om jag tycker att de verkar dö lite för lätt för att anses som enkla. köp någon algätande fisk som siamesiska algätare, otocinclus eller ancistrus.
#4 - 8 mars 2005 21:41
Ja den borde nog ligga under mitt första akvarium.
#5 - 9 mars 2005 10:09
mm.. panik.. jag blandade ihop algätarna igår.. blev litet förvirrad och försöker nu minnas vad jag pratade om.. siamesiska algätaren är okej.. hmm.. ska nog inte tala akvarier så sent på kvällen... blandar ihop det... här är beskrivningen av siamesisk algätare...
http://www.zpet.se/fiskar/fisk.php?NR=270

Annons