Nytt akvarium

#1 - 18 februari 2005 17:15
tjena alla

nu har jag tagit tag i akvarieintresset igen...
Har införskaffat mig en ny burk... mått 185*68*60 ca ..
med co2 anläggning m.m.. Sitter just nu o funderar på ev. fiskar tror att det kommer bli ett sällskapsakvarium med blandade fiskar till o börja med.. vill ha några med lite storlek... kom gärna med förslag angående allt ...

mvh
Fredrik
#2 - 18 februari 2005 17:31
Förslag: Malawi biotop med Blå Delfinciklid och Golden.
#3 - 18 februari 2005 17:46
Hej o välkommen!

Det var inte dåligt att börja direkt med ett akvarium runt 750 liter, men det är ett mycket bra val då det blir lättare att att få balans i det än i ett mindre kar.
Förvånar mig lite att du även har köpt CO2 anläggning direkt. Men du har kanske erfarenhet av dem sedan tidigare. Om du skall köra med CO2 så räknar jag med att du skall ha mycket växter, och kanske även känsliga växter. Det betyder ju att du inte vill ha fiskar som ger sig på växterna, eller gräver upp dem.
Men ge gärna lite mer info om vad du önskar, så skall du säkerligen få bra svar =)
Pröva även sökmotorn för artbeskrivningar som finns här på zoopet. Där kan du söka på bla storlek, vattenvärden och ursprung. Kanske kan du hitta något som du tror kan passa ditt akvarium.

Själv skulle jag haft ett stort stim med någon tetra, kanske rosentetror, samt ett par skalarer.
#4 - 18 februari 2005 18:31
tjena..
Varför jag har ett co2 system är för att jag fick det med.. har köpt hela paketet med pumpar co2 m.m begangnat.. kompisen som hade akvariet innan hade altom scalarer o mest uteslutande sydamerikanska fiskar..

[QUOTE=Neptun]Hej o välkommen!

Det var inte dåligt att börja direkt med ett akvarium runt 750 liter, men det är ett mycket bra val då det blir lättare att att få balans i det än i ett mindre kar.
Förvånar mig lite att du även har köpt CO2 anläggning direkt. Men du har kanske erfarenhet av dem sedan tidigare. Om du skall köra med CO2 så räknar jag med att du skall ha mycket växter, och kanske även känsliga växter. Det betyder ju att du inte vill ha fiskar som ger sig på växterna, eller gräver upp dem.
Men ge gärna lite mer info om vad du önskar, så skall du säkerligen få bra svar =)
Pröva även sökmotorn för artbeskrivningar som finns här på zoopet. Där kan du söka på bla storlek, vattenvärden och ursprung. Kanske kan du hitta något som du tror kan passa ditt akvarium.

Själv skulle jag haft ett stort stim med någon tetra, kanske rosentetror, samt ett par skalarer.[/QUOTE]
#5 - 18 februari 2005 18:45
Altum eller vanliga skalarer ihop med Marmorgurami tycker jag är en vacker kombination.
#6 - 18 februari 2005 19:05
jaa det håller jag med om..
#7 - 20 februari 2005 00:25
Har du kommit fram till någon bra kombination du vill ha?
#8 - 20 februari 2005 10:16
Tjena
var inne o tittade på fisk m.m igår.. bara för att få igång tankarna.. just nu är jag nog inne på sydamerikanskt, med ev. någon avstickare..

[QUOTE=Gimbo]Har du kommit fram till någon bra kombination du vill ha?[/QUOTE]
#9 - 20 februari 2005 10:17
co2 anläggning är automatisk.. bara ett trapptryck =)

Annons