nytt akvarium...!

#1 - 15 januari 2005 10:54
Hej!
Tänkte skaffa ett nytt akvarium, men eftersom platsen där det ska stå är lite speciell så undrar jag:
Vet någon hur mycket det kostar att låta en glasmästare fixa ihop ett kar på ~75 liter?
#2 - 15 januari 2005 13:08
Det är oftast billigare o köpa ett som är färdigt!
Jag har varit runt hos olika glasmästare men dom sa att det va billigare o köpa ett färdigt kar .
#3 - 15 januari 2005 13:46
Betydligt mer än om du gör det själv ;)
Bestäm hur högt, djupt och brett det skall vara.
Dra från för fogar och glas. Skall det t.ex. vara 35 cm djupt och glaset 6 mm tjockt med 2 mm fogar så dra från 2x6 + 2x2 mm, totalt 16 mm och sidorna skall då bli 33,4 cm breda. Inte oöverstigligt svårt + att du får lära dig hanskas med limpistol m.m. vilket kan vara bra att kunna om du kommer att behöva renovera något akvarium någon gång.
Glöm inte att kantslipa glaset.
Men som Nisse skriver, räkna inte för mycket med att tjäna pengar jämfört med färdigtillverkat akvarium, och absolut inte jämfört med beg.
Vinsten ligger i glädjen och tillfredställelsen av att ha gjort det själv
#4 - 15 januari 2005 13:50
jo, men det är 2 saker som talar emot det just nu;)

1. Tror inte att det finns ett kar med de måtten.

2. Jag behöver egentligen inte pump osv. som ofta följer med till ett så litet kar.

Men vet någon var man kan köpa ett kar med måtten L45*B30*H45, så säg gärna till:)
#5 - 15 januari 2005 13:53
[QUOTE=Karon]Betydligt mer än om du gör det själv ;)
Bestäm hur högt, djupt och brett det skall vara.
Dra från för fogar och glas. Skall det t.ex. vara 35 cm djupt och glaset 6 mm tjockt med 2 mm fogar så dra från 2x6 + 2x2 mm, totalt 16 mm och sidorna skall då bli 33,4 cm breda. Inte oöverstigligt svårt + att du får lära dig hanskas med limpistol m.m. vilket kan vara bra att kunna om du kommer att behöva renovera något akvarium någon gång.
Glöm inte att kantslipa glaset.
Men som Nisse skriver, räkna inte för mycket med att tjäna pengar jämfört med färdigtillverkat akvarium, och absolut inte jämfört med beg.
Vinsten ligger i glädjen och tillfredställelsen av att ha gjort det själv[/QUOTE]

och glädjen i att akvariumet kommer att ha exakt de måtten man vill ha;)
kan någon ge mig en sida där det finns fler tips som kan varav bra när man limmar ihop ett akvarium?
#6 - 15 januari 2005 14:12
Så här brukar jag göra när jag bygger mina akvarier.
Innan du limmar glasen bör du slipa kanterna om det inte är gjort när du får glasen.
Tvätta glaset noga med aceton.
Tejpa fast två tändstickor el. cocktailpinnar (liknar runda tandpetare spetsiga i bägge ändar) per fog.
Res glasen mot varandra och fäst ihop dem med tejp, maskeringstejp eller liknande. Jag brukar ställa kortsidorna innanför långsidorna och alla sidor på bottenglaset.
Sätt en liten limdutt, lika tjock som glaset och några mm långa i varje hörn så att de håller ihop rutorna och låter dem torka innan du tar bort distanserna.
Sätt pipen på limtuben mot fogen och tryck in lim så att det fyller fogen, eventuellt så flödigt att det blir en vall på insidan. Om du tryckt i så mycket lim att det blivit en vall på insidan stryker du ut den med ett fuktat finger (försök att stryka ut fogen i ett drag, svårare att få det snyggt om man tar omtag). Vänta inte för länge med att stryka ut fogen, det blir inte fint om silikonet skinnat sig.
Om det behövs, lägg på en sträng invändigt som stryks ut på samma sätt.
Eventuellt kladd väntar man lämpligen med att skära bort tills det torkat.
Kläm ut lite silikon ur pipen så att det blir en liten kula när du lägger den från dig när du är klar för tillfället, så blr det enklare att få loss proppen som blir när limmet i pipen härdat nästa gång du skall limma.
#7 - 15 januari 2005 15:48
ok...
har 2 flaskor med silicon just nu, men ungefär hur mycket silicon behövs det till 60-70 l?
(måste nämligen be affären skicka efter)
#8 - 15 januari 2005 15:55
Har aldrig gjort ett själv men jag hittade den här sidan.... den kan kanske hjälpa dig??

http://web.telia.com/~u41304321/akvarie.htm
#9 - 15 januari 2005 16:25
[QUOTE=Maya]Har aldrig gjort ett själv men jag hittade den här sidan.... den kan kanske hjälpa dig??

http://web.telia.com/~u41304321/akvarie.htm[/QUOTE]

Jo, speciellt länken där man såg hur man räknade ut glastjockleken;)

http://web.telia.com/~u41304321/tabell.jpg

(ps. karet kommer att bli mina just nu trångbodda kampfiskars nya hem Maya;) )
#10 - 15 januari 2005 16:46
ahhhh härligt.... :D [:-59]
#11 - 15 januari 2005 17:19
:D
#12 - 15 januari 2005 17:37
det räckar alla ggr med en tub[:-159]
#13 - 16 januari 2005 22:29
Malawi´n citat:
Hej!
Tänkte skaffa ett nytt akvarium, men eftersom platsen där det ska stå är lite speciell så undrar jag:
Vet någon hur mycket det kostar att låta en glasmästare fixa ihop ett kar på ~75 liter?

Kolla www.globefish.nu han bygger snygga,billiga å bra kar dels standardmått, dels efter DINA önskemål. Butiken ligger i Sthlm. så kan du inte hämta det själv tror jag att bussgods är det billigaste alt.
mvh.Jade!
#14 - 17 januari 2005 02:05
om jag känner glasmästarn, vem är du då?? -Geezer-

Annons