Nytt akvarium 325 liter

#1 - 18 januari 2010 20:36
Hej på er!
Jag har precis införskaffat ett nytt akvarium (325l). Har ett 60-liters idag med lite smått och gott i.
I mitt nya så är jag sugen på att köra Malawi eller Tanganyika. Är i stort sett nybörjare vad gäller akvarium och har bara haft mitt lilla 60-liters i en månad, utan dödsfall iofs ;) Men jäklar vad beroendeframkallande det är! Fortsätter det i den här takten så har jag snart hela huset fyllt med kar :D

Är det någon skillnad i svårighetsgrad mellan Malawi och Tanganyika? Skiljer det mycket i inredning osv?

Många (förmodligen väldigt lätta för er proffs) frågor men jag hoppas ni har lust att hjälpa mig :)

//Fredde
#2 - 18 januari 2010 20:54
Ah en till från växjö, välkommen till forumet.
håller med att det är beroendeframkallande, jag började med ett 80 liters nu sitter jag på 5st kar från 65liters upp till 525 liters ^^
har malawi i mitt 240 liters och jag hade 100000 frågor oxå i början, men fråga på du, det finns en del "proffs här".Kan tyvär ingen om tangysar och inte så mycket om malawi heller egentligen ;) (tillräckligt för att ha ett kar) inge proffs direkt.
jag kör med vit kalksand i mitt kar och en hel del kalksten, thats it, hade lite gröna växter i börja....tjowisst det gick ju så där, mina golden hade jättekul när dom bråkade om vem som skulle leka med gräset som dom grävde upp :) så nu är där bara stenar som bildar grottor i karet.
#3 - 18 januari 2010 21:12
Tackar tackar!
Var handlar du någonstans i stan? Akvarieprylar menar jag ju då givetvis ;-)
Var på akvarielandet häromdagen och tittade lite. Vill som sagt inte ha något som är för svårskött så här i början :-)
#4 - 18 januari 2010 21:18
Malawis naturliga miljö är mycket sten. de gräver mycket så ett gott råd är att lägga i en skiva frigolit eller ett liggunderlag i akavariet innan du häller på sanden. Växter ska du inte ha så mycket. för det första så är det inte så biotopiskt, o för det andra är malawi vegetarianer (i huvudsak) så många växter stryker med.
Men en växt som passar med malawi är javaormbunke. Tålig o kraftigt grön. Gör sig snyggt mot alla färgerna från fiskarna.

En liten personlig åsikt. Jag tycker det är väldigt snyggt med ljus sand till malawi. helst vit. För då står fiskarnas färger ut så väldigt mycket mer.

hoppas det går bra med ditt malawi (eller kanske tanganyika då) :)
#5 - 18 januari 2010 21:21
Tackar för detta hannesc. Några särskilda arter man ska börja med? En mal eller två förmodar jag att man ska ha med eller? :)
Bilagor:
#6 - 18 januari 2010 21:30
oo det finns ju så många.

Mbunas
Mbenji
Greshaki
Röda zebror

Nästan bara att välja vad du tycker är snyggt. Köp 1 hanne o 2-3 honor till han.
ja en mal är bra o ha så håller du akvariet rent o snyggt. har en Plecomal med mina o har inga som helst besvär av alger.
#7 - 18 januari 2010 21:31
jag började med Golden och Hongi, det går även en 3 st ancistrus i mitt kar
#9 - 18 januari 2010 21:40
så här såg mitt kar ut när jag först började med det, köpte kalksten och vit kalksand på akvarielandet :) kanske inte det snyggaste ,men fiskarna gillar det (hoppas jag) håller på att byta ut en hel del sten då jag märkt att kalkstenen tappar lite av sin vita färg efter ett tag, nu är den mer grå i färgen.
#10 - 18 januari 2010 21:46
gustinger skrev:
så här såg mitt kar ut när jag först började med det, köpte kalksten och vit kalksand på akvarielandet :) kanske inte det snyggaste ,men fiskarna gillar det (hoppas jag) håller på att byta ut en hel del sten då jag märkt att kalkstenen tappar lite av sin vita färg efter ett tag, nu är den mer grå i färgen.

Det var ju riktigt snyggt! Undrar om man skulle åka till akvarielandet imorrn och inhandla ett lass grus... Har du någon hum om priset och mängden? Akvariet är 120x50x50. Bottenytan borde ju vara 0,6m2 om jag inte är helt ute o cyklar... Hur tjockt lager brukar man ha? Några cm?

Tack för listan hannesc. Finns många läckra fiskar att välja på ju. Såg en blå-aktig fisk med vita "läppar" på akvarielandet som var riktigt läcker. Ska se om jag hittar den i listan :)
#11 - 18 januari 2010 21:51
a tror jag vet precis vilken du menar. kommer inte ihåg namnet på dom iof. var vääldigt nära att införskaffa mig ett par sånna jag med men han hade inga honor hemma så det får vänta.

tips på grus. Biltemas blästersand. jag ska nog ta o köpa det o byta ut i mitt malawi. o bra mycket billigare än akvariegrus.
#12 - 18 januari 2010 21:53
oj, bra fråga, vet att den vita va dyrast av dom han hade har förträngt priset dock ^^ glöm inte att fixa frigolit till insidan av karet under sanden det glömde jag, va bara att tömma karets på sten och sand och i med frigoliten, dom gräver mycket och har man sten staplade så vill man inte att 1 stillar ner och tar sönder botten. du har typ samma storlek som mitt kar då 240 liter tror jag köpte 2 eller 3 säckar vit sand, osäker kolla med honom där nere han borde veta, jag har mellan 5-8cm tjockt, mina malawi fixar det dom tycker är bäst för karet
#13 - 18 januari 2010 21:55
http://www.biltema.se/products/product.asp?iItemId=153567 sån menar du? Dom får fasen se till att öppna butiken i Växjö som det pratats om så länge ;) Jönköping och Halmstad är väl närmaste för min del annars :( 18kg för 74,90 är ju inte så blodigt annars!
#14 - 18 januari 2010 21:58
dom håller väl på att bygga vid citygross eller är jag helt ute och drömmer ^^ snön får försvinna så man kan köpa sand där hehe
#15 - 18 januari 2010 21:58
Frigolit har jag liggande i carporten faktiskt. 20mm golvfrigolit. Ska egentligen vara under parkettgolvet i köket men jag kan ju stjäla lite ;)
Får ta ett snack med honom imorgon. Det ska iaf vara finkornig sand då?
#16 - 18 januari 2010 21:59
gustinger skrev:
dom håller väl på att bygga vid citygross eller är jag helt ute och drömmer ^^ snön får försvinna så man kan köpa sand där hehe

Jo dom är nog igång där ute men det har dom ju varit länge. Ska ner till Helsingborg i nästa vecka iofs där finns ju Biltema men mitt tålamod är kanske inte det bästa :p
#17 - 18 januari 2010 22:02
sant, tänkte oxå "vänta" med sand, sen helt plötsligt så fanns den bara där i karet ^^, ja jag har rätt finkornig, dom gillar att sila sanden i munen har jag märkt och kör man då med rådasand storlek större så kanske dom får problem :) eller jag vet inte hehe
#19 - 18 januari 2010 22:06
nothingman skrev:

ja precis något i den stilen
#20 - 18 januari 2010 22:11
Bra det, då vet jag ungefär vad jag letar efter!
Nu ska jag krypa ner i sängen så jag orkar jobba imorrn med.

Tack för i afton!
#21 - 18 januari 2010 22:12
a det var precis den jag tänkte på från biltema. ja kom upp här till jkpg så får du komma på hembesök!

kör med Julas blästersan i mitt SA akvarium då den har mer "sand"-färg.

325 L. då behöver du nog köpa 2 säckar. jag har ca 1,5 25kg säckar i mitt 350 L
men som sagt..det är kaffepengar jämfört med akvariegrus tycker jag.
#22 - 18 januari 2010 22:21
hannesc skrev:
a det var precis den jag tänkte på från biltema. ja kom upp här till jkpg så får du komma på hembesök!

kör med Julas blästersan i mitt SA akvarium då den har mer "sand"-färg.

325 L. då behöver du nog köpa 2 säckar. jag har ca 1,5 25kg säckar i mitt 350 L

men som sagt..det är kaffepengar jämfört med akvariegrus tycker jag.

akvariegrus är rena rånet, har bara akvariesand i mitt malawi, det va innan jag hittade grus på annat håll :) kör med typ blästesand i alla mina andra kar :)
#23 - 19 januari 2010 06:56
gustinger skrev:
akvariegrus är rena rånet, har bara akvariesand i mitt malawi, det va innan jag hittade grus på annat håll :) kör med typ blästesand i alla mina andra kar :)

A det är samma här. men har nu planer för total-rebuild av malawikaret.
Biltemas blästersand och mera sten...i slimline faxe bakgrund..meeen pengar pengar pengar...
#24 - 19 januari 2010 21:50
Bidde inget Malawi-kar. Bidde ett Discus-kar :)
#25 - 19 januari 2010 23:04
Vilka Discusar hade du tänkt? Diamond Blue från akvarielandet??
#26 - 20 januari 2010 06:34
gustinger skrev:
Vilka Discusar hade du tänkt? Diamond Blue från akvarielandet??

Nej inte från Akvarielandet utan från killen som jag köpte karet av. Han odlar discus och lite annat smått o gott :) Får väl se om jag lyckas ha ihjäl alla på ett par dagar :p
#27 - 20 januari 2010 08:04
dååå skulle jag tipsa om Julas blästersand istället ;)
http://www.jula.se/filtersand-for-blastring-123209

passar mycket bättre till diskus
#28 - 20 januari 2010 09:43
Jula har vi ju i Växjö med! Nu var det iofs 45kg engelsk sjösten med som han har haft till sina diskusar innan så jag kanske kör med det till att börja med.
#29 - 20 januari 2010 09:47
okej. a det tycker jag är lite tråkit. bestäm dig innan du sätter igång karet, för det är inte att rekomendera att byta sen, då akvariet bör stå ett par veckor innan dina fiskar flyttar in. För att få rätt balans i akvariet.

Du kan ju alltid sälja sjöstenen. ja menar blästersanden kostar ju nada. 50:- för 25kg..det är rätt billigt det.

btw. vad odlar han för diskus-sorter? o priser? kanske är en smula intresserad :)
#30 - 20 januari 2010 10:16
Det han hade nu var:

Discus snakeskin ca 5cm för 150:-
Fjärilsciklider för 25:-
Ancistrusmalar för 15:-

Tror priserna är rätt... Minnet är bra men kort, kan iofs fixa hans nummer om du är intresserad :)
#31 - 20 januari 2010 10:18
hannesc skrev:
okej. a det tycker jag är lite tråkit. bestäm dig innan du sätter igång karet, för det är inte att rekomendera att byta sen, då akvariet bör stå ett par veckor innan dina fiskar flyttar in. För att få rätt balans i akvariet.

Du kan ju alltid sälja sjöstenen. ja menar blästersanden kostar ju nada. 50:- för 25kg..det är rätt billigt det.

btw. vad odlar han för diskus-sorter? o priser? kanske är en smula intresserad :)

Förresten, blästersanden. Är det bara att skölja den och lägga i som vanligt? Inget annat man ska göra med den?

Han hade Engelsk Sjösten i sitt 720-kar och där tyckte jag den såg bra ut iofs.
#32 - 20 januari 2010 10:26
A nummer kan vara bra o ha. PMa mig.

A det är bara slänga ner i en spann o ner med duschslangen o röra runt o låta stå tills vattnet blir klart.

Ja den är ju helt okej, men efter jag startat ett nytt kar med blästersand så blev jag frälst.

ser mer naturtroget ut tycker jag.

+att engelsk sjösten är ju rätt vanlig. man vill ju vara liite speciell ;)
#33 - 20 januari 2010 21:39
Nu är baljan vattenfylld iaf =) Ena pumpen låter som f-n bara men det kanske rättar till sig om den får gå lite.
Spelar det förresten nån roll var man gör av doppvärmaren?
#34 - 20 januari 2010 22:25
pumpen låter säkerligen pga luft men det ger sig efter ett par dagar.

ne det spelar ingen roll. fast det bör vara där det flödar vatten ordentligt så att värmen sprids. tips bredvid pumpen.
#35 - 20 januari 2010 22:46
Låter bra det. Hade för mig att jag läst att dom kunde väsnas lite. Var visst med ett bottenfilter med såg jag! Kul med överraskningar!
Enligt termometern så har jag 28 grader i vattnet nu så doppvärmaren sköter sig nog verkar det som =)
#36 - 21 januari 2010 15:09
En liten fråga... Har två scalarer i mitt lilla 60-literskar. Klarar dom 28-29 grader som jag har i det stora? Känns som dom skulle ha det bättre i det...
#37 - 21 januari 2010 15:14
altum-scalarer ska enligt zoopets beskrivning klara sig med det, men antar att du itne har altum?
http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=197
http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=196
#38 - 21 januari 2010 15:33
Nej det är nog inga märkvärdiga scalarer jag har. Svarta är dom det är ungefär allt jag vet ;-)
#39 - 21 januari 2010 17:40
då kanske det blir lite svettigt för dom. men det finns säkert andra proffs här som kan svara bättre.
#40 - 21 januari 2010 17:57
Jag har stoppat i dom nu. So far so good iaf. Skulle dom börja se hängiga ut så får jag väl helt enkelt flytta tillbaka dom =)
#41 - 21 januari 2010 18:02
jepp. men det går säkert bra
#42 - 22 januari 2010 05:46
Dom har överlevt natten iaf. Åt till och med lite frukost nyss så det verkar gå bra!
#43 - 22 januari 2010 18:33
Fick med mig en mal (vet inte vad det är för sort) på över 30cm från mosterns gubbe idag. Fick inte plats i hans kar. Verkar trivas bra i mitt!

Pumpen låter fortfarande som f-n. Får nog bli en ny...
#44 - 7 februari 2010 15:04
nothingman skrev:

Pumpen låter fortfarande som f-n. Får nog bli en ny...

Inte så konstigt om du kör med blästersand och bottenfilter..

Om jag nu inte missförstod dig.
#45 - 12 februari 2010 17:14
Spijer skrev:
Inte så konstigt om du kör med blästersand och bottenfilter..

Om jag nu inte missförstod dig.

Nej jag har inte blästersand utan engelsk sjösten (tror jag det heter).

Har för övrigt fått bra fart på baljan nu. 4 chokladciklider som simmar runt och är otroligt vackra! Av någon märklig anledning så minskar mina vinkeltetror i antal ;)

Annons