Nytt akvarium

#1 - 1 januari 2004 12:07
Är på jakt efter ett akvarium på 150-180L.
Vill ha ett akvarium med mycket växter.
Förslag?
De ska helst vara rätt billiga (en 13 åring har ej så mycket pengar [:)])
Vill ha 4-6 skalarer,20-25 neontetror några malar och något dvärgciklid par. det är just det med växterna jag inte vet vad jag ska ha. Mycket lavasten och rötter ska det med vara!

/Sippe [:-53]
#2 - 1 januari 2004 13:18
scalarer går inte ihop med neontetror... scalarerna käkar upp dom
#3 - 1 januari 2004 13:19
Scalarer och neoner kan funka. Tycker inte du ska ha under 180 liter om du ska ha Scalarer, gärna ett högt akvarium.
#4 - 1 januari 2004 13:40
Håller med gurkan...
...Skalarer går inte ihop med neontetror. Neontetror är en delikatess för skalarer och efter ett tag kommer du inte ha många neoner kvar...
#5 - 1 januari 2004 18:38
Jag skiter i om några neontetror får ofra livet till, som mrsonk skriver kan det gå om neonerna är stora och skalarerna små.Svara på frågan istället. ska ha amazonplanta och någon anubias vet jag.

/Sippe [:-99]
#6 - 1 januari 2004 18:48
Ursprungligen skickat av sippe

Jag skiter i om några neontetror får ofra livet till, som mrsonk skriver kan det gå om neonerna är stora och skalarerna små.Svara på frågan istället. ska ha amazonplanta och någon anubias vet jag.

/Sippe [:-99]

Sök på google!

[;)]
#7 - 1 januari 2004 18:58
Vallisneria är fint och förökar sig bra.
#8 - 1 januari 2004 19:03
Jag tycker det låter lite mycket för 180L. Skalarerna blir riktigt stora.
#9 - 1 januari 2004 19:11
Jag tycker det är snyggast om det inte är för många olika slags växter...
Jag skulle nog satsa på högst 3-4 olika sorter. Tycker att det lätt blir rörigt annars. Men alla har ju inte samma smak förstås...
I mitt akvarium med scalarer och tetror har jag bara olika svärdsplantor och anubias ( + lite halvdöd Riccia på en sten )...
Det är dock inte riktigt klart än, ska i med lite fler anubias när jag får råd...
Svärdsplantor tycker jag om. De täcker bra, växer ganska fort och är relativt billiga.
Javaormbunkar kan vara snyggt att fästa på rötter...
Om du vill ha något som växer fort i början finns ju t ex olika Hygrophila eller kanske vallisneria ( dock inga av mina favoritväxter )...
Det är svårt att ge förslag eftersom alla har olika smak.
Men jag skulle i alla fall inte blanda för många olika sorter...

Annons