Jag har ett nytt akvarium, sedan i våras och har provat några olika fiskar. Guppys älskar jag! Vackra och rör sig mycket. Några yngel har det också blivit men inte i den fart jag trodde, tackolov. Platy är också "roliga" fiskar som rör sig och som är färgklickar i vattnet. Ancistrusen är också en trevlig fisk:) En kampfisk har jag, mycket vacker och liksom glider runt i sakta mak, en bra kontrast till alla som rör sig mycket.
Dalmatiner Molly har jag haft ett par, men de dog snabbt. De är rätt känsliga, och tydligen hade jag inte rätt miljö för dem. Neontetror lyser upp, men man ska ha rätt många för att "de ska göra sig". Skalarer tycker jag också är vackra, men blir stora som sagt... Och de äter gärna neontetror dessutom.
Mitt tips är att du börjar med kanske två sorter som du tycker verkar fina, köper en ancistrus efter ytterligare nån vecka och sen låter akvariet "mogna" så ser du med tiden vad du saknar i färgväg eller i storlek. JAg gjorde missen att köpa en massa olika sorter och har nu ett lit rörigt akvarium, med några udda fiskar som jag väntar ut bara...