Nytt akvarium.

#1 - 30 oktober 2003 23:04
Jag har nyss varit och köpt mitt första akvarium. Det är på 112 liter och går nu för fullt innan fiskarna kommer. Men jag har ingen aning om vad jag ska köpa för fiskar och vilka fiskar som passar ihop! Tänkte att nån här kunde ge nåt bra tips. Jag vill ju ha nån mal eller nåt som äter alger. Kanske skäggmunsmal? Funderar även på o köpa några skalare, neontetra och kanske några kampfiskar? Hur låter det? Kom gärna med tips och förslag om ni orkar...
Och jag vill gärna ha lite tips ang. växter och sand...
#2 - 30 oktober 2003 23:18
Skäggmunsmal/Ancistrus är ett utmärkt val. Skalare blir för stora men neontetror och kampfiskar går bra men tänk på att inte ha mer än en kampfiskhane. Annars strider de till det bara är en kvar. Palettciklider kanske skulle vara trevligt och guppy är otroligt fina.

Sanden ska inte vara för grov. Vill du ha engelsk sjösten så ska du välja den minsta storleken 2-3mm. Sand från stranden fungerar också bra. Skölj den med hett vatten bara. Sanden ska man tvätta till den inte grumlar vattnet mer.

På växtfronten är det bäst att välja många snabbväxande växter i ett nytt akvarium. De tar upp näringen i vattnet så algerna inte får lika stor chans. Vattenpest, Cabomba, Hornsärv och Vallisneria är bra.
#3 - 31 oktober 2003 22:37
Jag har ett nytt akvarium, sedan i våras och har provat några olika fiskar. Guppys älskar jag! Vackra och rör sig mycket. Några yngel har det också blivit men inte i den fart jag trodde, tackolov. Platy är också "roliga" fiskar som rör sig och som är färgklickar i vattnet. Ancistrusen är också en trevlig fisk:) En kampfisk har jag, mycket vacker och liksom glider runt i sakta mak, en bra kontrast till alla som rör sig mycket.
Dalmatiner Molly har jag haft ett par, men de dog snabbt. De är rätt känsliga, och tydligen hade jag inte rätt miljö för dem. Neontetror lyser upp, men man ska ha rätt många för att "de ska göra sig". Skalarer tycker jag också är vackra, men blir stora som sagt... Och de äter gärna neontetror dessutom.

Mitt tips är att du börjar med kanske två sorter som du tycker verkar fina, köper en ancistrus efter ytterligare nån vecka och sen låter akvariet "mogna" så ser du med tiden vad du saknar i färgväg eller i storlek. JAg gjorde missen att köpa en massa olika sorter och har nu ett lit rörigt akvarium, med några udda fiskar som jag väntar ut bara...
#4 - 1 november 2003 15:17
Tack för svaren! Jag tror jag ska satsa på några guppys och nån kampfisk i första hand. Och självklart några skäggmunsmalar...
Sen hoppas jag det blir någre fler spännande arter lite senare.
Ska åka upp om några dagar och köpa dom första fiskarna. Längtar!
Det är ju så tråkit och bara sitta och kolla på ett tomt akvarium :-P
#5 - 1 november 2003 16:06
tyvärr inte någon vidare bra idé med guppys och kampfisk, enligt min erfarenhet i alla fall...

kampfisken åt guppyfenor hej vilt och honorna var bara marginellt bättre... kampfiskhannarna tenderar dessutom att mista sina långa fenor om de går med annat än snälla små tetror e.d.

annars är platy trevliga och de går ihop med guppys... och så några teror coh kanske pansarmalar

//Steffo

Annons