Nytt akvarium

#1 - 20 november 2012 11:01
Hej

Har just registrerat mig här pga att jag just skaffat ett begagnat akvarium 60 liter. Har skaffat en del fiskar. 6 guppy, 3 platy, 4 molly och 5 malar av olika slag. Är detta för mycket för ett 60 liters? Ingen fisk har dött än så länge och alla verkar vara pigga och alerta. Jag har tre olika växter och en fin rot med massa gömställen. Har jag för många fiskar? Är nybörjare på denna hobby. Men det verkar vara jättekul. Vill gärna ha fler fiskar men vill ju inte att det ska bli för trångt åt dem. Då skaffar jag ett större akvarium isf.
#2 - 20 november 2012 11:24
Vi börjar med att hälsa dig välkommen.

Nu skall vi se gällande mängden fisk.

Vi börjar med att konstatera att 60 liters kar innehåller aldrig 60 liter,
det försvinner en hel del pga botten / pump / rot, etc etc.

Så skulle uppskatta att det rör sig om kanske 48-50 liter vi har att spela på.

Matematik ska man egentligen aldrig syssla med, men det kan ge en fingevisning,
och då börjar vi med att skrota den gamla regeln som säger 1 cm fisk / 1 liter vatten.
Vi kör på 1 kubikcentimeter fisk / 1 liter vatten.

6 guppy
Längd: 5 cm
Höjd: 1 cm
Bredd 0,5 cm
Summa 0,25 kbkcm x 6 st = 1,5 liter

3 platy
Längd: 6 cm
Bredd 1 cm
Summa 6 kbkcm x 3 st = 18 liter

4 molly
Längd: 9 cm
Höjd: 1,5 cm
Bredd 1,5 cm
Summa 20 kbkcm x 4 st = 80 liter

Nu är vi med andra ord upp i 100 liter som minimum.

Och då har vi inte räknat in malarna......................:p

Ergo, karet är redan överfullt. [:o]

Och vi har ännu inte ens nämt att alla dom här firrarna formligen sprutar ut yngel.

Vilket gör att det inom några veckor kommer att vara ännu värre...............

Så, nu ser vi det positivt, det är med andra ord läge att köpa ett stooort kar redan nu...

Välkommen till akvarieträsket......:D
#3 - 20 november 2012 12:26
Du är inte snäll du Ken. Lura på folk stora akvarier bara så där ;) Sedan räknar tydligen Ken med gigantiska Platys :D 9 cm. Blir dina så långa?
#4 - 20 november 2012 12:28
Bluewing skrev:
Du är inte snäll du Ken. Lura på folk stora akvarier bara så där ;) Sedan räknar tydligen Ken med gigantiska Platys :D 9 cm. Blir dina så långa?

nu ändrat till [COLOR=#ff0000]4 molly[/COLOR]

typing error.....sorry
#5 - 20 november 2012 14:58
Sv: Nytt akvarium

Hm... Skulle man inte kunna ha 4 molly i ett kar på mindre än 80 liter då? Är de verkligen så utrymmeskrävande?

Skickat från min GT-S5570 via Tapatalk 2
#6 - 20 november 2012 23:12
Misstänkte det. ;) Jo men jag har ett 100 liters till på g. Yngel ja...ser redan nu ett par yngel på botten som gärna vill gräva ned sig bland gruset. Dom e gråfläckiga. Som en av malarna jag har. Kan det vara från den?
#7 - 20 november 2012 23:47

6 guppy

Längd: 5 cm

Bredd 0,5 cm

Summa 0,25 kbkcm x 6 st = 1,5 liter

3 platy

Längd: 6 cm

Bredd 1 cm

Summa 6 kbkcm x 3 st = 18 liter

4 molly

Längd: 9 cm

Höjd: 1,5 cm

Bredd 1,5 cm

Summa 20 kbkcm x 4 st = 80 liter

?? vad är det du har räknat ut ken...
#8 - 21 november 2012 00:01
Nytt akvarium

Märkligt att räkna på det, låter inte speciellt hårt tycker jag egentligen.

Mitt 30L är värre isåfall, om man ser till antalet Guppy och jag ser ingen som far illa.
#9 - 21 november 2012 12:24
Sv: Nytt akvarium

Alltså, ta detta som det Ken kallade det; en fingervisning. Du ska nog i alla fall inte ha fler fiskar i det lilla karet om du vill hålla dig säker. Ett mindre och ett större vattenbyte i veckan och lite koll på viktiga vattenvärden, så borde väl detta inte vara så farligt...

Men varför inte ett större akvarium ändå? Bigger is better. :)

Ni som följt mina vedermödor hittills känner till mitt rejält överbefolkade 54-liters akvarium, som får detta att blekna. Åtgärd är dock under genomförande. Jag har skaffat ett 150-liters som ersättning.

Skickat från min GT-S5570 via Tapatalk 2
#10 - 26 november 2012 21:21
Tack för alla svar :) Nej jag kommer inte köpa nya fiskar utan jag ska måna om dom jag har. Byter som du säger ett mindre och ett större vattenmängd i veckan.

Annons