Nytt akvarium

#1 - 24 januari 2012 12:39
Hej igen på er!
Har kommit över ett 173 liters akvarium men det medföljer ingen pump eller doppvärmare.
Går det att använda pumpen och värmaren från det akvarium på 20 l vi har nu? Eller är det alldeles för litet?

Kram på er
#2 - 24 januari 2012 12:42
Det kan jag nästan lova att det inte gör. Förutsatt att ni inte driver det med ett stort ytterfilter med strypt flöde ;)
#3 - 24 januari 2012 12:42
det är nog alldeles för litet. värmaren kanske. hur många W är den på`?

hur många L/H pumpar filtret?

man brukar ha som tumregel att pumpen ska pumpa minst 3 ggr akvariets volym i timmen. i ditt fall runt 520L/h asså.
#4 - 24 januari 2012 12:45
Hannesc, oj vad jobbigt det där lät ;) matte och jag går inte alls ihop.
Men då får vi helt investera i nytt och ha kvar lilla akvariet som prydnad eller yngelakvarium kanske?
#5 - 24 januari 2012 12:48
haha det är verkligen inte så svårt. tänk att karet är 200l istället. så sikta på ett filter som pumpar 600L/h. rätt enkelt ;)

aa ni kan ju ha det som det eller som ett räk-kar :)
#6 - 24 januari 2012 12:56
Haha jag klarade knappt nians matte så det är skit komplicerat för mig.
Får förklara det för killen sen så löser det sig nog :)

Hur mycket kan det kosta tro?
#7 - 24 januari 2012 13:00
ni ha innerfilter eller ytterfilter?

(jag rekommenderar ytterfilter. större filterkapacitet)
#9 - 24 januari 2012 13:05
Får kika runt lite på det tack för hjälpen :)
Vill inte be djuraffären här eftersom de är helt okunniga på sin sak har jag märkt.
#10 - 24 januari 2012 13:06
då är det bara att ställa alla frågor du har här. vi kommer svara :)
#11 - 24 januari 2012 13:07
beror samtidigt väldigt mycket på följande faktorer:

a)
vilka fiskar skall gå där, vissa gillar när det strömmar mycket,
andra när det strömmar mindre.

b)
hur ofta "orkar" du rengöra pumpen, innerfilter = oftare är ytterfilter
(är samtidigt mycket billigare)

c)
hur mycket kommer du att störas av att det sitter en liten plastklump
inne i karet ?

.
#12 - 24 januari 2012 13:14
Just nu har vi en pump som sitter inne i akvariet och i ärlighetens namn så störs jag inte så mycket av den.
Fiskar har vi inte helt bestämt oss för ännu men för tillfället har vi 3 kampfiskar (en bor vid sidan om i en kula, jätte dåligt jag vet men det är tills vi lämnat tillbaka henne, idag eller imorgon pga att hon skadar de andra fiskarna) och en liten algätare.

Tror inte vi kommer fortsätta med kampfiskar eftersom jag är grymt sugen på svarta guldfiskar.

Men tillbaka till pumpen, i nuläget gör jag rent filtret en gång i veckan i samband med att jag byter ut lite vatten och rengör stenen och roten som ligger i.
#13 - 24 januari 2012 13:17
rengör inte grejjerna så mycket. det är inte toppen att rengöra filtret samtidigt som du byter vatten. då finns risken att du får nitrit. (särskillt i ett sånt litet kar)

rengär bara filtret när det markant tappar flöde och då spolar du bara av det värsta gojset. inte mer.

du behvöer inte rengöra roten o stenarna.
#14 - 24 januari 2012 13:22
Okej, det ska jag tänka på!
Men har väldigt litet flöde så går inte att se med blotta ögat utan får titta på växterna som står lite längre fram ;)
Menade mest att jag sköljer av dem från mat och sånt som hamnar på dem, tycker de ser så äckligt ut med larver och flingor liggandes på
#15 - 24 januari 2012 13:22
tips....

svarta guldfiskar......njau...du menar nog svarta slöjjisar (framavlad guldfisk)...

173 liter = OK

men.....

du kommer att behöva ett STOOORT filter om du skall ha mer än 1 firre i karet.

det finns inga andra firrar som skiter så mycket som dom gör.

isf blir det nog att fixa ett ganska stort ytterfilter.

.
#16 - 24 januari 2012 13:24
Okej, det ska jag tänka på!

Men har väldigt litet flöde så går inte att se med blotta ögat utan får titta på växterna som står lite längre fram ;)

Menade mest att jag sköljer av dem från mat och sånt som hamnar på dem, tycker de ser så äckligt ut med larver och flingor liggandes på

ligger det kvar mat på botten 3-5 min efter du har matat så är det nog så att
du matar för mycket.

de skall inte ha mer än vad de kan tugga ner på max 3-5 min, helst inte mer än 1 minut......

dra ner på maten så behöver du inte rengöra.

.
#17 - 24 januari 2012 13:30
Jag blir så förvirrad haha.
Hade svarta slöjisar / guldfiskar när jag var liten och då sa vi svart slöjstjärt eftersom de var så de sa på djuraffären vi hade då.
Men när jag pratade om dem med personalen i nuvarande djuraffären så skällde hon nästan ut mig för de var minsann svarta guldfiskar och inget annat.
Lät nästan som "Kan du inte detdär så bör du inte ha fisk"
#18 - 24 januari 2012 13:31
Vi ger dem väldigt lite mat, känns som vi ger dem för lite ibland faktiskt men kampfiskar kanske inte äter så mycket?
De får både mygglarver och flingfoder och de äter båda delarna.
#19 - 24 januari 2012 13:33

Hade svarta slöjisar / guldfiskar när jag var liten och då sa vi svart slöjstjärt eftersom de var så de sa på djuraffären vi hade då.

Men när jag pratade om dem med personalen i nuvarande djuraffären så skällde hon nästan ut mig för de var minsann svarta guldfiskar och inget annat.

tja, det är ju guldfisk i grunden, som man sedan har avlat fram med massor av färger
och låååånga fenor.

det finns ju svarta guldfiskar, men de skall man nog bara ha i en damm.

.
#20 - 24 januari 2012 13:34
Vi ger dem väldigt lite mat, känns som vi ger dem för lite ibland faktiskt men kampfiskar kanske inte äter så mycket?

De får både mygglarver och flingfoder och de äter båda delarna.

det är faktiskt svårt att ge fisk för lite mat.

det är det absolut vanligaste misstaget man som akvarist gör, dvs man matar för mycket.

.
#21 - 24 januari 2012 13:34
jag menar ju såklart fiskarna med låååånga fenor och utstående ögon :)
De som ser ut som E.T framifrån ;)
#22 - 24 januari 2012 13:35
Kensa skrev:
det är faktiskt svårt att ge fisk för lite mat.

det är det absolut vanligaste misstaget man som akvarist gör, dvs man matar för mycket.

.

Det har jag faktiskt minne av från att jag var liten, att de bara ska ha lite mat. Men känns ändå som vi svälter dem ;)
#23 - 24 januari 2012 13:35
slöj med andra ord. a då skulle jag satsa på ett ytterfilter. för de skitar ner ordentligt!!
#24 - 24 januari 2012 13:36
händer då o då att jag inte matar på hela dagen. åker jag iväg en vecka så matar jag inget heller. de klarar sig utmärkt
#25 - 24 januari 2012 13:37
då ska vi se till att ordna det :)
#26 - 24 januari 2012 14:42

Hmm, i så fall borde de inte kalla nå´n av de missbildade guldfiskarna med dubbla stjärtfenor och böjd rygg för slöjstjärtar. De vanligaste svarta är de med utstående ögon, och dubbla stjärtfenor, alltså slöjstjärtar, som i grunden är guldfiskar, precis som alla andra slöjstjärtar. Låter mest som om de ville leka besserwisser, och visa att de minsann vet att det är guldfiskar :p Men har de dubbla, slöjaktiga stjärtfenor har de samlingsnamnet slöjstjärt (även om en del varianter kallas för allehanda exotiska namn), oavsett färg.

Se´n vore det väl mindre förvirrande att kalla allihop för guldfiskar, så det framgår att det är samma art. Men att säga "dubbelstjärtad krumryggad guldfisk" tar ju på krafterna, så slöjstjärt är väl ett passande samlingsnamn på just de varianterna, även de svarta.

Annons