Tjena jag skaffar förhoppningsvis under veckan ett 250 kar, hade inte tänkt ha så mycket växter i det, bara någon enstaka. trivs fiskarna ändå med bara stenar ? har tänkt ha lite blandade fiskar!
Det finns i princip 2 sätt att starta upp ett akvarium.
Den enkla metoden. Montera filter värmare och annan teknik men starta det inte.
Med växter då har du I ditt bottensubstrat exempelvis råda filtersand i akvariet.
Kanske du skall lägga ett liggunderlag eller frigolit i som stöd till dina stenar.
Sedan fyller du i vatten så det står strax över sanden. Lägg i tidnings papper och fyll sakta på med vatten.
I ett 250 liters akvarium skall du ta ungefär 4-5 nävar växter, Köp billiga gröna undervattensväxter. De snygga brokiga brukar vara svåra eller så är det sump/krukväxter.
Sedan fyller du i vatten. Du kan med fördel hälla i ett bra vattenberednings medel som klarar klor och kloramin enligt anvisningar. Starta filter och värmare. Låt stå ett dygn eller längre beroende på temperaturen. Det brukar vara OK mellan 22-26 grader för de flesta fiskar.
Stoppa i några tåliga fiskar som du försiktigt koppar in.
Mata dem försiktigt nästa dag. Inte mer än de äter upp på 5 minuter.
Metod 2 Utan eller lite växter.
Som ovan men utan växter. Men ha inte i någon levande fisk.
Du kan däremot ta en bit fiskfilé eller en räka eller två och stoppa i. En sådan som man äter från Smögen eller liknande.
Köp ett bra Nitrit dropptest. När du ser att det blir lite nitrit efter 4-4 dagar så plockar du upp den nu lite ludna räkan eller fiskbiten.
Sedan väntar du tålmodigt på att det inte syns någon Nitrit. Det brukar ta 3 veckor ungefär.
Nu kan du stoppa i lite fiskar.
Jag vet att många kommer att opponera sig och rekommendera en massa preparat och grejor men dessa 2 metoder har alltid funkat för mig de senaste 40 åren.
Men innan du gör någonting läsigenom så mycket du kan och lär dig hur du skall sköta dina fiskar. Det finns en hel del bra artiklar, artbeskrivningar osv. här på zoopet.