Jag har beställt ett nytt akvarium då mitt nuvarande har blivit riktigt dåligt i siliconet o jag vill inte silicona om då jag ändå planerat för ett större inom kort.
Imorgon kommer det nya till butiken och vi ska hämta det på eftermiddagen.
Det fick blir ett möbelakvarium då sambon tycker det är snyggare (jag håller inte med gillar de gamla hederliga ramakvarierna med aleminium ställningar o täckglas såklart).
Det är ett juwel rio 180 liters (har nu 98 liter).
Jag kommer nog o få plocka ner det gamla rätt snart då jag har ont om plats o får inte plats med båda karen nån längre tid.
Såhär har jag tänkt att gå till väga.
Flytta ner fiskarna i mitt 40 liters o sätta i en ektra pump där i eftersom det lär bli överbefolkat, men det är bara för några dagar o bör gå bra då.
Flytta över gruset från gamla karet till det nya och fylla på med det nya gruset, så länge får växterna ligga i blöt i nån bunke.
Inreda färdigt karet och sedan plantera växterna.
Fylla upp nya karet o föra över den gamla pumpen i nya karet ihop med nya pumpen.
Sedan föra över fiskarna.
De frågor jag har är just nu är hur mycket av dte gamla vattnet bör jag försäka få med? Har 2 plastboxar jag kan använda o till o spara vatten i de är på 20 liter, räcker det eller bör jag försöka spara mer vatten?
Hur pass fort kan jag föra över fiskarna i nya? Både bottensubsrtratet o pumpen från gamla kommer ju följa med + att jag har nitrivec hemma som jag kan hälla i om behov finns.
Sen några funderingar, jag har hört att pumpen till juwelkaren oftast är i underkant o inte så bra så bör jag fortsätat ha min gamla pump i nya karet i fortsättningen med? Den pump jag har nu är en aqua el fan 2 tror jag (ska klara 100-150 liters kar men tycker den är för svag för mitt 98 liters redan).
Belysningsfråga, det är ju 2 st lysrör med, jag är lite orolig att detta inte kommer o räcka för växterna, jag kommer o köpa reflektorer men det kan dröja nån månad, ska jag under tiden köra aluminium folie så jag har nått?
De växter jag har är iaf javamossa, anubias nana, polysperma, Cryptocoryne beckettii, Cryptocoryne wendtii, bacopa, pogg (minns inte det riktiga namnet men en låg växt med krusiga blad som kallades pogg), Vallisneria (vanlig o skruv), en röd växt jag tror e ludwika repens, en moss ajag inte vet namnet på o en annan rätt stor växt jag ej vet namnet på. Iaf mår alla bra o växer bra på de 2 lysrör + reflektorer jag har nu. Vill dock gärna få in lite vattenspikblad med i det nya.
Tror ni detta upplägget blir bra eller ska jag göra på nått annat vis? Alla tips tas gärna emot.