Nytt akvarie och pumpar.

#1 - 13 mars 2012 16:05
Har precis köpt mig ett 540 liters där jag fick till 2 pumpfilter av modellen atinan power-liquid filter på 2200l/h styck
men efter att ha läst lite här på forumet speciellt om botten filter är jag sugen på ett bottenfilter. eftersom det har en väldigt stor yta där goda bakterier kan frodas.
jag hade tänkt att ha mina 2 panaquer 1 Agamyxis pectinifrons 1 sajica par, 5-6 pansarmalar samt ett par jordätare samt ett gäng blodtetror.

det jag undrar är kommer dessa filter jag redan ha kunna alstra ett tillräckligt bra filter för mitt akvarium med den mängd fisk jag ska ha ?
#2 - 13 mars 2012 16:40
Atman 2000 heter dem och inte atinan :)
#3 - 13 mars 2012 17:05
eller man kanske ska kombinera med ett bottenfilter?
då hade jag tänkt 3 platter i bakre delen av akvariet där jag tänkt att ha lite grottor?
tror ni det kan ge en bra komination av filtrering
hade kanske tänkt att skaffa hantelciklid också ett par
#4 - 13 mars 2012 17:15
Och hur många liter i timmen ska en sådan powerhead isåfall pressa ut?
#5 - 13 mars 2012 17:22
har hört att de ska pressa ut akvariets volym x6 på en timme
#6 - 13 mars 2012 17:22
Har för mig att det inte lönt att ha bottenfilter om du ska ha fiskar som gräver. Såg att du skrivit att du tänkt ha plattorna till bottenfiltret bak i akvariet och grottor. Sajica cikliderna är en ciklid som gräver när de ska leka och de kommer med största sannolikhet att gräva upp skit från bottnen som samlats av bottenfiltret. Satsa hellre på ett ytterfilter då enligt min mening. Pumpen får kunna pressa ut en hel del så kanske 1000 l/h hade nog varit bra.

Kom med på att jordätare silar sanden igenom sina gälar och då måste det vara finkornig sand och då är bottenfilter uteslutet för att pumpen kommer att skjuta ut sand och förstöra pumpen.

Såg att de filterna som du har verkar pumpa på rätt bra så behåll de du har eller köp dig ett rejält filter.
#7 - 13 mars 2012 17:46
Jag hade inte tänkt att att ha bottenplattorna där jag tror fiskarna kommer gräva, utan jag kommer endast ha 2 plattor för att få en extra buff i akvariet, sen vet man ju inte om det är så att cikliderna kommer välja att vara just där, men jag ska försöka bygga så det inte blir så.
sen jordätarna, ja dem silar sten mellan gälarna, men dem suger också på sten och spottar ut stenen om det nu skulle vara för stort för att pasera gälen. dem är ju inte dumma :P
#8 - 13 mars 2012 18:40
Det blev 2 bottenplattor och en powerhead på 600l/h och köra på dessa 2 innerfilter med 2200l/h tror det ska räcka för att underhålla detta akvarium. annars är det bara och göra om och göra rätt

Annons