Nytt akvarie idag igen :)

#1 - 20 augusti 2008 15:11
Nu har jag idag införskaffat mig ännu ett nytt akvarie. Får f*n inte nog.. Köpte senast ett nytt akvarie i söndags, men blev ännu ett nytt idag, då det var "akvarierea" på solna zoo i Barkarby.

Köpte mig ett kar på 112 liter inkl filter, doppvärmare och lite små saker.
Nu är bara frågan, hur ska man inreda det på ett fint sätt?
De flesta här har så otroligt fina akvarium, vill själv ha ett öga för det, (stor eloge till alla som gör de så häftigt. Får inte nog av era bilder) vill me göra det där lilla extra för att få en känsla av att det känns naturtroget.

Sen har jag liten fråga till, vad ska jag ha för fisk där?
Har ett sällskapsakvarie på 60 liter, med platys, och barber + kampfiskhane.

Sen ett annat på 80l(?) som jag har 4 scalarer (storlek small) Dom är alltså inte jätte stora. Så än så länge klarar dom sig bra där dom är! Och sen ännu ett mindre med barber och svartfenade fantomtetror.

Så vad ska jag satsa på nu?

TIPS RÅD OCH BILDER uppskattas om ni kan hjälpa mig på traven :)
#2 - 20 augusti 2008 18:11
http://einrichtungsbeispiele.de/index.php

183 sidor med akvarium så bara sätta sig och titta igenom och du kanske hittar några tips
#3 - 20 augusti 2008 18:11
streezz88 skrev:

Köpte mig ett kar på 112 liter inkl filter, doppvärmare och lite små saker.

Nu är bara frågan, hur ska man inreda det på ett fint sätt?

De flesta här har så otroligt fina akvarium, vill själv ha ett öga för det, (stor eloge till alla som gör de så häftigt. Får inte nog av era bilder) vill me göra det där lilla extra för att få en känsla av att det känns naturtroget.

Sen ett annat på 80l(?) som jag har 4 scalarer (storlek small) Dom är alltså inte jätte stora. Så än så länge klarar dom sig bra där dom är! Och sen ännu ett mindre med barber och svartfenade fantomtetror.

Så vad ska jag satsa på nu? :)

Hej, vad synd att du inte brassade på med ett 200-300 L på en gång som hade varit lagom till Skalarerna.. Eller tur kanske för då måste du ju köpa ett nytt sen... :D
Jag skulle köpa små ciklider, typ fjäril eller Kakaduor och sedan någon större tetra typ Kongo eller Sorgmantel eller Kardinaler så inte Skalarerna käkar upp dem.. Även om Skalarerna är små nu så behöver de stort kar för att växa till sig ordentligt så jag skulle flytta dem på en gång...

Jag skulle nog ha flyttat alla från 80 L karet till nya karet... Alla från 60 L till 80 L och sedan köpt räkor till 60 L karet... :D Crystal såklart... ;) Mycket växter... Små fram och stora bak... En stor trärot som sticker upp i mitten.. Lr något.. Om man tittar på alla urtjusiga kar här på Zoopet så blir man ju nästan uppgiven... :D
Kul projekt.. :)
#4 - 20 augusti 2008 18:57
Katharina skrev:
Hej, vad synd att du inte brassade på med ett 200-300 L på en gång som hade varit lagom till Skalarerna.. Eller tur kanske för då måste du ju köpa ett nytt sen... :D

Jag skulle köpa små ciklider, typ fjäril eller Kakaduor och sedan någon större tetra typ Kongo eller Sorgmantel eller Kardinaler så inte Skalarerna käkar upp dem.. Även om Skalarerna är små nu så behöver de stort kar för att växa till sig ordentligt så jag skulle flytta dem på en gång...

Jag skulle nog ha flyttat alla från 80 L karet till nya karet... Alla från 60 L till 80 L och sedan köpt räkor till 60 L karet... :D Crystal såklart... ;) Mycket växter... Små fram och stora bak... En stor trärot som sticker upp i mitten.. Lr något.. Om man tittar på alla urtjusiga kar här på Zoopet så blir man ju nästan uppgiven... :D

Kul projekt.. :)

Hej :)

det karet jag har mina scalarer i just nu, det är rätt högt, och han i djuraffären tyckte det passade perfekt för scalarer. Han sa att scalarer är mer lugna och stilla fiskar, som hellre vill ha ett högre kar, än ett långt. Men dom får nog flytta sen... :) som jag ser nu har jag fyra stycken. Och den största verkar typ jaga två av dom andra, så får väl se vem jag gör mig av med. Kan det vara så att det är en hane? och känner sig revir tänkande? Eller är det bara fråga om vem som ska vara ledare? :)
#5 - 20 augusti 2008 19:04
mange016 skrev:

183 sidor med akvarium så bara sätta sig och titta igenom och du kanske hittar några tips

ahhh.. mumma.. ögongodis.. [:o]
#6 - 20 augusti 2008 19:13
mange016 skrev:

ojj det var verkligen fina akvarier de där.. Klart man hittar sina favoriter :)
#7 - 20 augusti 2008 20:35
Mange016!
Vilken kanonlänk, den har jag helt missat.
Tack för den, nu är kvällen/natten räddad :D
#8 - 20 augusti 2008 21:41
prova lite malaw cilkider.grymt roliga fiskar
#9 - 21 augusti 2008 07:34
Tougaye skrev:
prova lite malaw cilkider.grymt roliga fiskar

Ha ha.. Sen kan du definitivt inte stoppa ner ens skalarerna.. Om man har typ 700 L och en massa malawi som kan ägna sig åt att tjabbla med varandra så kan man kanske ha en skalare i från början och det kan gå.. Det kan lika gärna vara så att man stökar runt i karet en dag och nästa dag har de käkat upp skalaren..
Man kan absolut inte stoppa ner några småfiskar i ett kar som går fullt med malawis... :D

[SIZE=3][COLOR=Red]Dessutom ska malawis ha minst 300 L!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! [/COLOR][/SIZE]
#10 - 21 augusti 2008 07:59
Katharina skrev:
Ha ha.. Sen kan du definitivt inte stoppa ner ens skalarerna.. Om man har typ 700 L och en massa malawi som kan ägna sig åt att tjabbla med varandra så kan man kanske ha en skalare i från början och det kan gå.. Det kan lika gärna vara så att man stökar runt i karet en dag och nästa dag har de käkat upp skalaren..

Man kan absolut inte stoppa ner några småfiskar i ett kar som går fullt med malawis... :D

[SIZE=3][COLOR=Red]Dessutom ska malawis ha minst 300 L!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! [/COLOR][/SIZE]

vet inte riktigt om malawi ciklider har tilltalat mig så mycket.
Vist är dom fina. Men allt mer vanliga idag tycker jag nog.. Stämmer inte det?
#11 - 21 augusti 2008 09:07
Måste få hålla med dig om att malawikar är inte speciellt tilltalande alls, men det är min åsikt ;) Själv kör jag asien, kanske något att tänka på? Finns ju många häftiga firrar från asien att välja mellan, så det borde inte vara något problem.

Möjligtvis ett gäng Botia Striata? http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=928

Botior är skitroliga fiskar, jävlas lite med andra i karet men är ändå fredliga. Får stimfiskar att bete sig som stimfiskar ;) Knackar när de bråkar eller får något gott att äta. Rekommenderas varmt.

Sen möjligtvis någon barb som stimfisk? :)
#12 - 21 augusti 2008 09:52
Johanski skrev:
Måste få hålla med dig om att malawikar är inte speciellt tilltalande alls, men det är min åsikt ;) Själv kör jag asien, kanske något att tänka på? Finns ju många häftiga firrar från asien att välja mellan, så det borde inte vara något problem.

Möjligtvis ett gäng Botia Striata? http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=928

Botior är skitroliga fiskar, jävlas lite med andra i karet men är ändå fredliga. Får stimfiskar att bete sig som stimfiskar ;) Knackar när de bråkar eller får något gott att äta. Rekommenderas varmt.

Sen möjligtvis någon barb som stimfisk? :)

Ska kolla om han som jag köper fiskar hos har såna inne, men många skriver att botior behöver stora kar, minst 300l och sådär. Så är det att rekomendera för mitt kar som är på enbart 112?

Jag har barberi två av mina kr. Både guldbarber,samt kopparbarber.
Vill ha nån form av tetra tror jag. SÅ får väl se vad de blir :)
men som du säger barber, ska kolla om de finns andra fina :)
Mina guldbarber har hållt sig nu snart 1 år, och ingen har dött..! Så är väl en rätt tålig fisk om jag inte misstar mig :)
#13 - 21 augusti 2008 10:45
Praktbotior behöver säkerligen över 500L som vuxna, men det här är ju inte praktbotior utan zebrabotior. De blir inte mycket större än 8 CM, och varför de då behöver minst 300L förstår jag inte ;) Jag tror de kommer funka i ditt 112L, förutsatt att du kör en 6st iaf, och inte har någon annan bottenfisk och mycket gömställen.

Barber är roliga, har själv 15 tigrar :)
#14 - 21 augusti 2008 12:33
Johanski skrev:
Praktbotior behöver säkerligen över 500L som vuxna, men det här är ju inte praktbotior utan zebrabotior. De blir inte mycket större än 8 CM, och varför de då behöver minst 300L förstår jag inte ;) Jag tror de kommer funka i ditt 112L, förutsatt att du kör en 6st iaf, och inte har någon annan bottenfisk och mycket gömställen.

Barber är roliga, har själv 15 tigrar :)

Mjo, jag ska kolla :) måste först införskaffa mig grus/sand till en början, några rötter, och mer växter, innan jag införskaffar mig fiskar.. :)
Såg en tråd du hade om ditt asien kar, man blir ju väldigt inspirerad.
Tänkte då på dina bamburör du har.
Vart har du köpt dom? och när du säger gömställen, ska det vara grottor, rötter, rör eller ja :) finns ju 100000 grejer man kan inreda ett kar med.. :)
#15 - 21 augusti 2008 13:25
Bambun är köpt på någon blomsteraffär / trädgårdsaffär, t.e.x. Granngården. Den tjocka bambun som ligger som rör på botten är köpt på Rusta för en tia ;)

Och ja, rötter som formar grottor är väldigt uppskattat. Botior är även väldigt förtjusta i rör så bamburör är inte helt fel, om du inte tycker det ser för gräsligt ut.

Kul att man inspirerar någon :)
#16 - 21 augusti 2008 13:28
Johanski skrev:
Bambun är köpt på någon blomsteraffär / trädgårdsaffär, t.e.x. Granngården. Den tjocka bambun som ligger som rör på botten är köpt på Rusta för en tia ;)

Och ja, rötter som formar grottor är väldigt uppskattat. Botior är även väldigt förtjusta i rör så bamburör är inte helt fel, om du inte tycker det ser för gräsligt ut.

Kul att man inspirerar någon :)

Jasså så det är helt vanlig bambu? kan jag ju köpa för en tia på ikea :D men klarar dom sig i vattnet så länge då?
Nej dom ser inte gräsliga ut.. :) så länge fiskarna uppskattar det,så tycker jag abslut inte det är nå fel. Kan väl se rätt roligt ut när dom simmar ut och in :)

hehe tror nog inte jag är den enda som blir inspirerad av dig :)
#17 - 21 augusti 2008 13:31
Helt vanlig bambu som är torkad och inte lever, ja. Och de utsöndrar vitt kladd efter ett par veckor, men det är inget att oroa sig för då fiskarna brukar gilla att tugga på det. :)
#18 - 21 augusti 2008 13:34
Johanski skrev:
Helt vanlig bambu som är torkad och inte lever, ja. Och de utsöndrar vitt kladd efter ett par veckor, men det är inget att oroa sig för då fiskarna brukar gilla att tugga på det. :)

okay, så man köper sig ett bar vanliga bambun, sen torkar den? Eller finns det redan färdigtorkade? :)
#19 - 21 augusti 2008 13:43
Du köper vanlig brun bambu, den är redan torkad. Du ser ju uppenbarligen om den lever ;)

Sen kan du lägga den i blöt i en spann med tyngd på i någon vecka, så sjunker den av sig själv sen. Det funkade fint med mina stora rör.
#20 - 21 augusti 2008 13:52
streezz88 skrev:
vet inte riktigt om malawi ciklider har tilltalat mig så mycket.

Vist är dom fina. Men allt mer vanliga idag tycker jag nog.. Stämmer inte det?

Jo, de är nog populära och om man har många så ligger de inte bara och trycker utan många ryms ju inte i gömställena då.. Min favorit var en som kallas Delfin och den simmade omkring i stim.. Men den var inte tillräckligt dominant för att kunna föröka sig utan dog sedan ut i mitt kar... Alla sorter reproducerade sig ju inte utan man fick några arter kvar efter ett gäng år.. ;)

Men som sagt.. De behöver ju ett mycket större kar också.. :)

Annons