Hej!
Hur menar du när du säger att du vill täcka pumpen helt?
Givetvis kan du gömma den, bara insug och utblås får vara fria.
Doppvärmare behövs inte alltid. I dagens uppvärmda hus/lägenheter räcker det oftast med att lysrampen värmer vattnet. Men många rekommenderar ändå att man har doppvärmare för att temperaturen inte skall skifta mellan dag och natt. Själv har jag doppvärmare i ett kar, men inte i ett annat.
Jag antar att du har röda svärdbärare. Om du vill ha en fisk som ger en fin kontrast mot det röda skulle jag föreslå black molly. Även det en levandfödare. Även platy finns i många fina färger.
Om du är intresserad av en algätare/mal passar ett par otocinclus fint i ditt akvarium och den finns i ett antal mönster. Alternativt ett par algätande räkor.
Att fiskarna går upp till ytan är väldigt vanligt. Men om de gör det hela tiden och ser lite hängiga ut kan det tyda på dåligt vatten. Hur ofta gör du delvattenbyte? Det bör ske en gång i veckan, och ca 15 liter var gång i ditt akvarium. Det är bra för både fiskar och växter och hjälper till att hålla alger borta.
Tänk på att inte mata för ofta (läs varannan dag, eller väldigt lite varje dag) de första veckorna, och inte heller släppa i fler fiskar på ett par veckor. Detta för att undvika att det bildas för stora mängder skadliga ämnen i akvariet.