Nytt akvarie...

#1 - 26 maj 2004 17:34
Nu har jag äntligen lyckats övertyga sambon om att vi behöver utöka.. Från 68 liter till 275..
Nu skall jag hämta ett akvarie som varit terrarie ett tag.. Hur skall jag göra rent det.. Hett vatten?? Medel??
Tips på pumpar tack!!!!
Blästersand från biltema... Någon som har erfarenhet.. Har blivit avrådd den då den är för fin och kan sätta sig i pumpen?!?

Tacksam för massor av tips då jag vill att allt skall gå bra denna gång... Tack tack på förhand
#2 - 26 maj 2004 19:19
Finns det ingen som har några tips att dela med sig???[:-118]
#3 - 26 maj 2004 19:21
Finns det ingen som har några tips att dela med sig???[:-118]
#4 - 26 maj 2004 20:13
Hejsan!

<h5>"Hett vatten?? Medel??"</h5>

Lagom varmt vatten inte kokande. Så varmt som från kranen räcker. Vanligt disk medel går bra med varmvattnet. Skölj noga! Särskilt i hörnen när du tvättar med diskmedel.
Vissa kanske protesterar mot diskmedlet men jag har själv rengjort mitt kar med diskmedel och fiskarna tog ingen skada iallafall.

<h5>Pumpen</h5>

Innerfiltret Fluval 4 funkar utmärkt: http://www.pwss.nu/product.asp?intProdID=594

Eller kanske ett ytterfilter:
Fluval 304 1000l/timme http://www.pwss.nu/product.asp?intProdID=525
Fluval 404 1300l/timme http://www.pwss.nu/product.asp?intProdID=526

<h6>Tips</h6>

Innerfilter är billigare och lättare att rengöra.
Ytterfilter brukar vara starkast och funka bra, det gör dock innerfilter också. Ytterfilter tar längre tid att rengöra men man behöver inte rengöra så ofta.

Min rekommendation är:

Innerfilter Fluval 4 http://www.pwss.nu/product.asp?intProdID=594
Ett billigt och bra innerfilter.

<h5>Blästersand från biltema</h5>

Nja det är aningen för finkornigt men det kanske går med Fluval 4 innerfilter. Om innerfiltret sitter högt så lär det funka. Ingen rekommendation dock. Vanligt 4 - 6 mm grus är mycket bättre. Annars kan man ju ha ett nät och klippa till och sätta för insuget på ett innerfilter så det inte kommer in något grus. Kan köpas på byggvaruhus. (Bauhaus, biltema etc.) Eller så kan man klippa till eget nät, smaken e som baken!

Fler frågor eller räcker detta???

Lycka till!

#5 - 26 maj 2004 20:32
Hej sezzan!

Jag hade fyllt upp det med hett vatten och gnussat med en sprillans ny trasa och sedan låtit det stå nån dag eller två, sedan hade jag tömt det och gnussat igen. Det beror ju på hur mycket terrariedjuret skitat ned?!?

Blästersand eller inte. Prova att göra en sökning i forumet på "Biltema" så kommer du hitta mängder med synpunkter på just det ämnet. Nu sist när jag köpte nytt akvarium gick jag och valde och tyckte till sist att sanden från akvarieaffären kändes tryggare för mig. Det skiljer kanske 150-200 kronor men vad gör det? Ser man på det hela i stort så skall man ju ha det länge och det är viktigt att känna att men gjorde det bästa valet man kunde för sina fiskar och inte att det enbart var plånboken som styrde.

Prova även med en sökning på pumpar på forumet också. Där kommer du få mängder med svar, förfina din sökning efterhand som du hittar nåt som verkar intressant.

Lycka till!!

Jenny
#6 - 27 maj 2004 05:34
tack tack.... Jättesnällt.. Har länge kikat på malawicikliderna... Är det något speciellt man bör tänka på då?? Speciell sand etc etc....
#7 - 27 maj 2004 07:06
Om du ska satsa på Malawiciklider så ska du definitivt skaffa finkornig sand.

I övrigt är det råd jag kan ge dig att först kolla hur PH-värdet är på vattnet där du bor. Är det under 6.5 då får du räkna med en massa baltande med medel eller bikarbonat för att höja det så fiskarna trivs.

Är PH-värdet rätt så ägna en vecka eller så till att noga läsa igenom en bok om Malawiciklider och info som du hittar här på forumet. (En del Malawi kan vara lite "speciella" i sitt temperament och sånt är alltid bra att veta innan man köper...)

Känner du efter det att du fortfarande vill ha Malawi-ciklider så go ahead.
#8 - 27 maj 2004 09:23
Har det vart ett terrarium ett tag skulle jag då limma om det.
#9 - 27 maj 2004 18:35
Varför??????????[?]
#10 - 27 maj 2004 19:15
Vad har det vart för reptil i karet?
Risken är grymt stor att det vart snustort i karet när reptilen varit där. Tror knappast silikonet mår bra av det.
Har reptiler själv och har även haft orm i ett akvarium silikonet far rätt illa då. Risken är stor att det kommer läka eller börja läka rätt fort.

Vore det jag skulle jag då limma om det så är det gjort många år frammåt.
#11 - 27 maj 2004 22:49
Skadad silicon läker aldrig, men är det skadat kan det eventuellt börja läcka.
Många reptiler har kraftiga klor som de försöker gräva sig ut med liksom möss och kanske även råttor och andra gnagare.
Alltså, är siliconet skadat bör man överväga omlimning, annars är det inga andra rekomendationer än vad som gäller akvarier.
#12 - 29 maj 2004 13:51
Nu har akvariet stått fyllt i badrummet i nästan ett dygn.. och det har inte läckt nånstans...
Har varit och inhandlat till ett malawikar nu... Dyrt.. Men vad fint det kommer att bli...
Vill gärna ha tips på vilka malawi som är lätta att börja med.. och vilka man kan kombinera....[:-160]
#13 - 29 maj 2004 23:23
Golden och hongi tycker jag är fina.
#14 - 30 maj 2004 08:30
tack tack... Fler???
#15 - 30 maj 2004 08:50
Haha, trevliga norrlänningar, varför är det så svårt att skilja på "läka" och "läcka" ?

Om ett akvarium läker...tja, det är ju strålande. Ett sådant vill jag ha.[:D]

Annons