nytt akvarie

#1 - 28 december 2003 21:42
<font color="navy"></font id="navy"> <font face="Arial"></font id="Arial">
hej, jag har precis fått en guldfiskskål i julklapp och vet inte
någonting om vad jag ska fylla det med.
hade tänkt 2 slöjstjärtar och en mal, men det är kanske för litet?

dessutom tycker jag att filtert ser lite klent u, eller vad tycker ni...

tack på förhand
#2 - 28 december 2003 21:46
Skålen tycker jag du kan använda till att blanda bål i eller plantera en krukväxt. Om du vill ha fiskar så rekommenderar jag ett akvarium.
#3 - 28 december 2003 21:57
<font face="Arial"></font id="Arial"><font color="navy"></font id="navy">
okej, men är inte en skål bättre till nybörjare?

här är en bild (tror inte förra svaret kom fram)
http://se.msnusers.com/o82qj1f6trjrkh6c252s3ngir4/shoebox.msnw?action=ShowPhoto&PhotoID=3
#4 - 28 december 2003 22:06
Nej defenetivt inte. Skålen är på tok för liten för en slöjstjärt som kräver minst 40-50 liter vatten, att sköta en fisk som inte trivs är inte det lättaste. Ju mindre mängd vatten du har desto lättare blir det dåligt, alltså ju större akvarium desto lättare att sköta.

Tyvärr medelar de inte detta i affären, de vill ju sälja så mycket som möjligt.
Mitt råd är att köpa ett akvarium på 100liter med ett innerfilter.
#5 - 28 december 2003 22:19
ok tack, vilka och hur många fiskar kan jag ha i detta då?
eller i ett 60 liters (tror jag) som jag också tittat lite på?

sorry om jag frågar mycket men vet knappt nånting =)
#6 - 28 december 2003 22:20
Beror ju lite på vad det är för fiskar du tänkt dig. 60 liter går bra till lite neontetro eller liknande. Tycker även det är litet för slöjstjärtar för de vill helst vara två stycken.
#7 - 28 december 2003 23:16
Hejsan!
Till att börja med borde du titta på denna hemsida eller skaffa någon eller några böcker om akvarier och läsa igenom dem... därefter har du dels fått lite mera kunskap om vad det innebär att ha och sköta ett akvarium och så vet du vilka fiskar som kanske skulle vara intressanta att ha och vad de kräver för miljö för att trivas.
Skålen tycker jag dock att du ska lämna tillbaka och för pengarna kan du säkert hitta ett större akvarium som du kommer att ha oändligt mycket mera glädje av... för att inte tala om fiskarna.
Mvh
Elana
#8 - 29 december 2003 01:54
Hur stor är skålen (hur många liter). Du kan har exempelvis ett par med kampfiskar (gärna två honor om det är en riktigt stor skål). Du kan även ha några guppy i det. Men kom ihåg att akvariumet är väldigt känsligt för exemeplvis övermatning (se till att fiskarna äter upp det du matar inom några minuter), och att du verkligen sköter vattenbyten. Minst 30% i veckan. Gärna mindre, men oftare. Ett stort akvarium som inte har för många fiskar, kan man låta vara utan sköttsel i en eller två vecka, om det inte är helt nystartat. Man behöver inte ens mata dem under den tiden (om akvariumet är bra skött under resterande tid, naturligtvis). Ett så litet akvarium som fiskskålar normalt är, klarar inte av att vara uta sköttsel så lång tid. Och speciellt vattenbytena är viktiga, för fiskarnas välmåga.

Så därför brukar man rekomendera nybörjare akvarium på minst 100 liter (och 96l är ok [:)]), gärna 200 liter. Detta för att det är lättare att hålla akvariumet i biologisk balans om de är stora (stor vattenmängd påverkas inte lite lätt). Om man är erfaren akvarist, så vet man lättare hur viktigt det är med skötseln, och klarar i allmänhet att hantera ett litet (och svårare) akvarium.
#9 - 29 december 2003 09:32
tack för allt,
Jackson det finns en bild lite längre up, tror den e på ca 25L kanske.
Elana, jag har kollat runt ganska mycket särskilt på "starta nytt", ska in på bilblan idag och kika runt.

ska lämna in den och köpa ett 60L set (med pump och filter)
nu undrAR jag bara vilka fiskar som är mest lättskötta, sen ska jag fråga i affären om växter och sånt. skriv gärna förslag, vill helst ha med en mal i akvariet =)

ps. läste om att gruset inte skulle vara för ljust,
hur vet man vad som är lagom? jag har brun/gråa/vita stenar på ca 1 mm, är det ok?
#10 - 29 december 2003 09:50
oops uttryckte mig lite dåligt där,
menar en sån mal som är lite platt och "rengör" rutan =)
#11 - 29 december 2003 09:54
Tips på fiskar:
-Platy
-Guppy
-Neontetror

#12 - 29 december 2003 09:58
Ursprungligen skickat av no way

oops uttryckte mig lite dåligt där,

menar en sån mal som är lite platt och "rengör" rutan =)

Låter som en ancistrus. Dom bör dock ha ett något större kar.
#13 - 29 december 2003 10:20
<font color="navy"></font id="navy"><font face="Arial"></font id="Arial">
tacktack, neontetran var verkligen snygg, kan man inte bland dem med black mollY? har hört att de är blandar sig bra med andra fiskar.

peter1904, finns det inge mindre, har för mig att jag såg nåt i nästan guppystorlek i affären, men det kanske va ungar...

Tack för att ni står ut med en frågvis nybörjare =P
#14 - 29 december 2003 10:24
Det kan mycket väl ha varit yngel av ancistrus..Jag tror att black molly vill ha bräckt vatten, men är inte helt säker på det. Tänk på att neontetror är stimfiskar.

//Jenny
#15 - 29 december 2003 10:37
Kanske detta vore ngt?

http://www.zoopet.com/akvarium/fisk.asp?NR=788
men den vill gå i stim och den äter bara alger, kan vara svårt att få den att ta annan mat...
#16 - 29 december 2003 10:41

vad menas med stimmfisk, att man inte kan blanda dem, att man ska ha många av dem eller både och?

#17 - 29 december 2003 10:44
Stimfisk betyder att du skall ha många av dom. Minst 10 st brukar vara en tumregel.
#18 - 29 december 2003 10:44
Med stimfisk menas att flera fiskar av samma art håller ihop i en grupp, neontetror vill vara minst 10 st tillsammans. Du kan ha andra fiskar i akvariet också..

//Jenny
#19 - 29 december 2003 10:45
Peter var visst några sekunder före där...
#20 - 29 december 2003 10:46
det finns alger i tablett form som man lägger ner på kvällen när det är släckt i akvariet (om det inte finns några vanliga alger i akvariet
#21 - 29 december 2003 10:47
Stimfisk = Fisk som trivs bäst om de är flera.
Du kan blanda dem med andra.
Svenskodlade Black Molly behöver inte salt i vattnet.

Guy
#22 - 29 december 2003 10:48
okej, är ett 60l för litet till 10 st då?

finns det nån större fiskar till ett så litet akvarie som man kan ha en eller 2 av?
Eller ska jag spendera mycket på ett stort akvarie (
#23 - 29 december 2003 10:51

råkade trycka enter där =)
ska jag vänta och spendera mycket på ett "stort" (ett beg.200L) kanske
#24 - 29 december 2003 11:03
En tumregel angående mångden fisk är:
1 cm fisk = 1 liter vatten

Ex: 10st neontetror på 4 cm = 40 cm = 40 liter

#25 - 29 december 2003 11:15
vad bra, men är det bättre att köpa ett 140 liters fast man bara e nybörjare, då kan man kanske ha roligare fiskar,

förresten, köper man vattenväxterna i akvarieaffären eller i blomsteraffären?
#26 - 29 december 2003 11:21
Ju större akvarium, desto lättare att sköta så har du råd att köpa ett större akvarium redan från början bör du göra det. Vatten växterna köps i zooaffär eller annat ställe där akvarietillbehör köps, ej i blomsteraffär (landväxter ruttnar)

//Jenny
#27 - 29 december 2003 11:44
Blackmolly har även fördelen att den käkar snigelägg vilket kan hålla dessa rackare i styr om man skulle få sådana.
#28 - 29 december 2003 14:36
ok, har nu vatt i stan och kollat på ett 110L med alla tillbehör för 900:-, tittade också på silverhajar och ägaren sa att man kunde ha ungefär 4 st i ett 100 liters samt några andra medelstora fiskar eftersom den var fridsam.

När jag sen läste här (http://www.backtonature.org/akvarium/fisk.asp?NR=266) så blev dem ca 20 cm och man skulle man ha ett långt akvarium, räcker då mitt på ca 80cm? (de i affären var ca 5 cm)
vad säger ni?
#29 - 29 december 2003 14:39
Nej du kan tyvärr inte ha silverhajar, de blir rejält stora, de är dessutom stimfiskar, de är snabba och rörliga och kan stressa andra fiskar.. Tråkigt nog..

//Jenny
#30 - 29 december 2003 14:53
attans, jaja fina va dom ialla fall

okdå, nu när jag ska ha ett 110L, vilka fiskar föreslår ni?
vill gärna ha med en ancistrus/rutrengörare som inte är för dyr
och sen några lättaskötta, färgglada fiskar=)

tack för alla tips
#31 - 29 december 2003 14:57
Stimfiskar vill gärna var ett stim, altså 8-10 st minimum. De går bra att blanda Black Molly och neontetra i vanligt sötvatten.
#32 - 29 december 2003 15:02
Guldbarber är fina och lättskötta, gillar du grodor dvärgklogrodor ett alvernativ, de är helt vattenlevande..

//Jenny
#33 - 29 december 2003 15:21
det med grodorna lät bra, kan man blanda dem med alla sorters fiskar?

det jag hittar här finns säkert inte i min stad så jag får gå ner och kolla när allt är klart. annars är Likomapärlan ganska fin och lättskött verkar det som, passar till litet kar också
#34 - 29 december 2003 16:49
Tänk dock på att Black Molly kan vara ganska agressiva mot ex. Guppy och Gurami... har själv haft stora problem med avbitna fenor osv...
#35 - 29 december 2003 17:13
Grodorna äter gärna upp yngel om du vill ha såna. Ett Ancistrus-par ynglar av sig lätt och de är även lätta att sälja. Det kan vara roligt att ha ett litet dvärgciklidpar också med sin personlighet, palettciklid eller fjärilciklid är fina och ynglar gärna av sig.

Bra och lättskötta växter att ha i början är vattenpest, hygrophilia polysperma, valisineria, svärdsplanta.
#36 - 29 december 2003 18:08
tack andreas, hade inte tänkt att odla nya fiskar så grodorna blir nog inge problem, kan ju ta bort dem sen om jag vill.

110L karet blev för stort så såhär ser planerna ut:
70L akvarie
20 neontetror (några dör nog)
2 dvärgklogrodor
svart grus,1½ mm korn
lite större stenar och grottor till prynad och gömställen
vattenpest hygrophilia polysperma och svärdsplanta

är det ett ok startakvarium?
#37 - 29 december 2003 19:36
Tänk på att bara köpa ett par fiskar i taget annars så orkar inte filtret att bryta ned all skit.
20 neontetror är nog kanske lite väl många... läs Peter1904 s inlägg om hur man räknar ut antalet fisk per l. vatten.
Mvh
Elana
#38 - 29 december 2003 20:10
Tänk på att grodorna kan bli uppemot 30 år (ialla fall vanliga, stora klogrodor) men dom e så charmiga så det är bara bra, grodorna är mina absoluta favoriter (har både vanliga och dvärg-) Tycker det låter bra med fisk, men kanske börja med lite färre tetror, bra att du köper två grodor, det verkar som de trivs med att vara flera. Lycka till!

//Jenny
#39 - 29 december 2003 20:23
tänkte på det med antalet fiskar och efter jag hade skrivit och tänkte samma sak om ni men orkade inte ändra.

nån frågor till bara...
1/har inte kollat riktigt men funkar balansen med fiskar och växter med ljus och ph? tex växterna vill ha mycket ljus men tetrorna gillar mörker...
2/ hur många fiskar ska jag lägga i i taget för att inte få dålig balans? eftersom tetran är stimfisk så vill denn ju ha kompisar...
#40 - 29 december 2003 20:24
förresten jenny/norpan, vad matar du grodorna med?
#41 - 29 december 2003 20:27
Dom är tokiga i röda mygglarver och de äter även artemia däremot verkar dom inte gilla flingfoder, dvärgklogrodorna äter lite varje gång, så bryt av småbitar(fodret är fryst, du behöver inte tina det)

#42 - 29 december 2003 21:02
vad är artemia, och finns det ngt annat foder man kan ge dem?
tänkte mest på det som står under rubriken "foder":

" vill dock varna för att ge röda mygglarver till algätande fiskar som lever i vatten med ett högt pH-värde (t.ex. malawi- och tanganyikaciklider). Risken är utomordentligt stor att dessa fiskar blir sjuka.

Man bör också tänka på att röda mygglarver orsakar allergier hos människor. Detta sammantaget gör att vi rekommenderar alla att avstå från att använda röda mygglarver."

#43 - 29 december 2003 21:08
Du kommer ju inte att ha fiskar som kräver högt pH så det är ingen fara.Tänk på att alltid tvätta händerna noga när du tagit i mygglarverna så är det nog ingen fara. Jag tror dessvärre att myggisarna är lite av basföda för grodorna men någon annan kanske vet? Dom äter ju det mesta..
#44 - 29 december 2003 21:21
Du kan sätta in 3-4 fiskar och vänta sedan en vecka och sedan 3-4 fiskar till... köp ett nitrittest så ser du ifall det blir problem.
Köp flytväxter så får du grönt i akvariet och fiskarna sitt skydd, men det går lika bra med planterade växter som fiskarna kan söka skydd i. Växterna kommer antagligen att växa sig större än akvariet så att de lägger sig på vattenytan.
Mvh
Elana
#45 - 29 december 2003 21:27
ok går nog bra, tänkte kanske fixa några pygme sugmal senare
men då kan man ju ge de små grodliven lite räkor isället =)

har du nån småfisk i ditt akvarie eller, har hört att klogrodorna äter tetror<font face="Arial"></font id="Arial"><font color="navy"></font id="navy"> när dom blir större...
#46 - 29 december 2003 21:37
Dvärgklogrodorna äter inte småfisk, de blir inte störrre än 4-5 cm, men vanlig klogroda blir uppemot 12 cm, de äter allt som får plats i munnen. Så kolla upp vilken sort du köper, fördelen enligt mig med den större varianten är att de är lite livligare och syns lite mer. Jag har precis flyttat över neontetrorna till ett annat kar för jag blev lite nervös, men innan har det funkat bra, inga tendenser till att jaga heller vad jag har märkt

//Jenny
#47 - 29 december 2003 21:48
tack elana, såg inte svaret först =)

så när jag har köpt akvariet ska jag:
1/hälla i testat vatten och spolad grus
2/vänta 3 dar
3/Plantera växter
4/vänta 2 dar
5/sätta i 4 fiskar
6/vänta 2 veckor
--o.s.v--

ska jag byta vatten ngn gång innan fiskarna kommer i?
#48 - 29 december 2003 21:56
Växterna kan du plantera med detsamma, annars låter det bra, byt vatten lite försiktigt i början och sedan runt 25 % i veckan beroende på antal fiskar och hur vattenvärdena ser ut.
#49 - 29 december 2003 22:09
tacktack, igår skulle jag ha en guldfiskskål med 2 slöjstjärtar och en sugmal =)
jaja man lär sig snabbt...

kan jag ha något sluttande botten fastän det är "gräs" på botten (Dvärgsvärdplanta) eller ska jag strunta i gräset?
isåfall är det någon som vet hur man gör sluttande?
#50 - 29 december 2003 22:11
[:O] kom på att gräset behöver mycket ljus,
så det blir nog inget av det...=)

men kom gärna med tips om den lutande bottnen
#51 - 29 december 2003 22:16
Du kan bygga terasser med frigolitskivor. Har inte provat själv dock..om fiskarna inte gräver så mycket (det kommer troligen inte dina fiskar och grodor göra) så kan du bara lägga tjockare gruslager i bakkant.
#52 - 29 december 2003 22:35
okej! nån frågor hinnar man nog med innan det blir den 30:e

1/vilka timmar på dygnet är det bäst att ha akvarie lampan på?
(natten eller dagen)

2/hur bytar/rengör jag filtert (dum fråga kanske)

3/ man ska ju inte mata fiskarna de första 2 dagarna, hur blir det då med dom som kommer in senare? är det för akvariets eller för fiskarnas skull?
#53 - 30 december 2003 00:39
1. Det kan du bestämma själv.
2. När du byter vatten så kramar du ut filtret i en spann med akvarievatten.
3. Det är för akvariet skull, stressade fiskar äter inte eller mycket lite.
#54 - 30 december 2003 09:38
ok, tänkte på att om den är på på natten så får fiskarna ljus hela dygnet (inte starkt men ändå lite)

nu kanske det blir lite oftopic menmen...
I djuraffären såg jag två kampfiskar som såg ganska bleka ut,
de var i varsin "glasburk" på ca 7*7*7 och ungefär ½L vatten, utan pump och växter och bara vita 4mm korn i bottten...varför?

i en annan djuraffär som ligger i ett köpcentrum fanns det ett akvarium (50-60L) med 7 discusar utan växter och bara en "stock".
alla utom en av discarna hade bunkrat ihop sig vid värmestickan,
den som inte gjorde det låg under stocken...Får man ha det så?

detta förväntar jag mig inte att många ska svara på, det var mest för att dela med mig lite av info
#55 - 30 december 2003 09:41
Nej så får det inte gå till. Ser du det tycker jag du ska kontakta jordbruksverket.
#56 - 30 december 2003 09:53
jag vill ju inte heller felanklaga dom, tex om de lägger över fiskarna i ett stort kar över nattten. det är bra affärer i övrigt (iaf den första) och jag förstår inte varför dom skulle göra nåt
så onödigt...
#57 - 30 december 2003 09:58
Jag tycker det är definitivt FEL att affärerna har kampfiskar i så små behållare, de ska ha ettt mycket större akvarium och säljer man dom med den lilla burken tycker jag att man gör sig skyldig till djurplågeri. Alla som köper fisk är inte pålästa (som man borde vara) men jag antar att alla vill att djuren ska må bra och räknar med att affären ger rätt information.. jag blir lika arg varje gång..

//Jenny
#58 - 30 december 2003 10:07
som när jag hade tänkt att köpa ett 100L igår så frågade jag hur många silverhajar man kunde ha i ett sånt kar (viste inte hur stora dom blev då) och han i affären sa:
-ja, en 3-4 stycken..

då blev ja skitgla ända tills jag kollade på sajten och såg att de skulle ha långa 250L minst...
#59 - 30 december 2003 10:13
Detsamma hände mig med mitt 100 L, jodå du kan ha silverhajar, flera stycken, då sa jag att jag hade hört att de blir rätt stora och att en annan affär hade avrått från silverhaj då sa hon att den andra affären hade fel, dum som jag var trodde jag på det..De är som tur är fortfarande väldigt små och jag har fäst mig så mycket vid dem så jag letar större akvarium för fullt (svårt som fattig student dock, akvarium är ju inte helt billigt, men vad gör man inte..) Men jag har ju lärt mig att ALDRIG lita på vad en affär säger, nu tar jag reda på innan vilka fiskar jag ska köpa, och inga impulsköp av okända fiskar..
#60 - 30 december 2003 10:16
om du bor i skåne (eller nära) kolla här...

http://www2.blocket.se/view/1689930.htm?l=0&c=1&city=0

har inte kollat källan eftersom jag inte har nån användning av det
#61 - 30 december 2003 10:19
Tyvärr bor jag ju inte i skåne [:(], så jag får leta vidare..förhoppningsvis lyckas jag få ett litet extrajobb snart och då blir det ju lite lättare..
#62 - 30 december 2003 10:22
jaja, det var billigt iaf
#63 - 30 december 2003 10:26
Tror knappast de lägger de i ett större kar över natten. Ser man detta så ska man påpeka det, hjälper inte det ska man kontakta jordbruksverket.
#64 - 30 december 2003 10:34
ska säga till nästa gång...
kan det ha varit nån karantän kanske, men varför i butiken...
#65 - 30 december 2003 10:36
Kan det va. Hursom helst så är det bara att påpeka det, har de en bra förklaring så är det ju ok. Annars är det bara att kontakta jordbruksverket.
#66 - 30 december 2003 10:40
jadå, sk ner idag säger till hur det går sen (kan fota om det är mycket folk...hihi)
#67 - 30 december 2003 11:04
det var nån som sa att grodorna äter fiskägg, kommer fiskarna fortsätta leka (efter några ggr) om dom vet att grodorna äter upp dem sen?

en annan sak, "sugen" som man har till att städa bottnen, köper man en sån eller,läste att man kan göra en själv men är dom lika bra iså fall?
#68 - 30 december 2003 12:01
Jag har iaf gjort en själv och den fungerar utmärkt, men eftersom jag inte haft nån köpt så vet jag inte om den är lika bra...
#69 - 30 december 2003 12:19
Grodorna låter förresten kul, men jag är själv nybörjare och vet inte om jag vågar mig på sånt än.
Har neontetror, platy, pansarmalar och ancistrus (blev det rätt stavat? Sån där sugmal iaf)
Sugmalen kan visst bli väldigt stor, men har haft mitt akvarie (100l) i två mån nu och börjar redan fundera på större så det fixar sig nog.
Men tänk efter innan du börjar med akvarium alls, för du blir lätt beroende =) och tyvärr är det skitkul!
#70 - 30 december 2003 12:41
Grodorna är väldigt lättskötta, ´de har varit med under uppstarten av två akvarier och överlevt nitrittoppar etc. kan cerkligen rekommenderas till nybörjare..
#71 - 30 december 2003 14:11
blev lite besviken idag, 70L tanken hade dom tagit bort extrapriset på =( så nu kostar det mer än ett 110L...men jag vill inte köpa ett sånt stort för att jag har ingen plats, så nu kan jag bara ha ett 50L vilket visserligen räcker till de fiskar som jag tänkt på men inte om jag vill ha acnistrsar osv...

men jag önskar mig ett 150L och en ny bokhylla när jag fyller år så går det nog [:-140]

rottentott: hade tänkt Pygme sugmal (Otocinclus) som är ganska små
Norpan: äter grodorna snigelägg också?
#72 - 30 december 2003 14:20
Har du tittat på tex www.pwss.nu? de har massor av akvarier till bra priser... annars så finns www.blocket.se , där hittar du begagnade akvarier. Du kanske hittar det du söker där.
Mvh
Elana
#73 - 30 december 2003 14:29
jo, jag har kollat där men hittade inget, vi får se när jag fyller år, tar inte så lång tid men ändå tillräckligt för att ha ett litet, kan ju ha det som yngelkar eller sälja det sen...
#74 - 30 december 2003 14:36
Tycker också att du ska köpa et "riktigt" akvarie...
Även om man köper de minsta fiskar tycker jag inte att man ska ha dem i en glasskål.
så ett tips , köp ett riktigt akvarie * Eller du kanske kan byta det!!!
#75 - 30 december 2003 14:55
platyX: jag ska köpa ett litet nu och ett stort sen, kapisch?

(inte skål)
#76 - 30 december 2003 15:14
Jag vet faktiskt inte om grodorna äter ägg, det gör de säkert, de äter det mesta [;)], jag har inte fått några spontanyngel i akvariet men jag har heller inte särskilt produktiva fiskar..

//Jenny
#77 - 31 december 2003 15:27
Mini-sugisarna blir säkert bra, har inte haft såna själv. Men kolla in pansarmalar också (som tillägg), de är inte sug-malar, utan mer "städ"-malar och tar hand om mat som hamnar på botten bland annat (även andra fiskar som dött).
Att mata för mycket är ett vanligt nybörjarfel, som jag gjort själv med döda fiskar och vita prick som följd [:-28]. Den maten som blir över kan göra att man får gifter i akvariet tydligen. Malen kan ju inte fixa hur mycket som helst, men det är inte fel med ett par "sopkörare".
Tyckte inte om pansarmalar innan jag köpte ett par själv, men de är riktigt kuliga små krabater som har massor med konstiga akrobatiska övningar för sig ibland. Stack iväg och köpte mig ett par till ganska snart efter de första två. (De ska inte vara ensamma tydligen)
Gott nytt år!
#78 - 31 december 2003 17:00
jo, men eftersom akvariet var så litet ville jag inte stoppa i för stora fiskar, har nu slutligen efter många byten hittat ett 100L för 800kr , med allt som behövs tom. fiskar men det ville jag inte ha...

(ancistrucar är mina favoriter, särskilt nä de lägger sig upponer vid vattenytan =), kan kanse ha en prickig peckolita i 100litaren)
gott nytt år på er alla !
#79 - 31 december 2003 17:17
lät kanske lite konstig med ancistrusarna, jag menade inte när dom ärdöda utan när de gör som de brukar göra på glaset fast på vattenytan, ser kul ut....

Annons